مدیر عامل آب منطقه‌ای استان زنجان:

نصب کنتورهای هوشمند برای کنترل میزان مصرف آب

در سال 95، 79 کنتور حجمی و 96 کنتور هوشمند آب و برق روی چاه‌های کشاورزی و صنعتی نصب شده است.
کد خبر: ۸۸۱۷۰۸۳
|
۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
مدیر عامل آب منطقه‌ای استان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: میزان بارندگی در استان زنجان ابتدای سال آبی 95-96 تا بهمن ماه 92.1 میلی‌متر گزارش شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 49.73 درصد کاهش یافته و نسبت به دراز مدت کاهش 24.4 درصدی را نشان می‌دهد.

یوسف رضاپور تعداد چاه‌های غیر مجاز استان زنجان را شامل هفت هزار و 369 حلقه چاه اعلام کرد و خاطر نشان کرد: از این تعداد دو هزار و 320 حلقه در دشت‌های آزاد و 5 هزار و 49 حلقه در دشت‌های ممنوعه در حال برداشت غیر مجاز هستند.

وی حجم روان آب‌ها در سه ماهه نخست سال آبی 95-96 را 16.6 میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: حجم روان آب‌ها نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 66 درصدی مواجه شده است.

یوسف رضا پور با اشاره به اینکه الگوی مصرف آب در جامعه درست نیست، افزود: در واقع اولین قدم برای رسیدن به این مهم، اصلاح الگوی مصرف درست است، مصرفی که 90 درصد آن در بخش کشاورزی، 6.5 درصد در بخش آب‌شرب، 1.5درصد در بخش صنعت ودو درصد در سایر بخش‌ها صرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه سال گذشته 26 میلیون متر مکعب آب به پشت چهار سد مهم استان از جمله گلابر، تهم، تالوار و کینه ورس وارد شده است، ابراز کرد: حجم آب وردی مخازن این سدها امسال با کاهش چشمگیر 5.4 میلیون مترمکعب گزارش شده است.

رضاپور تعداد دشت‌های ممنوعه استان زنجان را پنج دشت اعلام کرد و افزود: این دشت‌ها شامل زنجانرود، سجاسرود، ابهر، قیدار و گل‌تپه – زرین‌آباد است.

وی با اشاره به اینکه صددرصد مخزن پشت سد کینه‌ورس پر شده است، بیان کرد: حجم مخزن سد گلابر 49 درصد و سد تالوار 10 درصد پر شده است.

رضاپور تعداد چاههای عمیق و نیمه عمیق حفر شده در استان زنجان را 17 هزار و 726 حلقه برشمرد و گفت: 7 هزار و 369 حلقه چاه بدون مجوز شرکت آب منطقه‌ای حفر شدند و نسبت به برداشت غیرمجاز آب با تخلیه 312میلیون متر مکعب اقدام می‌کنند.

وی به وجود 10 هزار و 488 حلقه چاه مجاز اشاره کرد و گفت: از بین چاههای مجاز و دارای پروانه یک هزار و 404 حلقه با تخلیه 152 میلیون مترمکعب اضافه برداشت دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با اشاره به اینکه در مجموع 464 میلیون مترمکعب از چاههای مجاز و غیرمجاز اضافه برداشت وجود دارد، تصریح کرد: در راستای اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی به منابع آب زیرزمینی از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه 368 حلقه چاه غیرمجاز با تخلیه 15.68 میلیون مترمکعب مسدود شدند.

وی گفت: اگر بخواهیم به همه برنامه‌هایی که در حوزه آب و کاهش تنش آبی در استان تدوین کرده‌ایم دست پیدا کنیم نیازمند مشارکت و همراهی مردم هستیم و اگر این همراهی و فرهنگ‌سازی لازم در جامعه وجود نداشته باشد، نه تنها به اهداف تعیین شده دست نخواهیم یافت بلکه فقط در این راه متحمل هزینه‌های زیادی خواهیم شد.

رضاپور به نصب کنتورهای هوشمند برای کنترل میزان مصرف آب اشاره کرد و گفت: در سال 95، 79 کنتور حجمی و 96 کنتور هوشمند آب و برق روی چاه‌های کشاورزی و صنعتی نصب شده است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه هفت دشت در استان زنجان مطالعه شده است، اضافه کرد: در استان زنجان پنج دشت ممنوعه وجود دارد که ممنوعیت آن نیز ناشی از برداشت‌های غیر مجاز است.

ارسال نظرات