معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز:

فقدان اعتماد به پژوهشگران به جامعه پژوهشی کشور آسیب می‌رساند

خبرگزاری بسیج: معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز گفت: فقدان اعتماد به پژوهشگران و اعتقاد به انجام فعالیتهای پژوهشی در میان برخی از مدیران و مسئولان اجرایی از مشکلاتی است که خارج از حوزه پژوهش، جامعه پژوهشی کشور را در بر گرفته است و به این حوزه آسیب می‌رساند.
کد خبر: ۸۷۹۱۹۲۹
|
۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، مهشید منزوی گفت: پژوهش يكي از اساسي‌ترين روش‌های دستیابی به توسعه پایدار و پیشرفت‌های تکنولوژیک و شناخت علمی است و انجام پژوهش‌های بنیادین مرزهای دانش را گسترش می‌دهند.

وی میزان پژوهشهای انجام شده در هر جامعه را  شاخص توسعه یافتگی آن جامعه دانست و یادآور شد: کشورهای توسعه یافته در بخش پژوهش سرمایه‌گذاری‌های مادی و معنوی بسیار زیادی انجام می‌دهند که این پژوهشها در بخش آموزش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در نتیجه کشور از پیشرفتهای علمی و تکنولوژی بهرهمند خواهد شد.

منزوی افزود: نکته مهم در توسعه پژوهش‌های کاربردی توجه به نیازهای مهم و پایه‌ای در کشور است. به نظر می‌رسد شناخت نیازهای پژوهشی کشور و اجرای آنها در قالب طرح های کلان ملی قادر است ضمن آن که اطلاعات پایه‌ای و تحلیل‌های ثانویه مترتب بر آنها تولید نماید، در عین حال از موازی‌کاری در طرح‌های پژوهشی جلوگیری ‌نماید.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد البرز، خاطر نشان کرد: در جامعه ما نیز قاطبه پژوهشگران تلاش می‌کنند با اجرای پروژه‌های کاربردی زمینه‌ساز توسعه علمی کشور باشند؛ که متأسفانه فقدان اعتماد به پژوهشگران و اعتقاد به انجام فعالیتهای پژوهشی در میان برخی از مدیران و مسئولان اجرایی از کلی‌ترین مشکلاتی است که خارج از حوزه پژوهش، جامعه پژوهشی کشور را در بر گرفته است و به این حوزه آسیب می‌رساند.

وی تصریح کرد: کمبود بودجه اختصاص یافته به امر پژوهش در مجموعه مدیریت کشور، بی توجهی به نتایج پژوهش های کاربردی موجود از سوی برخی مسئولین به سبب سخت و عاجل بودن موضوعات مدیریتی و در نتیجه غلبه روزمرگی جریان اداره سازمان ها و نهادها، ناتوانی نظام آموزشی در توانمند سازی دانشجویان در راستای ورود به جریان پژوهش در کشور، نزول سطح امر پژوهش در میان برخی محققین تازه کار، افزایش تعداد فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی و تبدیل شدن امر پژوهش به کالای بازاری از دیگر مشکلاتی است که در بخش پژوهش کشور ما وجود دارد.

منزوی در ادامه یادآور شد: گروههای موجود در جهاد دانشگاهی البرز با برداشت مناسب از جریان نیاز حوزه علوم انسانی کشور، مطابق با نیاز کشور تشکیل شده‌اند. موضوعات مرتبط با فضای شهری، مسائل اجتماعی و نیز علوم شناختی فضای مناسب کاری را در حوزه پژوهش ایجاد نموده است.

وی در پایان به اجرای دو طرح پژوهش ملی توسط معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر طرح «پیمایش ملی خانواده» که از موضوعات اساسی مسائل اجتماعی جامعه ایرانی است با حمایت چند کارفرما توسط گروه آسیب شناسی اجتماعی در جهاد دانشگاهی واحد استان البرز در سطح کشور درحال اجراست. همچنین «بررسی میزان شادکامی در میان ساکنان استان البرز و استان تهران» دیگر طرح شاخص این واحد است که در حال حاضر توسط محققین گروه علوم شناختی واحد و با حمایت کارفرما در حال اجراست.

 

ارسال نظرات