خبرهای داغ:
مدیرمنابع طبیعی و کشاورزی بسیج سازندگی همدان خبر داد

خوشه‌بندی قارچ و ایجاد اتحادیه پشتیبانی توسط بسیج سازندگی همدان

مدیرمنابع طبیعی و کشاورزی بسیج سازندگی همدان گفت: بسیج سازندگی در نظر دارد با خوشه بندی قارچ و ایجاد یک اتحادیه یا تعاونی برای پشتیبانی از کارگاه‌های تولید قارچ، نسبت به مدیریت شرایط نامناسب بازار قارچ اقداماتی را انجام دهد.
کد خبر: ۸۸۳۶۵۱۲
|
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سیدمجید موسوی والا در جلسه هماهنگی پشتیبان‌های قارچ با حضور تولید کنندگان موفق قارچ در سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین(ع) با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط بسیج سازندگی اظهار داشت: طی سال‌های اخیر بسیج سازندگی در زمینه پرداخت تسهیلات به متقاضیان و فعالیت در عرصه‌های پرورش قارچ، بوقلمون، شترمرغ و ... گام های خوبی را برداشته است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه پرورش قارچ خوشبختانه پیشرفت خوبی داشته‌ایم و کارگاه‌های بسیاری در سطح استان با تسهیلات بسیج سازندگی ایجاد شده‌اند که امروز نیاز به مدیریت دارند.

مدیر منابع طبیعی و کشاورزی بسیج سازندگی همدان افزود: برای اینکه بتوانیم کارگاه‌های ایجاد شده در این چند سال را درست مدیریت کنیم تا همه آنها روی پا باشند نیاز به ایجاد یک مجموعه قدرتمند از خود تولید کنندگان قارچ داریم که بتوانند بر روی بازار کنترل داشته باشند و توانایی مدیریت عرضه و تقاضا و قیمت‌گذاری قارچ در زمان های مختلف را داشته باشند.

موسوی والا اظهار داشت: بسیج سازندگی در نظر دارد با خوشه بندی قارچ و ایجاد یک اتحادیه یا تعاونی برای پشتیبانی از کارگاه‌های تولید قارچ، نسبت به مدیریت شرایط نامناسب بازار قارچ اقداماتی را انجام دهد.

وی ضمن بیان اینکه مصرف سرانه قارچ در کشور برای هر فردی بیش از یک کیلو است، تصریح کرد: می توانیم این میزان را با اتحادیه ای که قرار است ایجاد شود تا حد زیادی بالا برد.

مدیر منابع طبیعی و کشاورزی بسیج سازندگی همدان گفت: متاسفانه میزان عرضه و تقاضا در زمینه قارچ متناسب نیست، گاهی اوقات می بینیم که میزان تولید قارچ آنقدر زیاد است که بعضی کارگاه‌ها نمی توانند قارچ تولید شده را به فروش برسانند و دچار ضرر و زیان می شوند.

وی گفت: اگر اتحادیه پشتیبانی که قرار است تشکیل شود، بتواند یک تقویم اجرایی از همه کارگاه‌های تولید قارچ داشته باشد و بداند که کدام کارگاه در مرحله ریختن کمپوست است؟ یا کدام کارگاه در حال برداشت قارچ است؟ قطعا می تواند نسبت به مدیریت بازار قارچ گام های خوبی بردارد.

موسوی‌والا خاطرنشان کرد: متاسفانه مشکل بزرگ کارگاه های ما این است که به صورت جزیره‌ای کار می کنند و تاکنون اقدامی برای ایجاد یک کار تشکیلاتی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه در کار جزیره ای و پراکنده اگر واحدی ضعیف باشد به راحتی از دور خارج می‌شود، گفت: بیشتر افرادی که اقدام به ایجاد کارگاه پرورش قارچ می کنند افرادی هستند که تجربه زیادی در زمینه تولید قارچ ندارند و برخی افراد با اطلاع از این موضوع از این افراد سواستفاده کرده و آنها را دچار ضرر و زیان می کنند.

مدیر منابع طبیعی و کشاورزی بسیج سازندگی همدان در ادامه تاکید کرد: یکی از اهداف خوشه بندی آموزش به این افراد است تا بدلیل نداشتن تجربه از چرخه تولید خارج نشوند.

وی ابراز داشت: با ایجاد اتحادیه‌ای از خود تولید کنندگان قارچ، تامین نهاده های اولیه و زمان بندی تولید قارچ مدیریت شده و دلالان از این پروسه حذف می شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات