صاحب طرح برگزیده جشنواره جهادگران علم و فناوری در گفتگو با «بسیج»:

مسئولان به جوانان نخبه اعتماد کنند

بهنام کفیل قاضی جهانی از نخبگان و مخترعان جوان است که یکی از طرح های وی به عنوان طرح برگزیده در جشنواره جهادگران علم و فناوری در تهران بود.
کد خبر: ۸۸۳۲۶۰۹
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
بهنام کفیل قاضی جهانی از  نخبگان و مخترعان جوان و فارغ التحصیل مقطع کارشناسی میکروبیولوژی و دانشجوی کارشناسی ارشد زیست فناوری(بیوتکنولوژی) در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج از فعالیت های پژوهشی خود گفت، و تشریح کرد: آغاز کار پژوهشی بنده در قالب یک طرح بزرگ شامل چهار قسمت است شامل؛

۱. جدا سازی و شناسایی باکتری های با ظرفیت پروبیوتیکی از نمونه پنیرهای مناطق روستایی مغان و کرمانشاه

۲. شناسایی مولکولی دوسویه لاکتوباسیل ایزوله شده و بررسی مقاومت آن ها در اسید و صفرا

۳ . میکروکپسوله کردن دو سویه لاکتوباسیل جداسازی شده در داخل کپسول هایی از جنس پروتئین

4. بررسی اثر لاکتوباسیل های میکروکپسوله شده بومی در پیشگیری و کنترل دیابت نوع ۲ در رت های نر دیابتی شده با استربتوزوتوسین

بسیج: طرح خود را بیشتر تشریح کنید؟

در این طرح ما توانسته ایم لاکتوباسیل ها را در داخل کپسول هایی از جنس پروتئین شیر میکروکپسوله و محافظت کنیم، این کار می تواند با استفاده از فن آوری های مختلف موجود و بیوپلیمر های مورد استفاده برای پوشش کپسول برای همه مواد حساس مانند بیومولکول ها، ویتامین ها و سلول های حساس و حتی برای آنزیم ها و دارو نیز استفاده شود، در زمینه کاربرد های طرح بنده زمینه فعالیت بسیار زیاد است.

بسیج: طرحتان چه در زمینه ای می تواند کاربرد داشته باشد؟

کاربردهای این طرح جنبه های بسیار متنوعی دارد از آن جمله می تواند در صنایع غذایی، لبنی، دارویی و حتی کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین استفاده از پروبیوتیک ها در کاهش قند خون به طور قابل ملاحظه ای در رت های مبتلا به دیابت نوع ۲ مفید بود که این می تواند در کنترل و حتی درمان دیابت در انسان نیز بسیار مفید باشد.

بسیج: تجاری سازی طرحتان نیازمند چیست؟

این کار مراحل آزمایشگاهی خود را بخوبی سپری کرده و برای تولید صنعتی آماده است و نیاز به حمایت همه جانبه مسئولان در حوزه تولید محصولات زیست فناوری دارد وبه نظر بنده هیچ کمبودی از لحاظ تکنولوژی و دانش فنی در زمینه زیست فناوری نداریم فقط باید در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم و به این باور برسیم که ما می توانیم.

بسیج: چه نهاد و سازمانی برای اجرای طرحتان حمایت کرد؟

سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری حمایت های خوبی داشته و دارند و بنده نیز از حمایت مالی برخوردار بوده ام ولی واقعیت این است که این حمایت مالی فقط بخش کوچکی از هزینه های صرف شده را پوشش می دهد.

بسیج: نظرتان برای پیشرفت نخبگان، فعالیت علمی نهادهای دولتی و بسیج باید چگونه باشد؟

باید این حمایت ها به گونه ای باشد که به پژوهش و تولید آزمایشگاهی ختم نشود بلکه با حمایت های بیشتر در راستای تولید صنعتی و تجاری سازی محصول به گونه ای در همه زمینه ها نیازهای کشور را برطرف کند.

بسیج: هدف نهایی شما چیست؟

پژوهش ها و فن آوری های کاربردی نوین برای تولید محصولاتی که بتوانند نیاز کشور را از وابستگی به دیگران باز بدارد همان که مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده و می کنند هدف نهایی ماست و در این راه از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

بسیج: چه انتظاری از مسئولان برای حمایت از قشر نخبگان دارید؟

بی شک مسئولان در سال های اخیر براهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل واقفند بنابراین انتظار می رود از نخبگان از بابت مالی یا امکانات آزمایشگاهی یا کارگاهی حمایت همه جانبه داشته باشند، به جوانان نخبه اعتماد کنند و تا حد امکان موانع را از سد راه بردارند.

بسیج: توصیه شما برای موفقیت جوانان و دیگر پژوهشگران؟

جوانان پژوهشگر با ایمان به خدا و اعتماد به نفس می توانند در مسیر خدمت به بشریت قدم بردارند حتما موفق خواهند بود همچنین لازم است در راه رسیدن به هدف صبور باشند.

بسیج: نظرتان در مورد عملکرد دولت در حمایت از نخبگان و مخترعان و همچنین محصولات تولید کنندگان داخل کشور چیست؟

قدم های مفیدی را برای حمایت از پژوهشگران و نخبگان و شرکت های دانش بنیان برداشته شده است و بودجه پژوهش را نیز افزایش داده اند ولی بی شک حمایت فقط بحث مالی نیست به عنوان مثال دولت می تواند با شناسایی نخبگان امکان اشتغال آن ها را در پژوهشگاه ها و شرکت های دانش بنیان فعال فراهم کند.

ارسال نظرات