مدیرعامل تعاونی مطبوعات کشور:

نشریات زرد برای سرکوب هیجان جوانان لازم است!

بهبهانی با بیان اینکه به اعتقاد من نشریه زرد در ایران به شکل موجود در غرب وجود ندارد،گفت: حتی تا حدودی برای سرکوب هیجان و انرژی جوانان لازم است.
کد خبر: ۸۷۸۱۰۴۶
|
۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از رادیو گفتگو برنامه "گفت و گوی فرهنگی" با موضوع ( نشریات زرد و تاثیرات آن) با حضور دکتر علی اکبر بهبهانی مدیرعامل تعاونی مطبوعات کشور ، مدرس دانشگاه و صاحب امتیاز روزنامه سایه و دکتر افسانه مظفری مدرس دانشگاه در حوزه رسانه روانه آنتن شد.

دکتر مظفری با اشاره به نقش مطبوعات و رسانه ها در فرهنگ سازی و آگاهی بخشی گفت: نشریات زرد با ایجاد روزنامه نگاری جنجالی و هدف کسب تیراژ بیشتر تشکیل شدند و با استفاده غیر مشروع از حرفه روزنامه نگاری به قدرت رسیدند.

وی، نشریات علمی که روشنفکرانه فکر می کنند ، رسانه هایی که به دنبال پر کردن جیب خود هستند و دسته ای که سیاست را دنبال می کنند را به عنوان مهمترین دسته های رسانه ای برشمرد و گفت : نشریات زرد زمانی مورد انتقاد قرار می گیرند که وارد منطقه ممنوعه زندگی افراد می شوند و به تخریب و ترور شخصیت روی می آورند و از احساسات مردم جهت اهداف خود استفاده می کنند.

این مدرس روزنامه نگاری دانشگاه عنوان داشت در جامعه ما خطوط قرمز وجود دارد و رعایت می شود و مطبوعات با استفاده از اغنای مخاطبان خود عمل می کنند بنابراین با وجود این کنترل ها تهدیدی برای مطبوعات ما نیست.

مظفری عامل ایجاد نشریات زرد را پنهان کردن برخی از مسائل توسط رسانه ها دانست و گفت : اگر رسانه های کشور اخبار را سریع ، صریح و شفاف انتشار دهند جایی برای تحریف اخبار ، ایجاد شایعه و بزرگ نمایی باقی نمی ماند.

وی تاکید کرد : در واقع نشریات زرد ما تنها پاسخگوی نیاز برخی از مخاطبان و یک نوع تفنن محسوب می شوند.

دکتر بهبهانی در ادامه این گفت و گو اظهار داشت: نشریات زرد به آن صورت که در خارج از کشور دیده می شود ، در ایران وجود ندارد .

وی گفت : جوانان ما به دنبال احساس و هیجان هستند و ما مکانی برای تخلیه این موارد نداریم پس اگر داستان زندگی و طلاق هنرپیشه ای بتواند از شدت این هیجانات بکاهد از نظرمن اصلا مشکلی ندارد.

مدیرعامل تعاونی مطبوعات کشور یادآور شد : اگر نشریات زرد به نشریاتی اطلاق شود که اخلاق حرفه ای را رعایت نکنند و از حدود خود فراتر روند و دست به کارهایی مثل تهمت جنسی بزنند مطبوعات زرد کشور ما در این حدود نیست.

بهبهانی تاکید کرد : در واقع این نشریات را به آن معنا زرد نمی دانم و تعداد آنها انگشت شمار است. بنده معتقدم درصورت حذف این نشریات خوانندگان آنها نیز به سراغ مطبوعات علمی نمی روند و یک عدد به شمار دیگر مطبوعات اضافه نمی شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در تعاونی مطبوعات دسته بندی برای مطبوعات وجود دارد ؟ اظهار داشت : خیر چنین دسته بندی وجود ندارد.

این استاد دانشگاه گفت : نشریات زرد تیراژ بالایی ندارد و این دغدغه اصلی ما نیست دغدغه ما باید این باشد که ننویسیم چرا که استمرار در نوشتن مجلات زرد را نابود خواهد کرد.

بهبهانی عنوان کرد : دچار خود سانسوری هستیم به این معنا که خطوط قرمز ما نمی گذارند به برخی مسائل روز که موضوعات جذاب برای جوانان است بپردازیم.

فایل صوتی برنامه «گفت و گوی فرهنگی» از سایت شبکه قابل دریافت است.

ارسال نظرات