خبرهای داغ:
در نشست «تایید محتوا و محصولات فرهنگی» مطرح شد:

آشنایی با هندسه مفهومی لازمه تولیدات فرهنگی

یک کارشناس فرهنگی در خصوص هندسه مفهومی گفت: علم به اینکه چه کسی چه چیز را با چه ادبیاتی، صنعتی و روشی و چرا و چگونه باید تولید کند که تاثیرگذار باشد، بسیار مهم است و باید تولید کنندگان محصولات فرهنگی در مورد آن دقت کنند و جلوی برخی انحرافات ایجاد شده در این زمینه را بگیرند.
کد خبر: ۸۷۹۱۵۸۳
|
۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵

به گزارش خبرنگار اعزامی «بسیج جامعه زنان»خبرگزاری بسیج ، به قم، میر فرهاد امین الرعایا در نشست تخصصی «تایید محتوا و محصولات فرهنگی» از مجموعه نشست های تخصصی چهارمین دوره توانمندسازی مدیران و مسئولان اقشار سازمان بسیج جامعه زنان سراسر کشور، علت تشکیل این مجموعه را توجه به آیه 24 از سوره مبارکه عبس دانسته و افزود: در این آیه قرآن می فرماید: «فلینظر الانسان الی طعامه» و چند سال است که از نظر توجه به تغذیه به این آیه توجه شده و اقدامات موثری صورت گرفته اما تفسیر این آیه آمده است که این آیه تنها ناظر به توجه به غذای ظاهری نیست بلکه غذای روح را هم مدنظر دارد و بر این اساس بود که مجموعه «نظارت بر تولیدات فرهنگی» در سال 1378 آغاز به کار کرد.

وی افزود: آسیب های فرهنگی بسیار مهمتر از آسیب های اقتصادی است زیرا مشکلات اقتصادی را می توان رفع کرد اما آسیب های فرهنگی اینطور نیست که به راحتی بتوان برطرف کرد، تاثیرهای عمیقی می گذارد و ما باید اصل دقت کار، صحت و اعتبار را با سرعت مناسب تلفیق کنیم تا بتوانیم از منابع فرهنگی بهترین استفاده را ببریم.

این کارشناس فرهنگی استفاده از منابع انسانی را از عوامل مهم در تولید محتوای فرهنگی دانسته و گفت: این افراد باید از مهارت، معنویت، دانش، انگیزه و شخصیت مناسب این فعالیت ها برخوردار باشند.

امین الرعایا تصریح کرد: مردم نیز باید از سواد رسانه ای، روزنامه نگاری آنلاین، قدرت محتواسازی، سوادبصری و قدرت تحلیل محتوا برخوردار باشند تا بتوانند در استفاده از محصولات فرهنگی دست به گزینش صحیح بزنند.

وی افزود: محتوا در اصل برگرفته از یک سری مفاهیم هستند که در قالب محتوا و تصویر دارای 4 جنبه اند، مواد دیداری مانند عکس، شنیداری، نوشتاری وترکیبی که اگر ما آشنا به فرهنگ و صنایع فرهنگی نباشیم نمی توانیم محتوای خوبی تولید کنیم و ما نیازمند شناسه شناسی هستیم تا بتوانیم در تولید محتوا بر مخاطب بر ذهن مخاطب اثر بگذاریم.

وی در پایان داشتن هندسه مفهومی را لازم دانسته و گفت: علم به اینکه چه کسی چه چیز را با چه ادبیاتی، صنعتی و روشی و چرا و چگونه باید تولید کند که تاثیرگذار باشد، بسیار مهم است و باید تولید کنندگان محصولات فرهنگی در مورد آن دقت کنند و جلوی برخی انحرافات ایجاد شده در این زمینه را بگیرند.

ارسال نظرات