تل آویو؛ هسته مرکزی سیاست منطقه ای ترامپ

کد خبر: ۸۷۸۴۲۳۰
|
۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
به گزارش سرویس بین الملل بسیج  خبرگزاری بسیج
دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا بر خلاف بسیاری از اسلاف خود، در دوران مبارزات انتخاباتی همواره بر این سوال تاکید داشت که چرا آمریکا باید هزینه گزاف دفاعی-امنیتی اعراب را متقبل شود؟ این موضوع در حالی بود که شواهد امر، حکایت از آن داشت که روابط و مواضع رقیب دموکرات وی با اعراب، به مراتب دوستانه تر از ترامپ است. چنانکه در افشاگری های پایگاه اینترتی ویکی لیکس مشخص شد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نظیر قطر، مبالغ هنگفتی کمک و اعانه مالی به کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون واریز نموده اند. اما در مقابل؛ ترامپ در اردوگاه جمهوریخواهان به دنبال جلب حمایت صهیونیستها و رژیم اشغالگر قدس بود و همواره تلاش می نمود تا خود را حامی صهیونیست ها جلوه دهد. برای مثال او در مصاحبه ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس در دسامبر سال گذشته میلادی گفت: "ما صد در صد سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت المقدس منتقل خواهیم کرد".
از سوی دیگر؛ یهودیان ذی نفوذ آمریکا هم در زمره حامیان ترامپ می باشند. به طور مثال «شموئیل بوطخ» با نفوذترین خاخام یهودیِ آمریکایی طی یادداشتی در وبگاه «تایمز اسرائیل» از ریاست جمهوری دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه و میلیاردر آمریکایی حمایت کرده و تاکید کرد که وی بهترین نفر برای رژیم صهیونیستی است. «بوطخ» در ابتدای این یادداشت با وارد کردن اتهاماتی علیه ایران نوشت: " با مواضع محکم ترامپ در خصوص مسایل امنیت ملی، مبارزه با داعش و تروریسم و همچنین پاره کردن توافق هسته ای فاجعه بار با ایران که هم اکنون از سوی این کشور نقض شده، موافق هستم".
از سوی دیگر تیم انتخاباتی ترامپ به منظور جلب حمایت رژیم صهیونیستی در صدد این برآمدند تا ترامپ را مخالف سرسخت جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت نشان دهند. به طور مثال، مشاور عرب تبار ترامپ با طرح حمایت از اسرائیل گفت: " قدرت هسته ای اسرائیل بر خلاف قدرت هسته ای ایران، خطری برای امنیت جهان نیست". او در مصاحبه با روزنامه الحیات چاپ لندن گفت: " ترامپ خواستار ائتلاف عربی-آمریکایی خواهد شد تا در برابر ایران، از شرکای میانه روی عرب خود که نماینده واقعی مردم هستند، حمایت کند. به این معنی که هرگونه تجاوزی به یکی از این کشورها، تجاوز به آمریکا خواهد بود، با این حال این کشورها باید بخشی از هزینه ها را پرداخت کنند".
وی در پاسخ به سوالی درباره سلاح حزب الله هم گفت: "موضع ترامپ ادامه اجرای قطعنامه 1559 در لبنان است، یعنی همه شبه نظامیان باید سلاح خود را کنار بگذارند و سلاح فقط در اختیار ارتش لبنان باشد، چرا که حزب الله لبنان عنوان سلاح را برای خود احتکار کرده و هم اکنون وارد جنگ سوریه شده و خطر جنگ منطقه ای را افزایش داده است. بنابراین باید سلاح خود را در اختیار ارتش لبنان قرار دهد و از کشور حمایت کند".
«ولید فارِس» در پاسخ به سوال دیگری درباره عاری سازی منطقه از سلاح هسته ای هم گفت: " سیاست آمریکا مخالفت با گسترش سلاح هسته ای هست، هرچند برخی از کشورها خارج از باشگاه دارندگان سلاح هسته ای هستند و خطری برای امنیت بین الملل محسوب نمی شوند. مانند هند، پاکستان و اسرائیل، اما برخی کشورها مانند ایران و کره شمالی، خطر و تهدیدی بر ضد جامعه بین المللی هستند".
در همین حال باید اشاره نمود که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل به دفتر کار ترامپ رفته و با وی دیدار نمود و پس از پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری، در زمره اولین سیاستمدارانی بود که با ترامپ تماس تلفنی برقرار کرد و پیروزی اش را به او تبریک گفت.
در نهایت باید به این نکته اشاره نمود که پیش بینی می شود رئیس جمهور منتخب آمریکا، "تل آویو" را ستون اصلی تقابل خود با جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در خاورمیانه قرار دهد.
منبع:پژوهشگاه مطالعات جهان
ارسال نظرات