نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه؛

«بسیج»: نامه رئیس جمهور، دستوری برای یک قانون برزمین مانده و درحقیقت عدم تقابل با نقض برجام بود/ «قاسمی»: این یک مساله فنی است از سازمان انرژی اتمی بپرسید شاید بتوانند پاسخ دهند!

نشست خبری بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز با حضور خبرنگاران رسانه های مختلف برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۹۴۲۵۸
|
۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست خبری بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز با حضور خبرنگاران رسانه های مختلف برگزار شد.

در بخشی از این نشست، خبرنگار خبرگزاری بسیج خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نقض علنی و عملی برجام مورد اعتراف همه جریان ها، علی الخصوص دولت محترم قرار گرفته است. با این حال آقای روحانی در نامه خود به آقای صالحی، 3 ماه زمان برای صرفا مطالعه پیشران ها و سوخت مرتبط با آن مطرح کرده است. آیا صرف مطالعه آن هم در مدت 3 ماه یک اقدام متقابل و عملی در مقابل نقض برجام محسوب می شود. از سوی دیگر این دستور در حالی است که حدودا 1 ماه قبل در بند 7 «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب مجلس شورای اسلامی این موضوع یعنی ساخت پیشران و نه مطالعه، بر دولت تکلیف شده بود و نامه آقای روحانی برای اجرای یک دستور بر زمین مانده است نه اقدام متقابل. همچنین با مراجعه به بند 3 همین قانون صراحتا بر دولت تکلیف شده است: « دولت موظف است هرگونه «عدم‌پایبندی» طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغوشده و یا «وضع تحریم تحت هرعنوان دیگر» را به‌دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به‌طوری‌که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد و نودهزار سو افزایش یابد.» لذا به نظر می رسد آقای روحانی در حقیقت دستوری برای عدم اجرای قانون مجلس و به عبارتی عدم اقدام متقابل با نقض برجام صادر کرده است و نه دستوری برای اقدام متقابل! لطفا توضیح فرمایید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: این یک بحث فنی است و فکر می کنم بهتر است از سازمان انرژی اتمی بپرسید. اما آنچه که توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است یک اقدام جدی و به جا بوده بر اساس رهنمود و تصمیمات هیات نظارت بر برجام صورت گرفته است. درباره مباحث فنی؛ اینکه باید زودتر انجام می شده است یا دیرتر و اینکه چه نوع ویژگی های فنی می تواند این موضوع داشته باشد را از سازمان ذی ربط بپرسید شاید بتوانند پاسخ می دهند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار