اختصاص 99 درصد اعتبارات آموزش پرورش به حقوق فرهنگیان/ عدم اجرای قانون خرید خدمات مربیان پیشدبستانی
وی با اشاره به اینکه نهاد تعلیم و تربیت بهعنوان متولی رسمی نظام آموزش و پرورش در کنار سایر نهادهای غیررسمی در این حوزه مشارکت دارد، افزود: باید فرزندانی برای جامعه تربیت شوند تا بتوانند عزتمندی انقلاب اسلامی را در همه ابعاد حفظ کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه آموزش و پرورش از سال 92 با محدودیتهای مالی روبهرو بود با این روند سخت توانست براساس برنامههای دولت به اجرای برنامههای بالادستی بپردازد، اضافه کرد: آموزش و پرورش مازندران تاکنون براساس برنامههای وزارتخانه متبوع در اجرای طرح تحول بنیادین و اسناد فرادستی به تعلیم و تربیت در استان پرداخت و موفقیتهای متعددی را کسب کرده است.
این مسؤول چالش سنگینی که آموزش و پرورش مازندران با آن روبهرو بود را در حوزه مالی دانست و گفت: در سال 92 دستگاهی را تحویل گرفتیم که در آن نظارت مالی وجود نداشت.
قاسمی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش مازندران بدهیهای سنگینی را به معلمان استان داشت، ادامه داد: یکهزار و 27 نفر از همکاران فرهنگی از سال 84 استخدام شدند اما وضعیت اداری آنان در مدت هشت سال نامعلوم و همراه با مشکلات عدیدهای بود.
وی بیان کرد: بخش زیادی از مشکلات اداری استخدامیهای سال 84 فرهنگیان مازندران در حال حاضر رفع شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اعلام اینکه آموزش و پرورش در گذشته بهنوعی ابزاری برای رسیدن به مقاصد بیرون از دستگاه متبوع بود، تصریح کرد: تا جایی که قانون به ما اجازه دهد پایبند شاخصها هستیم تا مشکلات این حوزه حل شود.
این مسؤول آموزش و پرورش را محلی امنی برای معلمان دانست و افزود: هدف ما صدرنشینی معلمان است.
قاسمی در بخش از سخنانش با اعلام اینکه در بحث تربیتی آموزش و پرورش وظیفه خطیری دارد، گفت: آموزش و پرورش کنونی با تنوع مدارس موافق نیست.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تغییر ساختار نیازمند هزینه است از توسعه مدارس متنوع جلوگیری میشود، افزود: کم شدن فعالیت مدارس متنوع با شیب ملایم در حال اجراست.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران آموزش خانوادهها را یکی از عوامل کاهش آسیبهای اجتماعی در مدارس دانست و خاطرنشان کرد: مدرسه نهاد اجتماعی خارج از جامعه نیست و نمیشود در مدارس را بسته نگه داشت تا آسیب اجتماعی وارد نشود.
این مسؤول با تأکید بر اینکه در تعلیم و تربیت نمیتوان پلیسی رفتار کرد، افزود: آموزش خانوادهها در مدارس فرایندی و معنادار است.
قاسمی سرانه هر دانش آموزش مازندرانی را 3 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: 99 درصد اعتبار آموزش و پرورش به حقوق فرهنگیان اختصاص مییابد.
وی با بیان اینکه سال گذشته کمتر از یکمیلیارد تومان سرانه به حساب مدارس استان واریز شد، ادامه داد: بخش سرانهای که به مدارس داده میشود بسیار اندک است و بیشتر صرف بدهی بهای برق مصرفی و یا سوخت میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران مدارس استیجاری در مازندران را اندک دانست و اظهار کرد: مالکان برخی از مدارس شهرهای مازندران بنگاههای اقتصادی بودند که دچار مشکلات اقتصادی شدند و در حال حاضر برای تأمین اعتبار با این مالکان در حال مذاکره هستیم.
این مسؤول با بیان اینکه مدارس زیادی در مازندران موقوفه هستند و لازم است اجاره آن پرداخت شود، اضافه کرد: برخی از شهرستانها در این بخش بدهکاری دارند که تأکید میشود اجاره وقفی پرداخت شود.
قاسمی نهادینه کردن فرهنگی مشارکتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: شورای استان در سال 92 رتبه 6 در سال 93 رتبه پنج و در سال 94 حائز کسب رتبه سوم شد که از استانها برتر به شمار آمد.
وی موضوع تعیین و تکلیف مربیان پیشدبستانی را ملی دانست و افزود: آموزش و پرورش متولی تعلیم و تربیت رسمی است که از پایه اول دبستان شروع میشود و آنچه وظیفه قانونی دارد پیگیری میکند.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه پیشدبستانی موضوعی است که حدود سه دهه در کشور مطرح شد و چالشی را در نیروی انسانی ایجاد کرد، گفت: مربیان پیشدبستانی با مشارکت اولیا و نهادهای غیردولتی بهکارگیری میشوند.
این مسؤول بیان کرد: قانونی در سال 94 آمد که تعدادی از نیروهای پیشدبستانی بهعنوان خرید خدمات بهکارگیری شدند و با توجه به اینکه در مازندران نیروی مازاد داریم در حال حاضر نمیتوانیم از این نیروها استفاده کنیم.
قاسمی با بیان اینکه امسال حدود یکهزار نیروی آموزشدیده از مراکز تربیت معلم وارد نظام تعلیم و تربیت شدند، افزود: سال گذشته 360 نفر از مربیان پیشدبستانی در مازندران جذب شدند اما امسال این طرح در استان اجرا نمیشود.
وی با اعلام اینکه نهاد تعلیم و تربیت در استان به دور از حاشیهها فعالیت میکند، تصریح کرد: انتخاب مدیران بر اساس شایسته سالاری است و نگاه سیاسی در این مورد وجود ندارد.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در پایان گفت: آموزش و پرورش از هرگونه مسائل انتخاباتی به دور است و تنها به مسائل تعلیم و تربیت میپردازد.
وی با اشاره به اینکه نهاد تعلیم و تربیت بهعنوان متولی رسمی نظام آموزش و پرورش در کنار سایر نهادهای غیررسمی در این حوزه مشارکت دارد، افزود: باید فرزندانی برای جامعه تربیت شوند تا بتوانند عزتمندی انقلاب اسلامی را در همه ابعاد حفظ کنند.
این مسؤول چالش سنگینی که آموزش و پرورش مازندران با آن روبهرو بود را در حوزه مالی دانست و گفت: در سال 92 دستگاهی را تحویل گرفتیم که در آن نظارت مالی وجود نداشت.
قاسمی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش مازندران بدهیهای سنگینی را به معلمان استان داشت، ادامه داد: یکهزار و 27 نفر از همکاران فرهنگی از سال 84 استخدام شدند اما وضعیت اداری آنان در مدت هشت سال نامعلوم و همراه با مشکلات عدیدهای بود.
وی بیان کرد: بخش زیادی از مشکلات اداری استخدامیهای سال 84 فرهنگیان مازندران در حال حاضر رفع شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اعلام اینکه آموزش و پرورش در گذشته بهنوعی ابزاری برای رسیدن به مقاصد بیرون از دستگاه متبوع بود، تصریح کرد: تا جایی که قانون به ما اجازه دهد پایبند شاخصها هستیم تا مشکلات این حوزه حل شود.
این مسؤول آموزش و پرورش را محلی امنی برای معلمان دانست و افزود: هدف ما صدرنشینی معلمان است.
قاسمی در بخش از سخنانش با اعلام اینکه در بحث تربیتی آموزش و پرورش وظیفه خطیری دارد، گفت: آموزش و پرورش کنونی با تنوع مدارس موافق نیست.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تغییر ساختار نیازمند هزینه است از توسعه مدارس متنوع جلوگیری میشود، افزود: کم شدن فعالیت مدارس متنوع با شیب ملایم در حال اجراست.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران آموزش خانوادهها را یکی از عوامل کاهش آسیبهای اجتماعی در مدارس دانست و خاطرنشان کرد: مدرسه نهاد اجتماعی خارج از جامعه نیست و نمیشود در مدارس را بسته نگه داشت تا آسیب اجتماعی وارد نشود.
این مسؤول با تأکید بر اینکه در تعلیم و تربیت نمیتوان پلیسی رفتار کرد، افزود: آموزش خانوادهها در مدارس فرایندی و معنادار است.
قاسمی سرانه هر دانش آموزش مازندرانی را 3 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: 99 درصد اعتبار آموزش و پرورش به حقوق فرهنگیان اختصاص مییابد.
وی با بیان اینکه سال گذشته کمتر از یکمیلیارد تومان سرانه به حساب مدارس استان واریز شد، ادامه داد: بخش سرانهای که به مدارس داده میشود بسیار اندک است و بیشتر صرف بدهی بهای برق مصرفی و یا سوخت میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران مدارس استیجاری در مازندران را اندک دانست و اظهار کرد: مالکان برخی از مدارس شهرهای مازندران بنگاههای اقتصادی بودند که دچار مشکلات اقتصادی شدند و در حال حاضر برای تأمین اعتبار با این مالکان در حال مذاکره هستیم.
این مسؤول با بیان اینکه مدارس زیادی در مازندران موقوفه هستند و لازم است اجاره آن پرداخت شود، اضافه کرد: برخی از شهرستانها در این بخش بدهکاری دارند که تأکید میشود اجاره وقفی پرداخت شود.
قاسمی نهادینه کردن فرهنگی مشارکتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: شورای استان در سال 92 رتبه 6 در سال 93 رتبه پنج و در سال 94 حائز کسب رتبه سوم شد که از استانها برتر به شمار آمد.
*تعیین و تکلیف مربیان پیشدبستانی طرحی ملی است
وی موضوع تعیین و تکلیف مربیان پیشدبستانی را ملی دانست و افزود: آموزش و پرورش متولی تعلیم و تربیت رسمی است که از پایه اول دبستان شروع میشود و آنچه وظیفه قانونی دارد پیگیری میکند.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه پیشدبستانی موضوعی است که حدود سه دهه در کشور مطرح شد و چالشی را در نیروی انسانی ایجاد کرد، گفت: مربیان پیشدبستانی با مشارکت اولیا و نهادهای غیردولتی بهکارگیری میشوند.
این مسؤول بیان کرد: قانونی در سال 94 آمد که تعدادی از نیروهای پیشدبستانی بهعنوان خرید خدمات بهکارگیری شدند و با توجه به اینکه در مازندران نیروی مازاد داریم در حال حاضر نمیتوانیم از این نیروها استفاده کنیم.
قاسمی با بیان اینکه امسال حدود یکهزار نیروی آموزشدیده از مراکز تربیت معلم وارد نظام تعلیم و تربیت شدند، افزود: سال گذشته 360 نفر از مربیان پیشدبستانی در مازندران جذب شدند اما امسال این طرح در استان اجرا نمیشود.
*نگاه آموزش و پرورش سیاسی نیست
وی با اعلام اینکه نهاد تعلیم و تربیت در استان به دور از حاشیهها فعالیت میکند، تصریح کرد: انتخاب مدیران بر اساس شایسته سالاری است و نگاه سیاسی در این مورد وجود ندارد.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در پایان گفت: آموزش و پرورش از هرگونه مسائل انتخاباتی به دور است و تنها به مسائل تعلیم و تربیت میپردازد.