فاضلی نژاد در دیدار نمایندگان مردم در مجلس تاکید کرد:

ضرورت ارتقاء سازمان بهزیستی به وزارتخانه، با توجه به گستردگی وظایف و ماموریت ها

خبرگزاری بسیج: چند تن از نمایندگان مردم تهران، ری، شمیران، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس به همراه رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری با حضور در مجتمع خدمات اجتماعی شهدای دولت آباد از نزدیک در جریان خدمات و اقدامات این مرکز قرار گرفتند.
کد خبر: ۸۷۸۰۷۴۵
|
۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ سید محمد رحیم فاضلی نژاد رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری در جلسه ای که با حضور پروانه سلحشوری، پروانه مافی، فاطمه حسینی، فاطمه ذوالقدر، فاطمه سعیدی و فریده اولاد قباد، نمایندگان مردم تهران، ری، شمیران، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در مجتمع خدمات اجتماعی شهدای دولت آباد برگزار شد، با ارائه گزارشی، از تنوع ارائه خدمات از سوی سازمان بهزیستی به جامعه هدف خبر داد و برنامه ها و عملکرد بهزیستی را تشریح کرد.

 وی اظهار داشت: با توجه به شرایط کشور شاهد رشد روز افزون آسیب های اجتماعی هستیم و سازمان بهزیستی ماموریت دارد خدمات آگاهانه و پیشگیری سطح یک، خدمات مداخله ای و سطح دو در راستای شناسایی و اقدامات درمانی برای مبتلایان آسیب های اجتماعی، توانمند سازی و خدمات متنوع در بحث آسیب های اعتیاد را ارائه دهد. در حوزه پیشگیری سطح یک برنامه های متعددی انجام داده ایم و در برنامه های پیشگیری سطح دو مداخله ای هم معلولیت ها و هم آسیب دیدگان اجتماعی را داریم. وی خاطر نشان کرد: توانمند سازی، یکی از هزینه بر ترین اقدامات است و چالش هایی به دنبال دارد چرا که تعدادی از افراد را درمان می کنیم اما جامعه و خانواده آنها را پذیرش نمی کنند و در بحث اشتغال و ازدواج آنان با چالش های جدی مواجه هستیم.

وی با معرفی معاونت های سازمان بهزیستی اظهار داشت: دفتر امور زنان و خانواده و دفتر شبه خانواد در خدمت جامعه هدف است. کودکانی که بنا به هر دلیلی امکان حضانت آنها از خانواده سلب می شود در شیرخوارگاه نگهداری می شوند و تا مقطع استقلال آنها حتی بعد از ازدواج تحت حمایت ما هستند. وی اظهار داشت: 7 مرکز ویژه نگهداری کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در شهرری داریم که فضایی مشابه فضای خانواده برای افراد ساکن در این مراکز ایجاد کرده ایم. فاضلی نژاد معاونت اجتماعی دفتر آسیب های اجتماعی را یک پدیده پیچیده دانست و گفت: متاسفانه ما با انوع آسیب های نو پدید مواجه هستیم و در این حوزه خط 123 را راه اندازی کرده ایم که همکاران در اورژانس اجتماعی آمادگی دارند تمامی موارد از جمله کودک آزاری، همسر آزاری، خودکشی، فرار از منزل، سالمند آزاری و ... را در سطح کشور شناسایی و اقدامات مداخله ای و درمانی انجام دهند.

وی سیاست سازمان را برونسپاری خدمات دانست و با اشاره به حضور 459 پرسنل در بخش دولتی و 2000 نفر شاغل در بخش های خصوصی، گفت: رویکرد ما نظارتی است و در همین راستا 80 درصد فعالیت ها را به بخش خصوصی واگذار کرده ایم. وی از حضور 800 مددجو در کهریزک خبر داد و گفت: سالانه 10 میلیارد تومان برای سالمندان هزینه می کنیم.

فاضلی نژاد معاونت آموزش پیش دبستانی را یکی از دغدغه های بهزیستی عنوان کرد و گفت: آموزش پیش دبستانی یکی از چالش هایی است که بین ما و وزارت آموزش و پرورش بوده که از ابتدایی تا نظام متوسط بر عهده آموزش و پرورش است و کودک پیش دبستانی باید در کنار بچه های آموزش رسمی قرار بگیرد و مهد کودک بر عهده بهزیستی باشد که نمایندگان در حوزه زنان و فراکسیون بانوان و خانواده می توانند در این زمینه نقش مهمی ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه معاونت فرهنگی و پیشگیری فعالیت های متعددی با رویکرد خدمات و آموزش مهارت های زندگی و آگاه سازی و پیشگیری انجام می دهد، خاطر نشان کرد: یک چهارم کمپ های استان در شهرری قرار دارد و 54 کمپ اقامتی ماده 15 داریم که در راستای حمایت از خانواده معتادان و بهبود یافتگان فعالیت می کنند.

فاضلی نژاد تاکید کرد: با توجه به تعدد ماموریت های بهزیستی و اهمیت وظایفی که بر عهده آن است، متاسفانه هیچگاه مورد توجه قرار نگرفته و شاهد رشد روز افزون جمعیت فقرا هستیم که خط فقری را که نمایندگان هر ساله ترسیم می کنند جمعیتی زیر خط فقر در می آیند. وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت اقدامات و فعالیت های بهزیستی، این سازمان یا زیر مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده یا زیر مجموعه وزارت رفاه، کار و تامین اجتماعی است که ضرورت دارد این سازمان به یک وزارتخانه مستقل ارتقاء پیدا کند.

وی اذعان کرد: با توجه به حجم بالای کار و تنوع خدماتی که ارائه می کنیم، پرسنل بهزیستی پایین ترین سطح حقوق را دریافت می کنند و متاسفانه حکمی که برای حقوق یک پزشک این مجموعه اعلام شده مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان است و با این ساز و کار باید به جنگ آسیب های اجتماعی برویم.

وی با اشاره به اینکه اکثر ادارات از جمله اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران و بنیاد شهید استان تهران به مرکزیت شهرستان ری ایجاد شده خواستار ارتقاء جایگاه بهزیستی شد و اظهار امیدواری کرد که با کمک نمایندگان و رشد تشکیلات و ساختار جدید شاهد اثر بخشی بیشتر فعالیت ها باشیم.

خانم پروانه سلحشور عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس نیز در این جلسه با اشاره به بحث کوچک سازی دولت و مشکل جمع آوری نهادهای متولی کار، اظهار داشت: این مشکل را در نهادهای فرهنگی هم شاهد هستیم که کار سختی است از سوی دیگر شرح وظایف و خدمات کمیته امداد و بهزیستی و ایجاد تداخل در کارها امکان تجمیع آنها و یا تبدیل سازمان بهزیستی به وزارتخانه وجود ندارد اما تلاش می کنیم که سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان مستقل زیر نظر ریاست جمهوری قرار بگیرد.  

   

    

 

ارسال نظرات