استاد حوزه و دانشگاه:

هر علم و تخصصی نیاز به دانش اندوزی به هنگام و به روز کردن علم خود دارد

هر علم و تخصصی نیاز به دانش اندوزی به هنگام و به روز کردن علم خود دارد، پس روابط عمومی هم خارج از این مقوله نمی باشد.
کد خبر: ۸۸۰۸۱۷۶
|
۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، دکتر حمید صبری متولد ۱۳۳۵شمسی در آذر شهر استان آذربایجان شرقی است و دارای تحصیلات حوزه و دانشگاه می باشد .

وی در تلاش است تا درجه پرفسوری از دانشگاه لندن را دریافت کند. تاکنون بیش از 30 عنوان تألیفات در حوزه های مختلف ارتباطات، روابط عمومی، دین، هنر، ایران شناسی از او به چاپ رسیده است و در حال حاضر مشغول تدوین دایره المعارف روابط عمومی ایران و تاریخ پانصد ساله آذربایجان می باشد . وی ممتاز علمی کشور در سال ۱۳۸۴ و ستاره علمی روابط عمومی ایران در سال ۱۳۹۴شمسی انتخاب شده است.

برگزاری دوره های آموزشی بسیجیان فرصت مغتنمی شد که خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان در مصاحبه ای به وضعیت کنونی روابط عمومی ها در کشور بپردازد.

دکتر حمید صبری نگاه روابط عمومی در ادارات را به سه حالت تقسیم کرده و می گوید: در این نگاه یا روابط عمومی ها را می پسندند و حمایت میکنند و یا نمی پسندند و یا بینابین تلقی می کنند.

آنهایی که این موضوع را نمی پسندند، کار روابط عمومی را دشوار می کنند و این فقط از عدم شناخت مدیران از روابط عمومی، رسالت و وظایفشان می باشد که در این حالت مدیرانی که نگاه منفی به روابط عمومی دارند، کارگزار روابط عمومی می تواند با برجسته نشان دادن سطح علمی و معرفتی در عرصه رسانه و عرصه های مختلف روابط عمومی می تواند نگاه مدیر را اصلاح نماید.

وی دید منفی به این عرصه را عدم آگاهی مدیر وعدم شناخت مدیر اعلام کرد و گفت: کارگزار روابط عمومی می تواند به مدیر شناخت دهد و برای شناخت دهی به مدیر، سواد رسانه ای لازم است. سواد بصری، علمی و دانشی از عناصر سواد رسانه ای می باشد. وقتی مدیر روابط عمومی سواد رسانه ای نداشته باشد نخواهد توانست دانسته ها و شناخت کاملی از روابط عمومی به مدیر ارائه نماید.

دکتر صبری علت کند بودن تغییر روابط عمومی سنتی نوین در سازمانهای دولتی را چنین بیان کرد: متاسفانه جهان سومی ها غالباً سنت گرا هستند وعلت آن هم این است که به آن عادت کرده اند و دست برداشتن از این مسأله برای جهان سومی ها سخت است در حالیکه دنیای پیشرفته اینگونه نیست.

جهان سومی ها، هنر پیشرفت را به آهستگی طی می کنند و قادر به تحمل آن نیستند. امروز ما در یک مرحله ازسیل روابط عمومی قرار گرفته ایم که با روابط عمومی سنتی کاملاً متفاوت است.

وی روابط عمومی را علم جدیدی عنوان کرد و گفت: کارگزار روابط عمومی نباید فکرش درگیر نصب بنر و پوستر باشد. اعتبار و جایگاه روابط عمومی ها، دیوار وپنل سازمان نیست، بلکه جایگاهش به اصطلاح سایت آن مجموعه و سازمان می باشد.

حمید صبری مخاطبین روابط عمومی را اینگونه به دوبخش تقسیم می کند: مخاطبین خاص که همکاران می باشند و مخاطبین عام که شامل همه می شود. برنامه ریزی و تولید محتوا باید بر اساس تقاضای مخاطبین باشد. میل، نیاز و مصلحت مخاطب شرط است که وقتی آنها در نظر گرفته نشوند به هیچ عنوان نمیتوانیم در ارائه خود موفق باشیم.

وی دیدگاه خود را نسبت به تأثیر تحصیلات مرتبط دانشگاهی در موفقیت روابط عمومی را واجب و مؤثر ارزیابی کرد و گفت: هر علم و تخصصی نیاز به دانش اندوزی به هنگام و به روز کردن علم خود دارد. پس روابط عمومی هم خارج از این مقوله نمی باشد. کار گزاران، همکاران، مدیران و دست اندر کاران روابط عمومی باید خودشان را به روز کنند و این امر میتواند از طریق دانشگاه، حضور در دوره های مختلف آموزشی و مطالعه روزانه باشد.

افرادی هم هستند که تحصیلات این رشته را ندارند و بنا به تجربه وعلاقه شان توانسته اند در این زمینه موفق باشند و در نتیجه می توان گفت که کارگزار روابط عمومی بخشی از اطلاعاتش دانشگاهی باید باشد و بخش دیگر نیاز به مطالعه و تجربه دارد.

دکتر صبری از عوامل موفقیت در این عرصه را برگزاری کارگاه های آموزش اعلام کرد و تصریح کرد کارگاه های مختلف آموزشی برگزار می شود که شرکت در این کارگاه ها توانمندی روابط عمومی ها را افزایش داده و موجب دانش افزایی می گردد.

وی رابطه تأثیر روابط عمومی با پیشرفت را مستقیم دانست و خاطر نشان کرد: در جهان پیشرفته، هر مدیری، یک مشاور در بازار، حوزه تبلیغات بازار و بازاریابی دارد که در کشور ما نیز به زودی این اتفاق رخ داده و خواهد داد.

با این توصیف، روابط عمومی در ایران جایگاه واقعی خود را خواهد یافت و امیدواریم در کنار هر مدیر توانمندی، یک کارگزار توانمند دانش پژوه و دانشمند روابط عمومی با ایده ها ومطالب جدید داشته باشیم.

دکتر صبری اضافه کرد: آینده روابط عمومی در ایران با واگذاری پروژه های دولتی و موسسات دولتی به بخش خصوصی بهتر خواهد شد و قطعاً روابط عمومی به جایگاه خود خواهد رسید. در دهه های آینده برای تولید محتوا، بازار یابی ومرتفع کردن نیازها، مدیران محتاج روابط عمومی ها خواهند بود.

وی با اشاره به آغاز حیات روابط عمومی الکترونیک یا Epr اظهار داشت: با آغاز حیات روابط عمومی الکترونیک، از روابط عمومی سنتی با رنگ ولعاب جدید به نحو احسن استفاده خواهیم کرد وهرچه قدر در دنیای ارتباطات پیش می رویم، با وجود پیشرفتهای دنیای الکترونیک، ارتباط چهره به چهر حرف اول را می زند.

وی روابط عمومی موفق را اینگونه عنوان می کند: روابط عمومی موفق باید به روز و مخاطب محور باشد و در معماری نیازش به سه عنصر میل، نیاز و مصلحت مخاطب توجه کند.

روابط عمومی ای موفق تر خواهد بود که کارهایش برای کسب و جلب رضای خدا باشد.

ارسال نظرات