یادداشت/

حقوق گورخوابها را در شستاها باید جست و جو کرد!

گزارش منتشره از گورخوابها که این روزها در فضای رسانه ای سر و صدای زیادی به پا کرده است نشان داد که تا چه حد جامعه نسبت به موضوعات و معضلات اجتماعی حساسیت دارد... .
کد خبر: ۸۸۰۱۱۷۵
|
۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا متانت در سرمقاله روزنامه عصر ایرانیان با عنوان «حقوق گورخوابها را در شستاها باید جست و جو کرد!» نوشت:

گزارش منتشره از گورخوابها که این روزها در فضای رسانه ای سر و صدای زیادی به پا کرده است نشان داد که تا چه حد جامعه نسبت به موضوعات و معضلات اجتماعی حساسیت دارد. به عبارت دیگر اینکه یک مساله اجتماعی و نه سیاسی برای روزها به تاپ نیوز کشور تبدیل شده و تا عالی ترین سطوح مدیریتی کشور و شخص رئیس جمهور به آن واکنش نشان می دهند به خوبی حساسیت ویژه افکار عمومی به معضلات و مشکلات اجتماعی را نشان می دهد. این مساله بسیار مهمی است؛ یعنی جامعه فارغ از همه مناسبات سیاسی و حزبی و از سر دغدغه آنچنان به مشکل همنوع خود حساس است که تمام اخبار مهم دیگر کشور را به حاشیه می‌برد.
 اما آنچه که در این میان باعث آزردگی خاطر می شود این است که بازهم ردپای استفاده حزبی و سیاسی در این دغدغه اجتماعی باز شود. اساسا مطالبات اجتماعی باید راهکاری برای واداشتن فعالان سیاسی به حل معضلات باشد اما اینکه در این میان سیاسیون به جای ارائه راهکارهای عملی و اقدام موثر در این زمینه صرفا با برخی به اصطلاح شومن بازی ها و اقدامات تبلیغاتی در پی توجیه چهره خود بوده یا از قبول مسئولیت در این زمینه سرباز بزنند مایه شرمساری است. در این مواقع اگر آن مقام مسئول سکوت پیشه کند قطعا ضرر کمتری خواهد داشت. در این موضوع فرقی هم نمی کند که آن مقام مسئول از حزب الف باشد یا حزب ب؛ اصطلاحا اصولگرا باشد یا اصلاح طلب، وقتی کسی مسئولیتی را به عهده گرفت لازم است نسبت به آن پاسخگو باشد. 
اما در این میان یکی از مسئولانی که به صورت ویژه هم حضور میدانی پیدا کرد، هم اظهار نظر و هم در یکی از روزنامه ها در واکاوی ریشه این معضل یادداشت نوشت وزیر رفاه است. بنا بر آنچه که وزیر کشور مطرح کرده است، وزارت رفاه یکی از نهادهای محوری در ساماندهی مسائلی چون گورخوابهاست. هفته گذشته بود که وزیر کشور با اشاره به این مساله گفت: متولی جمع آوری متکدیان و این نوع افراد (گور خواب ها) شهرداری و وزارت رفاه است و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. خب اکنون سوالی که از وزیر رفاه در این زمینه باید پرسیده شود این است که چرا باید با تیتر همان روزنامه ای که در آن سرمقاله درباره ریشه یابی مساله گورخوابی نوشته اید از خواب بیدار شده و متوجه شوید دور و برتان و مسئولیت هایی که در این وزارت خانه بر عهده شما گذاشته شده چه خبر است.
حالا اینکه بالفور بروید بالای سر این گورخوابها و یا قول بیمه شدن آنها را بدهید در حالی که هنوز دعوای درونی خود با وزارت بهداشت را بر سر مساله بیمه حل نکرده اید دقیقا چه سودی خواهد داشت؟ اینکه صرفا چند نفر دیگر هم به خیل بیمه شدگانی درباره نحوه پرداخت بیمه انها در طرح تحول سلامت با وزیر بهداشت مساله دارید اضافه شود صرفا معضل گورخوابها را حل می کند یا برای شما و وزارتخانه تحت امرتان وجهه ای در افکار عمومی درست می کند؟ به نظر می رسد اگر جناب ربیعی به جای این اقداماتی که بدون قضاوت درباره نیت موجود در کار حداقل بنا بر مدل رفتاری آن بوی اقدامات پوپولیستی می دهد قدری بر برخی نهادهای زیر مجموعه خود که بنا بر گفته برخی نمایندگان مجلس به بنگاه های سیاسی تبدیل شده است، نظارت بیشتری داشته باشد تا  بتوان قبل آن، معضلاتی چون گورخوابی را تا حدی سامان بخشید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار