مسؤول پژوهش اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان:

طارم یکی از مراکز تمدن ساز در استان زنجان بوده است

آثار موجود در شهرستان طارم بیانگر شکوفایی منطقه در دوران تاریخی و پیش از تاریخ بوده و طارم یکی از مراکز تمدن ساز در استان زنجان بوده است.
کد خبر: ۸۷۹۴۲۵۲
|
۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مسؤول پژوهش اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به تاریخ استقرار در شهرستان طارم، گفت: عصر آهن یکی از مهم‌ترین دوره‌های استقرار در این شهرستان به شمار می‌رود.

ابوالفضل عالی با اشاره به اینکه آثار بسیار زیادی از دوره عصر آهن در شهرستان طارم شناسایی شده است، تصریح کرد: این عصر، دوره‌های 3 هزار تا یک هزار و 500 سال قبل را شامل می‌شود.

مسؤول پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه در بررسی‌های به عمل آمده 47 اثر مربوط به عصر آهن در محوطه‌های پیش از تاریخ شهرستان طارم شناسایی شده است، اضافه کرد: محوطه‌های استقراری عصر آهن طارم یکی از بزرگ‌ترین محوطه‌های این دوره در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

عالی به شناسایی محوطه‌های زیادی مربوط به عصر آهن در مناطق گیلان و آذربایجان اشاره کرد و افزود: وسعت محوطه و غنای فرهنگی از مهم‌ترین ویژگی‌های محوطه‌های عصر آهن در طارم محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه محوطه‌های شناسایی شده مربوط به عصر آهن در شهرستان طارم نیازمند پژوهش‌های زیادی است، ادامه داد: استقرارهای متعددی در دوره‌های تاریخی از جمله ساسانی و اشکانی هم در شهرستان طارم صورت گرفته که آثار مختلفی همچون قلعه‌ها، چهار طاقی از آن دوران بر جای مانده است.

مسؤول پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اظهار کرد: آثار موجود در شهرستان طارم بیانگر شکوفایی منطقه در دوران تاریخی و پیش از تاریخ بوده و طارم یکی از مراکز تمدن ساز در استان زنجان بوده است.

عالی یکی از آثار بسیار ارزشمند در شهرستان طارم را گورستان‌هایی دانست که بسیاری از آنها تخریب و توسطحفاران غیر مجاز حفر شده است.

وی با اشاره به اینکه گورستان «جیران تپه» در «جزلان دشت» یکی از گورستان‌های مهم و با ارزش شهرستان طارم به شمار می‌رود، اضافه کرد: این گورستان محوطه بسیار بزرگی است که مربوط به عصر آهن می‌شود.

مسؤول پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه دو فصل کاوش باستانشناسی در گورستان جیران تپه انجام گرفته است، یادآور شد: یکی از این کاوش‌ها مربوط به تعیین حریم بوده که در سال 90 انجام شد.

عالی با اشاره به اینکه بر اساس نتایج به دست آمده از کاوش‌های «جیران تپه»، مشخص شده که این محوطه کارکرد گورستان داشته است، افزود: محوطه نزدیک گورستان هم محل استقرار انسان‌ها بوده است.

وی گورستان «جیران تپه» را مربوط به عصر آهن 2 و 3 دانست و گفت: همراه مرده‌ها اشیا و لوازمی هم در این گورها تدفین شده است.

مسؤول پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ادامه داد: این گورستان به یک هزار و 200 تا 600 پیش از میلاد تعلق دارد.

ارسال نظرات