وزیر راه و شهرسازی:

استان زنجان از دیرباز نقش بارانداز ملی داشته است

استان زنجان از دیرباز نقش بارانداز ملی داشته است به عبارت دیگر زنجان بعنوان کانون ثبات و امنیت کشور با ارتقاء شبکه حمل و نقل ریلی می تواند محل مناسبی برای تبدیل کالای اولیه به محصول نهایی در حوزه های خدمات و کشاورزی باشد.
کد خبر: ۸۸۲۰۷۹۹
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، وزیر راه و شهرسازی همزمان با هفتمین روز از دهه مبارک فجر در سفر یکروزه به استان زنجان به که منظور افتتاح، آغاز عملیات اجرایی و بازدید از چندین پروژه و طرح در حوزه راه و شهرسازی انجام شد، توسعه راه آهن را بعنوان یکی از مهمترین زیرساخت‌های کشور دانست و گفت: تركیب حمل و نقل ریلی با حمل ونقل دریایی و هوایی از اقداماتی است که از سوی وزارت راه و شهرسازی مورد توجه و پیگیری قرار دارد.

عباس آخوندی با تاکید بر ضرورت توسعه شهرسازی ریل‌پایه در کشور، از تصویب تشکیل شرکت ریل‌پایه در مجلس شورای اسلامی افزود: نباید به ریل‌سازی تنها در جاده ها اکتفا نمود بلکه ضروری است بر اساس نظام توسعه با استفاده از حمل و نقل ریلی، تردد میان کلان شهرها و مناطق حومه را تسریع کرد.

وی با اشاره به اینکه اتصال ریلی ایران به شبكه ریلی سایر كشورهای منطقه، ضامن امنیت و توسعه كشور است، تصریح داشت: ایران در چهارراه جهانی قرار گرفته و این موقعیت می تواند کشور را به مرکز درآمد و توسعه در منطقه تبدیل کند.

مقام‌عالی وزارت، خطوط حمل و نقل ریلی را نسبت به سایر خطوط حمل و نقل کشور دارای امنیت بالاتری دانست و خاطرنشان کرد: راه آهن و سیستم حمل و نقل ریلی می تواند محور توسعه شهری به شمار آید و ضروری است برنامه ریزی های لازم جهت توسعه این خطوط در مناطق مختلف کشور انجام شود.

آخوندی در ادامه توسعه ایستگاه راه آهن زنجان را از عوامل مهم توسعه این شهر برشمرد و با اشاره به موقعیت تاریخی استان زنجان یادآور شد: این استان با برخورداری از تمدن کهن ایرانی با توسعه بیشتر می تواند نقش تاریخی خود در عصر معاصر را بیش از پیش ایفا کند.

وزیر راه و شهرسازی زنجان را بدلیل فاصله ای که با مرزهای غرب و شمالغرب کشور دارد کانون امنیت و توسعه توصیف نمود و افزود: استان زنجان از دیرباز نقش بارانداز ملی داشته است به عبارت دیگر زنجان بعنوان کانون ثبات و امنیت کشور با ارتقاء شبکه حمل و نقل ریلی می تواند محل مناسبی برای تبدیل کالای اولیه به محصول نهایی در حوزه های خدمات و کشاورزی باشد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به موضوع جذب گردشگران در حوزه های مختلف، آماده سازی زیرساخت‌ها و توسعه شبکه حمل و نقل ریلی در استان زنجان را در گسترش توریسم و رونق صنعت گردشگری موثر دانست.

آخوندی همچنین بر ارتقاء کیفیت پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان-تهران تاکید نمود و افزود: توسعه مسیرهای دوخطه میان زنجان و استان‌ها و شهرهای شمالغرب کشور نظیر تبریز بصورت جدی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

وی یادآور شد: پروژه دوخطه کردن راه آهن زنجان-تهران از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان زنجان است که تاکنون بدلیل مشکلات متعدد، امکان اجرای آن فراهم نشده بود ولی با همت دولت علیرغم قرارگیری در وضعیت نامناسب اعتباری، عملیات اجرایی آن رسما آغاز گردید.

آخوندی در ادامه اجرای پروژه مشارکتی احداث بناهای اداری، خدماتی و تجاری در محور داوودقلی-دلجویی با اعتباری بالغ بر 210 میلیارد تومان را یکی از بزرگترین پروژه های مرکز شهر زنجان برشمرد و خاطرنشان کرد: این طرح که با همکاری شهرداری و بخش خصوصی انجام می شود می تواند در ارتقاء هویت شهر زنجان موثر باشد

وی در بخش دیگری از سخنان خود به افتتاح 8 پروژه ریلی با اعتباری بالغ بر 13 میلیارد ریال در سطح کشور اشاره نمود و اضافه کرد: علیرغم خشکسالی های مالی و اعتباری در سنوات اخیر، 198 کیلومتر خط ریلی جدید با اعتبار 735 میلیارد تومان و 496 کیلومتر نیز دوبانده سازی خطوط ریلی افتتاح شده است.

وزیر راه و شهرسازی ارتقاء سیستم الکترونیکی ریلی را نیز دارای اهمیت ویژه‌ای دانست و گفت: اتصال تمام خطوط ریلی به این سیستم الکترونیکی زمینه ارتقای بهره وری را در صنعت حمل و نقل فراهم می کند

گفتنی است وزیر راه و شهرسازی پس از حضور در فرودگاه زنجان که مورد استقبال نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان قرار گرفت، در محل ایستگاه راه آهن زنجان حضور یافت.

افتتاح سالن راه‌آهن زنجان، آغاز عملیات اجرایی دو خطه کردن راه‌آهن زنجان-تهرا، بازدید از پروژه های راه‌سازی محورهای زنجان-بیجار و زنجان-دندی، آغاز عملیات اجرایی محور داوودقلی-دلجویی زنجان از برنامه های سفر وزیر راه و شهرسازی به این استان بود.

ارسال نظرات