خبرهای داغ:
یادداشت/

نقش مدیریت شهری در تحقق اقتصاد مقاومتی, تولید و اشتغال

شهرداری‌ها بعنوان‌يکي از متوليان اصلي در شهرها که زيرساختهاي مناسب براي بسترسازي و توسعه انرژي‌های نو را دارا مي‌باشند با عنايت به در اختيار داشتن بيشترين فضاي عمومي‌و مشارکتی شهر سيستم‌هاي حمل و نقل عمومي،نظارت بر ساخت و سازها و.. مي‌توانند در توسعه انرژي‌هاي نو و تجديدپذير مهمترين نقش را ايفا نمايند.
کد خبر: ۸۸۴۵۳۱۱
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،، رضا خدری - شهر به مانند یک موجود زنده‌می باشد به همين خاطر تصمیم گیری مدیریت شهری بر همه ابعاداجتماعی،اقتصادی،فرهنگی و سياسی تاثير می‌گذارد.

 بدون تردید  اقتصاد شهری و به تبع آن مديريت شهری، نقش بسزايي در تحقق‌ يا عدم تحقق  برنامه‌ ها در سطح ملی دارد.

سیاست های اقتصاد مقاومتی در همه اجزای شهر و مديريت شهري قابل اجرا است . از توليد تا مصرف،از فرهنگ تا صنعت، از تبليغ تابلوي شهري تا ساخت و ساز منطبق با الگوهاي بهينه مصرف، مصالح و انرژي، الگوهاي بهينه حمل و نقل تا شيوه‌هاي مديريت پسماند, همگی قابل الگوسازي و مصداق سازي در اقتصاد مقاومتي است.
با توجه به اینکه گستره فعاليت‌هاي شهرداري‌ بر سبد اقتصادی مردم بسيار وسيع و دوسويه است, بنابراین لازم است شهرداری خدماتی ارائه ‌دهد و بخش‌هاي مختلف سلامت، آموزش،صنعت و بازار را پر رونق و تقويت نمايد و بسترساز کارآفريني در جامعه باشند.  



در اين راستا راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در مديريت شهری با تاکید بر تولید و اشتغال ارائه ‌می‌شود:

1- استفاده از محصولات دانش بنیان در حوزه خدمات شهری با بهره گیری از نخبگان و متخصصان توانمند باعث افزایش سطح کیفیت و خدمت رسانی در این حوزه خواهد شد .

2- شهرداری‌ها بعنوان‌يکي از متوليان اصلي در شهرها که زيرساختهاي مناسب براي بسترسازي و توسعه انرژي‌های نو را دارا مي‌باشند با عنايت به در اختيار داشتن بيشترين فضاي عمومي‌و مشارکتی شهر سيستم‌هاي حمل و نقل عمومي،نظارت بر ساخت و سازها و.. مي‌توانند در توسعه انرژي‌هاي نو و تجديدپذير مهمترين نقش را ايفا نمايند.

3- استفاده از روشهاي نوين در مديريت پسماند; مديران شهري مي‌بايست روشهايي را بکار گيرند تا علاوه بر جلوگيري از دفع غير اصولي پسماند و کمک به حفظ محيط زيست،بتواند مراحل بازگشت و استفاده اين سرمايه به اقتصاد و ايجاد اشتغال فراهم سازد.

4- بهره گیری از فضاهای موجود و در اختیار مدیریت شهری  (به عنوان مثال سراهای محلات) و در اختیار قراردادن فضا و خدمات رایگان جهت حمایت از جوانان و نخبگان محلی جهت کارآفرینی و ایجاد اشتغال در تخصص های مختلف و نوین.

5- تعریف و تدوین زنجیره تولید یک محصول (مانند نان و میوه و ...) و مشخص کردن سهم مدیریت شهری در آن زنجیره از تولید به مصرف و برنامه ریزی برای آن جهت حمایت از تولید داخلی و ایجاد کیفیت تولید محصول (میادین میوه و تره بار شهرداری)

 


 در نهایت شهرداری‌ها بدلیل محدودیت در منابع، بايد در مصارف جاری خود بازنگری جدی داشته باشند و با شناخت ظرفيت و باورها و توانمندي‌های داخلی، الگوی مناسب مصرف را در نظر قرار دهند، همچنين مقابله جدي مديريت شهری با تجمل گرايی و فساد و رشوه، تلاش و همت براي ارتقاء کيفيت خدمات عمراني، ايجاد زيرساخت لازم براي مشارکت مردم در اداره شهر و ايجاد مديريت‌يکپارچه شهري از جمله ضرورياتی است که شهرداری‌ها بايد به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی در تولید و اشتغال مورد توجه قرار دهند.

نویسنده رضاخدری استاد دانشگاه

ارسال نظرات