شهرستان بهاباد در شب وروز شهادت امام رضا(ع) غرق در عزا و ماتم بود

آیین عزاداری شهادت امام رضا (ع) درمساجد و مقبره آخوند ملا عبدالله بهابادی شهرستان بهاباد برگزار شد.
کد خبر: ۸۷۸۵۳۴۸
|
۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از بهاباد، آیین سوگواری و عزاداری شب شهادت امام رضا (ع)، در جوار آرامگاه آخوند ملا عبدالله بهابادی و مساجد ولی عصر (عج) و ابوالفضل (ع) شهرستان بهاباد برگزار شد.

مردم عاشق و ارادتمند به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در شب شهادت هشتمین نور الهی، امام رضا (ع) با حضور در مسجد ها و حسینیه ها با برپایی آیین عزاداری بر سر و سینه زدند و اشک ماتم ریختند.

در این آئین حجت الاسلام دکتر محمد رضا عبدوس یکی از روحا نیون حوزه علمیه قم در سخنانی با تسلیت شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام به ویژگی های اخلاقی آن امام همام اشاره کرد و افزود : شجاعت و صراحت امام رضا(ع) در دعوت به امر ولایت و امامت فوق‌العاده بود.

وی تصریح کرد: وقتی به امام رضا(ع) عرضه داشتند: شما نمی‌ترسید از اینکه هارون شما را هم مانند پدر گرامی‌تان امام موسی‌بن جعفر(ع) به شهادت برساند یا اذیت کند؟ حضرت فرمودند: «همان‌طور که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمودند «اگر ابولهب توانست یک مو از سرِ من کم کند، من پیغمبر شما نیستم» من هم به شما می‌گویم؛ اگر هارون توانست یک مو از سر من کم کند، من امام شما نیستم!» لذا حضرت بدون هیچ واهمه‌ای به امر تبلیغ، تبیین و دعوت به امامت می‌پرداختند.

حجت الاسلام عبدوس به القاب امام رضا اشاره کرد و افزود : یکی از القاب مشهور امام هشتم، رضا است. رضا یعنی کسی که نسبت مشیت و اراده خدا طیب نفس و رضایت خاطر دارد

وی گفت: امام هشتم در بین معصومین سه لقب شاخص دارند که یکی رضا، یکی رئوف و دیگری عالم آل محمد است. رضا به کسی می گویند که راضی از مشیت خدا و اتفاقاتی است که در زندگی او می افتد. همه معصومین سعی می کردند شیعیان را به سمت این رضامندی و خشنودی از ربوبیت خدای متعال سوق دهند..

عبدوس گفت: پس از امام باقر و امام صادق علیه السلام بیشترین روایات شیعه از امام رضا علیه السلام نقل شده است. این بخاطر موقعیت ویژه ای بود که برای امام رضا پیش آمد. موضوع ولایتعهدی و مناظره با دانشمندان ادیان مختلف، مسیر گذر حضرت از مدینه تا خراسان و... از جمله دلایلی است که باعث شد روایات حضرت منتشر شود.

این روحانی برجسته تصریح کرد : زندگانی امام رضا (ع) مصادف با زمامداری هارون‌الرشید و مامون عباسی همراه بود و در آن شرایط زمانی سخت در حالی که این امام بزرگوار این رسالت خطیر را به عهده گرفت با تربیت و تعلیم شاگردان ممتازی در حوزه دینی، مکتب شیعه توانست رشد و گسترش چشمگیری پیدا کند.» در پایان مراسم عزاداری و سینه زنی در رثای امام هشتم برگزارشد.

 
ارسال نظرات