استاد اخلاق؛

اگر كسي نمي‌انديشد،‌ مقصر خدا نيست

مربي اخلاق رفتار نبوي، سيره علوي و روش فاطمي را لازمه‌ي رسيدن به پاسخ هاي ذهن دانست و گفت: اگر كسي نمي‌انديشد،‌ مقصر خدا نيست، براي فهم دقيق و تفكيك معناي واقعي شعور از فرهنگ، قرآن پاسخ‌هاي فراواني براي ما دارد.
کد خبر: ۸۸۲۶۴۴۳
|
۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
خبرگزاری بسیج؛ حجت الاسلام مصطفي ايلخاني شامگاه شب گذشته در مسجد امام حسين(ع) پاكدشت با بيان اينكه جدايي بشر از جامعه انبياء و معصومين و در پي آن منفك شدن از جامعه علما و ايماني باعث عدم فهم بعضي از لغات شده است، گفت: كساني در اين عرصه مقصر هستند كه مجلد به جلد انسان شده اند و باعث مي شودند ما بعضي از مفاهيم را به درستي درك نكنيم، مانند همين موبايل‌ و ماهواره ها.
وي اضافه كرد: به طور مثال ما معناي واقعي عِلم و عقل را نمي‌دانيم اما با توجه به تلمذ شاگرداني در 1400سال پيش نزد امام صادق(ع)، ارزش علم را ميتوان فهميد.
وي با گلايه از سوءاستفاده منافق از منبر پيامبر اسلام، تأكيد كرد: روي اين منبر بايد درس اسلام داد و آنچه دين مي‌گويد بيان كرد نه هرچه هواي نفس بخواهد.
خطيب مسجد امام حسين(ع) پاكدشت در ايام فاطميه با اذعان به اينكه بايد قبل و بعد از منبر 2ركعت نماز شكر خواند، ابراز كرد: اگر كسي مشهور شد فكر نكند خبري شده؛ اين آبرويي است كه حسين(ع) به او داده است، در غير اين صورت ممكن است پايان بهره گيري از اين نعمت فرا رسد.
وي با اشاره به اينكه نبايد به عنوان روضه خوان، هر روضه اي را خواند و براي اشك درآوردن دروغ گفت، اظهار داشت: واي بر كسي كه نان امام زمان(عج) را بخورد و براي او دعا نكند كه اين نشان از بي عقلي است.
وي رفتار نبوي، سيره علوي و روش فاطمي را لازمه‌ي رسيدن به پاسخ هاي ذهن و سعادتمندي دانست و افزود: در حديث قدسي آمده است كه "نمي‌خواهيد عقل‌هاي خود را به كار بيندازيد؟"
حجت الاسلام ايلخاني با يادآوري اينكه نعمت‌ها براي همه يكسان هست(يك قلب، دو دست، دو پا و ...)، مطرح كرد: اگر كسي نمي‌انديشد،‌ مقصر خدا نيست.
وي با ابراز اينكه بين عقل و درك، ‌فرهنگ و شعور تفاوت وجود دارد، اظهار داشت: براي فهم دقيق و تفكيك معناي واقعي شعور از فرهنگ، قرآن پاسخ‌هاي فراواني براي ما دارد.

1ركعت نماز انسان فهميده بالاتر است از 100ركعت عالم بي معرفت
وي با تأكيد بر تلاوت با شعور قرآن همراه با فهم عميق آن، تصريح كرد: ايراد از خود ما هست كه نمي فهميم، مثلاً ما نمي‌فهميم كه به پدر و مادر احترام بگذاريم در صورتي كه قرآن خواهان احترام به ايشان است.
اين ساتاد اخلاق، قرآن خواندن با فهم را ملاك مطرح كرد ‌نه خواندن طوطي‌وار و اظهار داشت: بايد قرآن را فهميد، عده اي قرآن را فقط مي خوانند ولي درك درستي نسبت به آن ندارند.
وي درباره تفاوت عقل با شعور، 1ركعت نماز انسان فهميده و با شعور را بالاتر از 100ركعت عالم بي معرفت دانست و تصريح كرد: زنبور عسل شعور دارد، همان خانه اي را مي سازد كه هزاران سال قبل ساخته است؛ اما بشر از عصر حجر تا امروز خيلي پيشرفت داشته است چرا كه عقل دارد و آن بالاتر از شعور است.

اهل‌بيت(عليهم السلام) دست‌ امت را مي‌گيرند نه مچشان را
وي با بيان اينكه بهشت آماده است و كليدش در دست پرهيزكاران است، افزود: بهشت از آن كساني مي‌شود كه مي توانند گناه كنند و نمي‌كنند، آن كه هر خلافي در اين دنيا مي كند؛ كور است كه آتش جهنم را نمي‌بيند.
حجت الاسلام ايلخاني با انتقاد از آن عده اي كه تا حالي خوشي پيدا مي‌كنند، دعا برا كسب ماديات دارند، تصريح كرد: بايد بدانيم خالق بي نياز هيچ نيازي به ما ندارد، خداوند كسي را نمي‌سوزاند،‌ اين ما هستيم كه خودمان را آتش مي‌زنيم.
وي با تأكيد اينكه اهل‌بيت دست‌ امت را مي‌گيرند نه مچشان را، در وصف حال اكثريت عصر حال گفت: اگر امروز كسي از درون ديگري با خبر ياشد، فردا جواب سلامش را هم نمي‌دهد؛ اما هر بار كه ما به زيارت مشهد مقدس مي‌رويم، امام رضا(ع) ما را مي‌پذيرد، چرا كه آنها عالِم هستند.
وي گناهان جامعه خودمان را عامل نيامدن امام زمان(عج) دانست و خاطر نشان كرد: طولاني شدن غيبت امام عصر(عج) ربطي به حضور داعش، مزاحمت هاي شيطان بزرگ و خيانت هاي اسرائيل ندارد.
خطيب مسجد امام حسين(ع) پاكدشت در پايان با بيان اينكه چشمي كه براي حضرت زهرا(س) اشك نريزد، چشم نيست، خاطر نشان كرد: امشب هر كس با هر تيپي به اين مجلس آمده  عزادرا دخت پيامبر(ص) است، پس طوري عزاداري شود كه در آخر مجلس فاطمه(س) از ما راضي باشد./#

ارسال نظرات