سخنگوی سازمان آتش نشانی در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد

چهارشنبه آخر سال و مهمترین توصیه های ایمنی/انبارداران و فروشندگان مواد محترقه را به نیروی انتظامی گزارش کنید/ماجراجویان چهارشنبه سوری بیشتر نوجوانان 10تا20 ساله هستند

جلال ملکی با اشاره به توصیه های ایمنی ویژه شب چهارشنبه سوری گفت: مهم ترین نکته این است که خانواده ها در این شب باید در کنار یکدیگر باشند، حضور کانون گرم خانواده ها تا حد زیادی از بروز حوادث جلوگیری می کند.
کد خبر: ۸۸۳۷۸۱۷
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶

چهارشنبه آخر سال و مهمترین توصیه های ایمنیجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج بیان داشت: در آستانه شب چهارشنبه سوری هستیم یک آئین سنتی که متاسفانه به دلیل بی احتیاطی ها بویژه استفاده از مواد محترقه و نارنجک های دست ساز بسیبار آسیب زننده و خطرناک شده است.

وی با بیان اینکه حوادث چهارشنبه سوری به دو دسته تقسیم می شود افزود: حوادث قبل از چهارشنبه سوری بیشتر شامل انفجارها و آتش سوزی ها در انبارهای محل نگهداری و کارگاه های تولید این مواد است که خسارت ها و تلفات زیادی به بار می آورد و حوادث خود شب چهارشنبه سوری حوادثی ناشی از استفاده از این مواد و روشن کردن آتش است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی در رابطه با بیشترین قشر آسیب بیننده در این شب گفت: بیشترین قشری که درگیر حوادث چهارشنبه سوری هستند نوجوانان و جوانان در رنج سنی 10 تا 21 سال و بیشترین آسیب دیدگی ها نیز از ناحیه سر و صورت، چشم ها، دست ها و گردن بر اثر سوختگی و استفاده از مواد محترقه می باشد.

جلال ملکی با اشاره به توصیه های ایمنی ویژه شب چهارشنبه سوری خاطر نشان کرد: مهم ترین نکته این است که خانواده ها در این شب باید در کنار یکدیگر باشند، اگر آنها فکر کنند با منع کردن فرزندان خود از حضور در این مراسم کار خوبی کرده اند مطمئن باشند کار اشتباهی کرده اند. حضور کانون گرم خانواده ها تا حد زیادی از بروز حوادث جلوگیری می کند.

وی ادامه داد: خانواده ها با قرار گرفتن در کنار فرزندانشان می توانند آنها را کنترل کنند و حتی از این فرصت به دست آمده برای کار آموزشی و فرهنگی نیز استفاده کنند و برای آنها از نوع برگزاری سنتی و آئینی چهارشنبه سوری در گذشته بگویند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی نقش مربیان و معلمان مدارس را در فرهنگ سازی این قضیه موثر خواند و گفت: مربیان نیز می توانند در روزهای باقی مانده تایمی از کلاس خود را به اصول شاد بودن و جشن گرفتن صحیح به طوری که به کسی آسیبی نرسانیم اختصاص دهند و آنها را از خطرات نزدیک شدن به مواد محترقه آگاه کنند.

جلال ملکی خاطر نشان کرد: بچه ها خودشان زشت بودن استفاده از مواد محترقه و خطرناک را می دانند، مواردی داشتیم که دانش آموزان مواد محترقه را در کیف مدرسه و جیب خود مخفی کرده اند و وقتی در کنار شوفاژ قرار گرفته اند دچار آسیب دیدگی های شدیدی شدند. بنابراین پدر و مادر ها در زمانی که فرزندانشان حضور ندارند کیف مدرسه و کمد آنها را بررسی کنند و اگر موردی پیدا کردند آنها را نسبت به خطرناک بودن این مواد آگاه سازند.

وی با اشاره به دیگر توصیه های ایمنی چهارشنبه آخر سال یادآور شد: افراد توجه کنند در کنار آتش هایی که خودشان روشن نکردند قرار نگیرند خیلی وقت ها جایی آتش روشن بوده و رهگذران هم بدون اطلاع از محتویات درون آتش کنار آن ایستاده و آسیب دیده اند. اگر قصد روشن کردن آتش دارند از ظرف کوچک و غیر قابل اشتعال استفاده کنند و در کنار بوته، علفزار ها، ماشین، درخت و درون پارکینگ مسقف آتش روشن نکنند بهتر است در گوشه ای از حیاط و روی موزائیک آتش روشن کنند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی مطرح کرد: اگر می خواهند الکل و بنزین بریزند باید قبل از روشن کردن آتش باشد و بعد هم ظرف بنزین را کنار بگذارند، از روی آتش نپرند متاسفانه دیده شده خانم ها هم از روی آتش می پرند که کار بسیار خطرناکی است. پرتاب ترقه و فشفشه ممکن است به بالکن منازل اصابت کند لذا خانواده ها باید لباس های خود را از بالکن ها جمع آوری کرده و درب و پنجره را ببندند و ماشین های خود را هم در پارکینگ بگذارند.

جلال ملکی در پایان تاکید کرد: از خانواده ها تقاضا داریم به محض مشاهده افراد خاطی که مشغول انبارداری ، جابجایی، نگهداری و خرید و فروش مواد محترقه هستند با نیروی انتظامی تماس بگیرند و اطلاع دهند چون این کار هم به نفع خودشان و هم وظیفه یک شهروند با مسئولیت است و مطمئن باشند که کار درستی می کنند.


ارسال نظرات