مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری زنجان:

صیانت از مشاغل صنایع دستی، یکی از ماموریت های سازمان میراث فرهنگی است

يكي از وظايف و ماموريت های سازمان ميراث فرهنگی، صيانت از مشاغل موجود در زمینه صنایع دستی، حفظ هنرمندان و صنعت گران در چرخه توليد است.
کد خبر: ۸۷۷۹۸۸۱
|
۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری زنجان، گفت: يكي از وظايف و ماموريت های سازمان ميراث فرهنگی، صيانت از مشاغل موجود در زمینه صنایع دستی، حفظ هنرمندان و صنعت گران در چرخه توليد است که برگزاری نشست های چون نشست تخصصی و مسابقه ملی طراحی صنعتی در صنایع دستی ما را در این امر مهم یاری می دهد.

يحيي رحمتي افزود: در این راه باید کارهای بنیادین صورت گیرد . وی ادامه داد: ما باید بتوانیم با ورود نیازهای جدید، محصولات جدید و ایده های جدید به ماندگاری این مشاغل کمک کنیم.

وی با اشاره به یکی از فعالیت های صورت گرفته در این راستا اظهار داشت: پروژه پژوهشی نمونه سازی چاقوی زنجان که توسط یکی از بهترین طراحان صنعتی ایران در دست اجراست از مصادیق این صیانت است که منجر به توسعه مشاغل نیز می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان، با بیان اینکه زنجان رتبه اول توليد صنايع دستي فلزی در كشور را دارد، تصریح کرد: مس، چاقو و ملیله ، صنایع دستی فلزی هستند که هم از بابت حجم تولید و هم از بابت کیفیت تولید آن، زنجان رتبه اول را در کشور داراست.

وی افزود: بایستی نیازهای جدید در چرخه تولید صنایع دستی شناسایی و به وجود آوریم. امروزه جای خالی طراحی صنعتی در این موضوع دیده می شود و این یکی از راه های ابقاء صنایع دستی در چرخه تولید است.

رحمتی در خصوص ویژگی های این نیازهای جدید، عنوان کرد: اين نيازها بايد براساس اصالت منطقه ای، اصالت تاريخی باشد و نيز حتما به گونه ای طراحی شود كه توليد دست بوده و جنبه های هنری آن در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به نخستین نشست تخصصی و مسابقه ملی طراحی صنعتی در صنایع دستی که سال گذشته برگزار شد، گفت: نشست اول یک امکان سنجی اجرایی و ایده یابی بود که استقبال خوبی از آن بعمل آمد و نیز نتایج مثبت آن، موجب شد ما نشست دوم را برگزار کنیم. امسال نیز با استقبال بی نظیر صورت گرفته از نشست دوم ما سعی در مرتفع کردن نقاط ضعف سال گذشته داریم.

رحمتی گفت: طرح های برتر این دوره از نشست تخصصی و مسابقه ملی طراحی صنعتی در صنایع دستی تا مرحله تولید نهایی از جانب اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان حمایت می شوند.

ارسال نظرات