شناسایی و معرفی اولویت های سرمایه گذاری توسط مرکز خدمات سرمایه گذاری استان

شناسایی و معرفی اولویت های سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی استان، از جمله اقدامات مرکز خدمات سرمایه گذاری استان به شمار می رود.
کد خبر: ۸۷۸۷۶۲۱
|
۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مرکز خدمات سرمایه گذاری استان زنجان به منظور حمایت، تسهیل و تسریع امور مربوط به سرمایه گذاری در استان به عنوان کانون مراجعه سرمایه گذاران داخلی و خارجی و مرجع هماهنگی با سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران و همچنین دستگاههای اجرایی که مجوزهای سرمایه گذاری و کسب و کار را صادر می نماید، تشکیل شده و به موجب آیین‌نامه مصوب هیأت محترم وزیران ، استاندار زنجان ریاست مرکز و مدیرکل امور اققتصادی و دارایی نایب رئیس مرکز می باشد و علاوه بر این، نمایندگان تام الاختیار دستگاههای اجرایی استان مرتبط با صدور مجوزهای سرمایه گذاری، در مرکز مستقر و نسبت به اخذ مجوزهای لازم و پیگیری امور سرمایه گذاران اقدام می نمایند.

شناسایی و معرفی اولویت های سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی استان، شناسایی طرح ها با تولید کمتر از ظرفیت بخش خصوصی جهت معرفی به سرمایه گذاران و جذب شریک سرمایه ای، برگزاری نشست ها و شرکت در همایش های تخصصی با فعالین اقتصادی داخلی و خارجی از جمله اقدامات مرکز خدمات سرمایه گذاری استان به شمار می رود.

در این مرکز 147 عنوان طرح و فرصت سرمایه گذاری از سوی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی معرفی و احصاء شده و طی سال گذشته مجموعه ای شامل 23 عنوان از این طرح ها به ترتیب اولویت و به 2 زبان فارسی و انگلیسی بر روی پورتال مرکز قرار گرفته است.

تهیه نسخه اولیه "نقشه راه سرمایه گذاری استان" با بهره گیری از کارشناسان مجرب اقدام دیگری است که از سوی مرکز خدمات سرمایه گذاری استان در دست اجراست.

این نقشه با هدف حذف حداکثری استعلامات و مجوزهای لازم در هر فرایند، تجمیع اطلاعات ظرفیت ها و زیرساختهای موجود در استان به منظور شناسایی و ارائه نقاط قوت و ضعف هر منطقه جهت سرمایه گذاری، فراهم نمودن امکان تصمیم گیری مناسب برای مدیران در ایجاد و توسعه زیرساختها در کوتاه‌ترین زمان ممکن، راهنمایی سرمایه گذاران در انتخاب محل‌های مناسب جهت استقرار طرح‌ها، کمک به حفاظت از اراضی کشاورزی و زیست محیطی از سوی مرکز خدمات سرمایه گذاری استان زنجان در دست تهیه می باشد.

فاز اول طراحی نقشه سرمایه گذاری استان با شناسایی و تهیه فهرستی از طرح های عمرانی و سرمایه گذاری استان و تجمیع لایه های اطلاعاتی از وضعیت زیرساختهای مورد نیاز هر بخش در سراسر استان درحال تکمیل و اجراست.

برای این فاز بیش از سی میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده بود که با تلاش اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان این رقم به 700 میلیون ریال کاهش یافت و تاکنون از سوی شورای برنامه ریزی و توسعه استان و از محل یک در هزار بودجه هزینه ای سال گذشته مبلغ یک ميليارد و 608 میلیون ریال به این امر تخصیص یافته است.

پیش از این اجرای طرح "پنجره واحد سرمایه گذاری" به منظور مجازی‌سازی و تسریع در اخذ استعلامات مورد نیاز طرح های سرمایه گذاری از سوی مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مطرح و پیگیری می شد ولی با اجرایی نمودن "نقشه راه سرمایه گذاری استان" که بر پایه دو عنصر مهم، نقشه های GIS و اطلاعات توصیفی استوار است، تمامی نقاط استان از لحاظ دسترسی و برخورداری از امکانات زیرساختی لکه گذاری شده و درصورت مراجعه سرمایه گذاران می تواند در انتخاب محل مناسب استقرار طرح ها و تسریع در روند اخذ مجوزهاي مورد نیاز، راهنمایی مناسبی ارائه نماید.

گفتنی است هم‌اکنون نیز لایه های اطلاعاتی این طرح در حال تکمیل و به روز رسانی است که پیش بینی می شود با اجرای فازهای بعدی این طرح، در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از آن در استان زنجان باشیم.

ارسال نظرات