خبرهای داغ:

«بازگشت در چهارشنبه آخر سال»؛ ملودرامی با درونمایه اخلاقی و مذهبی

نخستین نمایش سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر با عنوان «بازگشت در چهارشنبه آخر سال» به کارگردانی رضا حسینی از خراسان رضوی در تئاتر فجر به صحنه رفت.
کد خبر: ۸۸۱۰۸۸۴
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹
  به گزارشسرویس  بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج ، نخستین اجرای تئاتر فجر در مجموعه تئاتر شهر تهران در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر، «بازگشت در چهارشنبه آخر سال» کاری از انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی ، گروه تئاتر آیین با نویسندگی رئوف دشتی و کارگردانی رضا حسینی در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر، عصر روز گذشته‌(1 بهمن ماه) ساعت 17:30 اجرا شد.
در این نمایش پرستش سلطانی در نقش آسیه، منیره آلاداغی در نقش آرا، فائزه علی آبادی در نقش نسیم ، فرخنده طالبی در نقش آزاده، حاتمه شکوهی در نقش آذر ایفای نقش می کردند.

نمایش بازگشت در چهارشنبه آخر سال برگزیده یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی، برگزیده جایزه کارگردانی اول، نویسندگی دوم، بازیگری اول زن (پرستش سلطانی)، بازیگری دوم زن (منیره آلاداغی) و طراحی صحنه اول و تقدیر از طراحی لباس در این جشنواره بوده است.



نمایش «بازگشت در چهارشنبه آخر سال» از یک چهارشنبه سوری آغاز می شود و مربوط به دخترانی است که به دلائلی از جمله تقسیم ارث و میراث در این چهارشنبه سال پس از گذشت سال‌ها مجبور به حضور در خانه قدیمی پدری خود شده و عقده ها،‌ حقارت ها، سرگردانی‌ها و در نهایت گناهان خود را با حضور یک مهمان ناخوانده به یاد آورده و اعتراف به دست داشتن در کشته شدن خواهر خود می‌کنند.

در این نمایش هر یک از این خواهران شخصیت ویژه و متمایزی را دارد که نشانگر هویت خود و فعالیتی است که در زندگی خود انجام می‌دهد. این خواهران در سال‌های دور به دلیل حسادت و عقده‌های دوران نوجوانی و جوانی باعث مرگ خواهر جوانی می‌شوند که داستان عاشقانه‌ای را در آن منزل پدری با پسر سرایدار خانه تجربه می‌کند.



نکته جالب شخصیت پسر جوانی است که قرار است حامد یزدی آن را ایفا کند و در اجرای اصلی کار دارای نقش و دیالوگ بوده ولی در نمایش حضور ندارد.

دیگر ویژگی این نمایش توجه به شخصیت مجازی یک پدر سخت گیر و سرکوب گر است که در نهانخانه ذهن دختران تصویر نامناسبی را ساخته است.

در نهایت با جمع شدن دوباره خواهران به دور هم ، آرمین پسر سرایدار خانه که البته حضور فیزیکی‌اش نمایش داده نشده و همسرش در این خانه، درخت گیلاس قدیمی دوباره در روزهای آخر سال شکوفه می‌دهد.

دیالوگ‌های این دختران جوان نشان از تحقیرها، حسادت‌ها، عقده‌های دوران گذشته آنها از کودکی تا جوانی دارد که که در یک چهارشنبه آخر سال سرباز می‌کند.

این نمایش درونمایه‌ای مذهبی و اخلاق گرا دارد و نشان می‌دهد که درصورت بهبود شرایط اخلاقی و توسل جستن به مذهب، فضای درست و مهربانانه‌تری نمود و بروز خواهد داشت.



ارسال نظرات