الگوی موفق اقتصاد مقاومتی

افزایش عملکرد محصول در بیش از 1000نقطه تحت طرح بسیج

رییس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی گفت: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز موفق شد در بیش از هزار نقطه از کشور، افزایش عملکرد محصول به دست آورد.
کد خبر: ۸۷۸۴۴۶۹
|
۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴
به گزارش سرویس بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خبرگزاری بسیج، روحیه بسیجی و آرمان این مجموعه برخاسته از قلب امت، چنان در سراسر زندگی مردم ایران پراکنده شده که نمیتوان توجه به آن را محدود به روز یا هفته ای خاص کرد اما سالگرد فرمان تاریخی حضرت امام(ره) مبنی بر تاسیس این سازمان، بهانه ای شده تا مروری به کارنامه این مجموعه انقلابی شود.
 
 این سازمان یکی از بازوهای تخصصی و در عین حال کاربردی بسیج در راستای اهداف والای استقلال اقتصادی و امنیت غذایی کشور است که تا کنون با مدیریت محمدرضا جهانسوز مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی توانسته به موفقیت های چشمگیری دست یابد.

اهداف بسیج مهندسین کشاورزی منطبق بر اهداف اقتصاد مقاومتی

محمدرضا جهانسوز با اشاره به آغاز هفته بسیج گفت: بسیج مهندسین کشاورزی علاوه بر وظیفه ی جذب متخصصین این عرصه و به کارگیری آنها در راستای امور ترویجی، ساماندهی آنها را در حوزه هایی که یک بسیجی بایستی در آنها حساسیت به خرج دهد، مثل بصیرت افزایی و یا تلاش در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی که توجه به آنها جزء منویات مقام معظم رهبری است، مأموریت اصلی خود می داند.

وی با اشاره به تلاش بسیج در سالهای دفاع مقدس گفت: امروز نیز بسیج بایستی اثربخش باشد و بسیجیان در کنار متولیان اجرایی کشور دست به کار شوند. در این راستا دو بازوی بسیج سازندگی و بسیج مهندسین کشاورزی به لحاظ نقش اساسی شان در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی از اهمیت بیشتری برخوردارند.

رییس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی با اشاره به عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی گفت: در این سازمان، تکیه بر نیروهای خودی، بالابردن راندمان تولید و توجه به بخش خصوصی (با توجه به اینکه کشاورزان غالبا به صورت غیر دولتی کشت می کنند)، از اهداف اساسی تلقی می شود.

تآلیف 51 جلد کتاب در حوزه کشاورزی

وی با اشاره به تألیفات سازمان بسیج مهندسین کشاورزی گفت: با همکاری و حمایت سازمان تحقیقات کشاورزی، تاکنون 51جلد کتاب در زمینه های فقهی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست به همت جمعی از کشاورزان نمونه، کارشناسان خبره و همچنین پژوهشگران حوزه علوم انسانی تألیف شده که برخی از آنها در نوع خود منحصر به فرد و کاملا به روز هستند.

 


وی با اشاره به انتشار اولین جلد از کتاب اخلاق کشاورزی گفت: پیش از این کتبی در این حوزه ها تهیه شده بوده است اما اکنون به صورت اختصاصی و مدون این مجموعه ها آماده شده اند.

فاصله زیاد بین رکورد تولید و میانگین تولید محصولات کشاورزی

معاون سابق وزارت جهادکشاورزی با اشاره به همکاری بسیج مهندسین کشاورزی با دستگاه های اجرایی گفت: این سازمان دوشادوش وزارت جهاد کشاورزی نقش آفرینی می کند و با سازمان جنگلها و مراتع و نیز سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی در زمینه ی توانبخشی کشاورزان همکاری های گسترده ای دارد.

وی با اشاره به این نکته که اختلاف رکوردهای ملی تولید محصولات کشاورزی با میانگین تولید همان محصول در کشور غالبا بین دو تا هجده برابر  است افزود: در همین راستا دو طرح بسیج همگام با منابع طبیعی و بسیج همگام با کشاورز ایجاد شد که در آن هدف اصلی علمی کردن کشاورزی به منظور نزدیک کردن میانگین کل تولید محصولات به رکورد کشوری است. این طرح موفق شد در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی در بیش از هزار نقطه از کشور، موجب افزایش عملکرد محصول شود.

علمی کردن کشاورزی با آموزش 6000متخصص کشاورزی

دکتر جهانسوز افزود: به همین منظور هسته های علمی کردن کشاورزی تشکیل شد که در آنها مهندسین کشاورزی جهت هدایت کشاورزان، تحت آموزشهای بسیار سودمند قرار گرفتند. در این هسته ها تا کنون 6000نفر آموزشهای تسهیلگری و تخصصی دیده اند تا با اعزام به مزارع کشور گامی در جهت تامین امنیت غذایی، و اقدام عملی در راستای اقتصاد مقاومتی برداشته شود و گوشه ای از رضایت خاطر رهبر معظم انقلاب را جلب کنیم.

6800روستا تحت پوشش طرح بسیج همگام با کشاورز

در همین ارتباط مهندس عبدالله جعفری، مجری طرح بسیج همگام با کشاورز گفت: سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی از سال 1393 با ارائه طرح ملی بسیج همگام با کشاورز با هدف کاهش فاصله عملکردی بین کشاورزان معمولی با کشاورز نمونه و با راه اندازی کارگروه علمی سازی کشاورزی در پایگاه های مقاومت بسیج روستایی که تاکنون 6800  روستا راتحت پوشش قرار داده مبادرت به ورود جدی درعرصه خودکفایی و تامین امنیت غذایی نمود.

شبکه تخصصی و شبکه تسهیلگری در راستای اهداف طرح

وی افزود: برای دستیابی به اهداف تعیین شده طرح، آموزش بیش از 6000 نفر از مهندسین کشاورزی تحت پوشش طرح را در قالب دو شبکه تخصصی و تسهیلگری صورت پذیرفت در شبکه تخصصی نزدیک به 2000 مهندس کشاورزی که به لحاظ علمی و عملی از توانایی های بیشتری در حوزه کشاورزی برخوردار بودند تحت آموزش های تخصصی با حضور بهترین اساتید کشور قرار گرفتند و در نهایت به عنوان سرمربیان محصولی وارد طرح شدند از طرف دیگر در شبکه تسهیلگری 4000 نفر از مهندسین کشاورزی علاوه بر آموزش های تخصصی به فراگیری  تکنیکهای تسهیلگری به منظور جلب مشارکت کشاورزان برای حضور فعال در طرح پرداختند و در نهایت به عنوان مربیان طرح بسیج همگام با کشاورز در سراسر کشور به کارگیری شدند.

1200نقطه تحت پوشش طرح افزایش عملکرد داشته است

مهندس جعفری اذعان داشت: ما با حضور در روستاها و آموزش های به موقع و متناسب با عملیات کشاورزی (کاشت ، داشت، و برداشت) در عرصه میدانی توانستیم اولین گام در نقش آفرینی بسیج در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی کشور را برداریم به گونه ای که در سال جاری از بیش از 1200 نقطه از 26 استان در محصولات مختلف بالاخص گندم و برنج با تایید جهاد کشاورزی گزارش افزایش عملکرد به سازمان ارسال گردید. این افزایش عملکرد در برخی شهرستان ها مانند شهرستان ملکشاهی در استان ایلام در محصول گندم در مقایسه با مزارع شاهد بیش از 30 تا 70درصد گزارش شده است. در شهرستان ساری در استان مازندران اثرگذاری طرح به اندازه ای مورد رضایت کشاورزان قرار گرفت که بیش از 45 دهیار این شهرستان با ارسال نامه کتبی ضمن تقدیر از نقش آفرینی بسیج در ایجاد امید بین کشاورزان و افزایش عملکرد محصول برنج، خواستار گسترش طرح در سایر روستا های استان شدند.

  

توزیع و ترویج ارقام زودرس و پربازده تحت طرح

مدیر طرح بسیج همگام با کشاورز اعلام کرد: یکی از فعالیت های چشمگیری که مربیان طرح بسیج همگام با کشاورز در محصول برنج در استان گیلان به ثمر رساندند طرح ترویج برنج رقم گیلانه در سطح استان بود این رقم  جزو ارقام زودرس برنج بوده، نیاز آبی کمتری دارد برداشت مکانیزه آن نیز آسان تر و به دلیل پنجه زنی زیاد به لحاظ اقتصادی بذر کمتری از سایر ارقام نیاز دارد که مقرون به صرفه تر می باشد.

وی افزود: مربیان طرح بسیج همگام باکشاورز با همکاری موسسه تحقیقات با توزیع رایگان بیش از یک تن بذر با هدف ترویج در بین کشاورزان و نیز با  برگزاری کلاس های آموزشی به صورت جمعی و انفرادی و منظم پا به پای کشاورزان در جهت توسعه کشت این رقم ارزشمند حرکت کردند که درنهایت توانستیم ، ترویج کشت این رقم در سطح استان را صورت دهیم به گونه ای که در 100 مزرعه که تحت پوشش مربیان طرح بود فقط یک مورد بلاست برنج گزارش گردید در صورتی که در 30 مزرعه تحت پوشش جهاد کشاورزی شهرستان بود 12 مورد بلاست برنج گزارش شد که این امر گواه تسلط مربیان طرح بسیج همگام با کشاورز به لحاظ تخصصی و قدرت انتقال دانش روز به کشاورزان و نیز حضور مداوم و متناسب با نیاز کشاورز در مزرعه می باشد. ما امیدواریم بتوانیم با روحیه جهادی و تفکر بسیجی که در بین مربیان طرح بسیج همگام با کشاورز و جود  دارد گام های بلند تری در راه افزایش عملکرد و ارتقاء بهروری به منظور دستیابی به خودکفایی و امنیت غذایی در حوزه کشاورزی کشور برداریم .


 

ارسال نظرات