گزارش «بسیج» ار تاثیرات تاکسی برخط

تاکسی تلفنی یا اسنپ و تپ سی؟ کدام بهتر است؟/نگاهی به برخی آسیب های اجتماعی و امنیتی

برای رانندگان تاکسی عضویت در اسنپ و تپسی ممنوع است و آنها که تا همین چند‌سال پیش پادشاه خیابان‌های تهران بودند.
کد خبر: ۸۸۳۵۳۹۴
|
۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
خبرگزاری بسیج- سرویس فرهنگ و جامعه: برای رانندگان تاکسی عضویت در اسنپ و تپسی ممنوع است و آنها که تا همین چند‌سال پیش پادشاه خیابان‌های تهران بودند و حرف، حرف آنها بود، حالا خیلی از روزها سرگردان در خیابان‌های شهر می‌چرخند، بدون این‌که دخل‌وخرجشان با هم بخواند
 
از مردم که بپرسی، به اندازه یک کتاب می‌توانند درباره گران‌فروشی آژانس‌ها و بی‌معرفتی رانندگان تاکسی که آنها را زیر برف و باران تنها گذشته‌اند، حرف بزنند: «آنقدر ما گوشه خیابان ماندیم در سرما و گرما. شب عید. هر اتفاقی که در این شهر می‌افتاد، تاوانش را ما باید می‌دادیم. ساعت از ٩ شب که می‌گذشت تاکسی‌ها همه دربست می‌رفتند.
 
از همه این حرف ها گذشته سیستم حمل و نقل دورن شهری ما دچار تحول گشت است و گویا روشهای قدیمی دیگر جوابگو نیست. در ماه های اخیر نرم افزار اینترنتی اسنپ و تپ سی  با مجوز رسمی از مراجع ذیصلاح شروع به فعالیت کرد رانندگان برای نصب این نرم افزار ابتدا باید حضورا به دفتر رسمی این شرکت مراجعه کرده و با دادن مدارکی نظیر کارت ملی و گواهی عدم سوپیشنیه صلاحیت آنان برای فعالیت در این تاکسی سرویس اینترنتی تائید شود.
نکته دیگر کاهش ترافیک و هزینه ها برای رانندگان در این طرح است و هزینه های این نوع تاکسی اینترنتی کمتر از آژانس های تلفنی و تاکسی ها است اما نکته ای که در این میان مطلوب نیست بیکارشدن عده زیادی از رانندگان با اجرای این طرح است.
 
بیکاری تعداد زیادی از تاکسیران ها یکی از پیامد های تاکسی انلاین 

یکی از صاحبان تاکسی تلفنی در کلان شهر تهران در گفتگو با «بسیج» گفت حدود 90 تاکسی تلفنی فعال در تهران وجود دارد و به طور متوسط 20 راننده ثابت در ان مشغول به کار هستند.
 
با یک حساب سر انگشتی میتوان دریافت 1800تقریبا  راندده در تهران به صورت مستقیم در معرض بیکاری و به تبع ان 1800 خانواده درگیر این فرایند منفی بیکاری خواهند شد.
 
با این روند آژانس ها خلوت شده اند و این در حالی است که رانندگان ترجیح می دهند با نصب این نوع نرم افزار ها با این شرکت اینترنتی کار کنند و مدیران آژانس ها با دادن هزینه هایی نظیر مالیات و عوارض اجاره بهای ملک و هزینه  های جاری آژانس در وضع بدی قرار گرفته اند.

از طرفی دیگر در این نوع آژانس های اینترنتی ماشین هایی با مدل پایین تر از 90 نمی توانند کار کنند و بسیاری از اقشار آسیب پذیر رانندگان که توانایی خریدن ماشین های مدل بالا را ندارند به وضع بسیار بدی برای تامین معیشت خود افتاده اند.

واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ربیعی وزیرکار و تعاون و رفاه اجتماعی  بارها بر توسعه اینترنتی مشاغل و سهم فضای مجازی برای توسعه اشتغال صحبت کرده اند و با همین رویکرد نرم افزارهای اسنپ و تپ سی مجوز گرفته است.

نکته ای که در این میان همیشه فعالان اقتصادی  را رنج داده کارشناسی نبودن بسیاری از اقدامات صورت گرفته در کشور است.

اولویت اصلی باید با آژانس های فعلی و تاکسیرانان باشد نه شرکت های دیگر 

اگر قرار است تاکسی اینترنتی در کشور رواج پیدا کند اولویت اصلی باید با آژانس های فعلی و تاکسیرانان باشد نه شرکت های دیگر؛ به عنوان نمونه فردی که صبح تا عصر در یک شرکت مشغول به کار است موقع رفتن به منزل این نرم افزار را روشن کرده و در پیک مسافری(زمان اوج مسافر) آژانس ها، باعث زنگ نخوردن به آژانس می شود در صورتی که اولویت با فردی است که از صبح در آژانس منتظر زنگ مردم برای تامین معاش زندگی است و نه فردی دیگر که به عنوان شغل دوم به این حرفه نگاه می کند.

در همین رابطه، محسن سرخو رئیس کمیته حمل ونقل شورای شهر تهران نیز معتقد است، از آنجایی که میزان رضایت مردم از این اپلیکیشن‌ها بالاست نباید مانع فعالیت آنها شویم اما نگرانی هایی نیز وجود دارد که باید برطرف شود.
 
مدیران این شرکت ها می‌توانند استفاده از خودورهای شخصی را کنار بگذارند و از ظرفیت تاکسی‌های پایتخت استفاده کنند

وی با اشاره به جلسه اخیر کمیته حمل و نقل شورا با مدیران این شرکت‌های خصوصی افزود: مدیران این شرکت های خصوصی باید تمهیداتی بیندیشند تا موجبات سفر ایمن و مطمئن مردم را فراهم کنند.
 
 سرخو با بیان اینکه مسئولان این دو شرکت می توانند دو اقدام پیشنهادی را انجام دهند، گفت: مدیران این شرکت ها می‌توانند استفاده از خودورهای شخصی را کنار بگذارند و از ظرفیت تاکسی‌های پایتخت استفاده کنند و متناسب با ساز و کار خود این تاکسی ها را در اختیار گرفته و نسبت به جابجایی مسافران اقدام کنند و این در حالی است که تاکسی ها به دلیل امنیت بیشتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرند و از سویی دیگر امکان تردد در تمامی مناطق شهر را دارند.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر با اشاره به دومین گزینه پیش روی این شرکت های خصوصی تصریح کرد: در روش دوم این شرکت ها می توانند از خودروهای شخصی نیز استفاده کنند اما باید رانندگان و خودروهای بکار گرفته شده از یک استاندارد و پروتکل مشخص استفاده کنند و تفاهم نامه ای فی مابین آنها و مسئولان حمل ونقلی پایتخت به امضاء برسد و رانندگان از ضوابط خاصی پیروی کنند نه اینکه بدون رعایت صلاحیت خودرو و راننده به جابجایی مسافران مشغول باشند!

وی با بیان اینکه ما باید به مردم اطمینان دهیم که استفاده از خودروهای این شرکت ها بی خطر است گفت: متاسفانه با اینکه در جلسه اخیر با این مدیران مقرر شد که آنها برای ما متن تفاهم نامه ای ارسال کنند تا در مورد بندهای آن به توافق برسیم اما تاکنون آن را ارسال نکردند و باید گفت واقعیت این است که اگر همکاری متقابل نباشد این گونه اقدامات و فرایند فعالیت ها قابل دوام نیست چرا که باید به مردم اطمینان دهیم استفاده از این خودروها بی خطر است. در واقع بحث ما این است که در حال حاضر مردم از کیفیت و ارائه خدمات و نرخ و قیمت اعلام رضایت کردند؛ اما چه اطمینانی وجود دارد که نرخ و کنترل ها همین طور ادامه یابد؟ و یا چه تضمینی وجود دارد که در بین رانندگان این شرکت ها که صلاحیتشان بررسی دقیقی ندارد، یک مورد خفاش شب نباشد! پس لازم است بررسی هایی انجام گیرد و بعد به مردم سرویس ارائه کنند.

تاکسی های الکترونیکی قیمت ها را تحت الشعاع قرار داده است 
 
معصومه آباد عضو شورای شهر تهران در گفتگو با «بسیج»، درباره تاثیر نرم‌افزارهای تجاری مانند اسنپ می گوید: نرم افزارهای تجاری در صنعت حمل و نقل مانند قیچی، دو لبه دارد یعنی هم مشکلات و معضلات را حل می کند و هم می تواند تنش هایی را در جامعه ایجاد کند. آن ها برای مسافران امکانات سهل الوصول تری را ایجاد کرده اند و از طرفی هم تاکسی دارانی که به صورت رسمی نامشان در تاکسی رانی ثبت شده است را با کمبود مسافر مواجه کنند. 
 
وی تاکید می کند: باید اعتراف کرد که نقش نرم افزارهای تجاری در همه زمینه ها نیاز است و برای اصلاح قانونی آن ها در کلانشهرها باید فکری شود. اسنپ و شرکت های مشابه تنها ایرادی را که می توان به آن گرفت امنیت نداشتن مسافر است چراکه مشخصات ریز راننده، ماشین و مکان یابی هویدا نیست. 
 
 عدم نظارت باعث برزو مشکلاتی اخلاقی، امنیتی و اجتماعی می شود

ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران در گفتگو با «بسیج»، درباره قانونی بودن شرکت هایی نظیر اسنپ که با نرم افزارهای تجاری در حمل و نقل شهری فعالیت می کنند گفت: شرکت های اسنپ همانند دست فروش هایی هستند که در خیابان بساط کرده اند و به دلیل فرار از مالیات و زیربار نرفتن قوانین تاکسی رانی نحوه فعالیت خود را به صورت مستقل بدون نظارت دستگاه ها انجان می دهند. این شرکت ها هیچ مجوز قانونی ندارند و رانندگان استخدامی به این شرکت هیچ گونه استعلامی برای آن ها نشده است.

وی افزود: این شرکت ها باید تحت نظارت یک مجموعه دولتی یا شهری قرار بگیرند اما به صورت مستقل فعالیت می کنند. عدم نظارت باعث بروز مشکلاتی اخلاقی، امنیتی و اجتماعی می شود.

 مدرن شدن سیستم ها باعث بروز مشکلات امنیتی است

محمدیان سخنگوی تاکسیرانی شهر تهران در گفتگو با «بسیج» با اشاره به مدرنیزه شدن حمل نقل مسافران با استفاده از نرم افزارها و اپلیکیشن هایی که با موبایل و GPS راه اندازی شده‌اند اظهار داشت: هر اتفاقی که برای حمل و نقل و جابه‌جایی مسافران صورت بگیرد باید زیر نظر سازمان های ذی ربط قرار بگیرند. در این مورد که متولی امر شهرداری است که باید با نظارت بر سازمان هایی که وظیفه حمل و نقل را بر عهده دارند، آنها را کنترل کند.

وی افزود: برخی اوقات دیده شده که برخی با تقلید از کشورهای خارجی برای جابه‌جای مسافران از اینترنت و GPS های موبایلی که یک شرایط سهل الوصول تری را برای مسافر ایجاد می کند، استفاده می کنند. البته میزان مبلغ تاکسی دارانی که به اسم تاکسی تلفنی هم معروف اند، به مراتب از میزان شاخص های آژانس داران و تاکسی رانی کمتر است که این امر باعث مشکلاتی شده است.

محمدیان تصریح کرد: اولین مشکلی که بوجود می آید ، شرایط امنیتی آن ها است. یعنی برای مسافر مشخص نیست که چه سازمانی به آن ها مجوز داده یا مشخصات ظاهری به چگونه است؟! آیا گواهی پروانه تاکسی رانی دارد؟ از اداره بهداشت و سلامت تاییدیه گرفته شده است؟ خیلی از مسائل اداری دیگر  نیاز به پیگیری دارد تا امنیت برقرار شود.

اعلام برائت تاکسی رانی از وقوع هرگونه همکاری با اسنپ

معاون فنی و بهره برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرتهران گفت:به هیچوجه اسنپ (تاکسی یاب) یا هرگونه سرویس درخواست خودروی برخط مورد تأیید سازمان تاکسیرانی نیست وتاکسیرانان شهر تهران هیچگونه مشارکتی با گروه های مذکورنداشته ودرصورت همکاری مرتکب تخلف شده اند.

سازمان تاکسیرانی اعتراض خود نسبت به فعالیت گروه های اسنپ را به دستگاه های قضایی و نظارتی اعلام کرده زیرا قانون ،شهرداری و سازمان تاکسیرانی را مرجع حمل مسافر و بار درون شهری قرار داده و این امر حق مسلم این سازمان است.

 اسنپ و تاپسی با چه مجوز و پشتوانه ای در کلان شهر تهران اقدام به اجرایی کردن این طرح نموده اند؟ 

با توجه به انتشار خبر سرمایه گذاری ۲۲ میلیون دلاری MTN در اسنپ سوالی که به ذهن متبادر می شود این است که اسنپ و تاپسی با چه مجوز و پشتوانه ای در کلان شهر تهران اقدام به اجرایی کردن این طرح نموده اند؟  با توجه به اطلاعاتی که اخیرا در رسانه ها منتشر شده، مجوز فعالیت اسنپ برای راه اندازی کافی نت و  مجوز تپ سی برای فعالیت در زمینه تولید نرم افزار غیرسفارشی است. و باور این امر کمی سخت است که این دو استارتاپ بدون پشتوانه قوی بدون هیچ ترسی از برخورد قانونی اقدام به راه اندازی چنین سیستم وسیعی کرده باشند.

اتحادیه فناوران رایانه به اسنپ مجوز فعالیت کافی نت و به تپ سی مجوز فعالیت تولید نرم افزار غیرسفارشی داده است، نه مجوز فعالیت تاکسی موبایلی. 

سید مهدی میرمهدی کمجانی، رئیس اتحادیه ی فناوران رایانه با اعلام ثبت شکایت این اتحادیه از دو سرویس تاکسی یاب برخط ، در خصوص شائبه ی صدور مجوز آنها از سوی این اتحادیه اظهار داشته است: اتحادیه فناوران رایانه به هیچ عنوان نمی تواند مجوز تاکسی سرویس تلفنی و موبایلی صادر کند.

وی در ادامه ی سخنان خود پیرامون نوع مجوز این دو تاکسی یاب برخط افزوده است:

اتحادیه فناوران رایانه به اسنپ مجوز فعالیت کافی نت و به تپ سی مجوز فعالیت تولید نرم افزار غیرسفارشی داده است، نه مجوز فعالیت تاکسی موبایلی.

با این اظهار نظر رییس اتحادیه فناوران و رایانه، به نظر می رسد که فعلا هیچ مرجعی پاسخگوی مشکلات احتمالی پیش امده بین مسافران و رانندگان شرکت اسنپ نیست و هر یک به نوعی از قبول مسئولیت شانه خالی می کنند که یکی از ایرادات جدی فعالیت اسنپ همین مورد است؛ چرا که اگر مسافری سوار بر تاکسی شود و مشکلی بین او و راننده پیش بیاید، مقام پاسخگو قطعا تاکسیرانی خواهد بود؛ اگر بین مسافر و راننده آژانس مشکلی پیش بیاید قطعا مقام پاسخگو رییس آژانس خواهد بود و اگر هم فردی سوار بر خودرویی شخصی برای تردد در خیابان ها نماید، در واقع مسئولیت هر گونه مشکل احتمالی که پیش بیاید را قبول کرده و متوجه خود مسافر است. حال آنکه شرکت اسنپ برای فعالیت در این زمینه اقدام به اخذ مجوز کرده و خود را از مسافربرهای شخصی جدا کرده آیا در هنگام بروز مشکل پاسخگو خواهد بود؟ به نظر نمی رسد چنین باشد چرا که هیچ قرارداد مکتوب و یا وجه التزامی بین راننده و اسنپ برای پیگیری های بعدی وجود ندارد و از طرفی مقامی که به آنها مجوز فعالیت در این زمینه را هم داده از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده است.

به نظر می رسد با ادامه این روند توسط اسنپ، رانندگانی که شاید فعالیت در اسنپ شغل دوم و سوم آنها باشد در حال ایجاد اخلال در شغل اصلی برخی دیگر که همانا تاکسی داران هستند، می باشند. اگر از دیدگاه صنفی به این قضیه نگاه شود ایرادات فراوانی به طرح وارد است ولی از دید مسافر قطعا اسنپ به واسطه سرعت در حضور در محل و قیمتهای پایینتر خوشایند است ولی اگر همین مسافر خود را در جایگاه یک تاکسی دار قرار دهد قطعا نظرش عوض می شود.

در پایان و با توجه به اتفاقات اخیر به نظر می رسد مسئولان هر چه سریعتر  باید به پرونده فعالیت اسنپ و تپ سی ورود کرده تا با تعیین ساز و کاری قانونی برای فعالیت اینگونه شرکت ها، جلوی هرگونه سو استفاده و یا اتفاقات بد احتمالی در جامعه گرفته شود چرا که یکی از تهدیدات جدی این تاکسی یاب های انلاین عدم استفاده انها از شبکه ملی اطلاعات است.

هنوز معلوم نیست که اطلاعات از تردد افراد مسیر عبور و مرور روزانه تک تک کسانی که از تاکسی یاب های انلاین استفاده میکنند در کدام سرور و در کدام کشور ذخیره میشود
 

ارسال نظرات