خبرهای داغ:
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان‌شرقی:

پرداختن به امور خیریه، در سراسر دنیا جریان دارد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه موضوع وقف از دو جهت اهمیت دارد، اظهار کرد: یکی بعد دینی که مورد تاکید اسلام بوده و دیگری نیز بعد اجتماعی و عقلانی است که بر اساس ذات وجودی خویش به علت نوع‌دوستی و با توجه به نیازهای موجود در جامعه کمک می‌کند.
کد خبر: ۸۷۷۵۴۶۵
|
۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان‌شرقی به نقل از روابط عمومی اداره اوقاف و امور خیریه استان، حجت‌الاسلام مصائبی ادامه داد: با توجه به اینکه جامعه‌ ما مسلمان بوده و از سوی دیگر نیز بزرگان دینی ما، ماندگارترین چیز را وقف دانسته و بر آن اهتمام ورزیده‌اند؛ این موضع برای ما اهمیت پیدا کرده است؛ چراکه وقف بهترین عملی است که انسان نزد خدا به عنوان توشه‌ای ذخیره می‌کند همانگونه که در قرآن به آن اشاره شده است؛ آن‌چیزی که نزد شماستپایان می‌پذیرد، و آنچه نزد خداست ماندگار است.

وی با اشاره به اینکه برای هزینه کردن موقوفات در امور فرهنگی، ابتدا باید فرهنگ را تعریف کرده و به درک درستی از آن برسیم، اظهار کرد: فرهنگ مربوط به قشر خاصی از مردم نبوده و همه برنامه‌های مذهبی نیز که از طریق اداره اوقاف برگزار می‌شود مبنای فرهنگی دارند؛ چرا که عزاداری سیدالشهداء و دیگر مراسم مذهبی نیز جزئی از مباحث فرهنگی هستند.

وی در این خصوص ادامه داد: اقدامی که موجب ترویج فرهنگ درست زندگی در جامعه شود، کار فرهنگی بوده و از این‌رو همه افراد جامعه باید همکاری کرده و جامعه را در مسیر درست هدایت کنند؛ چراکه اگر این همیاری و مشارکت در خصوص مباحث فرهنگی نباشد، هرگز کارها درست پیش نخواهد رفت.

حجت الاسلام مصائبی گفت: همانگونه که دشمنان اسلام برای ترویج فرهنگ مبتدل غربی در جوامع اسلامی هزینه‌های کلانی می‌کنند ما نیز باید در جهت حفظ و ترویج فرهنگ دینی چه به صورت مادی و چه معنوی هزینه کرده و جدیت به خرج دهیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به رفتار صمیمی و بامحبت مقام معظم‌رهبری در ملاقات با جوانان، تاکید کرد: ما باید همانند رهبری با جوانان و مردم صمیمی شده و آشتی کنیم؛ این رفاقت و صمیمیت است که مردم را به سمت دین کشانده و آن را به مسیر درست سوق می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه وقف تاثیر زیادی در جامعه و زندگی شخصی واقف دارد، بیان کرد: هر کاری که انسان انجام می‌دهد، قبل از هر چیزی، تاثیر اولیه آن بر روی خود فرد بوده و وقف نیز علاوه بر اینکه قسمتی از کمبودها و مشکلات جامعه را حل می‌کند در وجدان فرد نیز تاثیر مثبتی گذاشته و حیات اخروی وی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی در این خصوص اظهار کرد: هیچ اقدامی در این دنیا بی‌اثر نبوده و در آنجایی که کلام و گفتار بر روی افراد تاثیر دارد، چه بسا تاثیری که در عمل کردن نباشد؛ چراکه اگر در جریان امور خیریه و اوقاف تاکنون تاثیری دیده نمی‌شد این عمل خیر چه بسا که تا امروز ادامه نمی‌یافت؛ در صورتی که امروزه در جامعه ما موقوفات و تنوع آن زیاد شده و موسسات خیریه و همچنین استفاده از عایدات موقوفات نیز گسترش یافته است.

حجت‌الاسلام مصایبی در خصوص اهمیت پرداخت به امام‌زاده‌ها و قرابت مردم با بقاع متبرکه، تشریح کرد: در طی زمان‌های گذشته اولاد ائمه به سرزمین ما سفر کرده، پناهنده و شهیده شده‌اند و در نتیجه با توجه به عشق و علاقه‌ای که ما به اهل‌بیت داریم بقاع متبرکه‌ی این بزرگان در سرزمین ما ساخته شده و ما نیز به علت اینکه ایشان الگوی اخلاقی زندگی و خداباوری برای ما هستند، به عنوان واسطه‌ای بین خود و خدا به این مقام توسل می‌جوییم.

وی با اشاره به اینکه توسل جستن به بزرگان در مذاهب و ادیان دیگر نیز وجود دارد، یادآور شد: در مذهب تسنن نیز این موضع وجود داشته و اینان نیز به علمای خود مثل «امام شافعی و احمد ابن حنبل» توسل کرده و در دین مسیحیت نیز به «دیوار برخی از معابد» توسل می‌جویند؛ در صورتی هیچ قداستی در این موارد وجود ندارد؛ اما در بقاع متبرکه‌ ما اولاد ائمه اطهار(ع) آرمیده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه بر خلاف اتهامات وهابیت علیه اعتقاد شیعه، حضور در فضای معنوی امام‌زادگان به یا خدا بودن است نه شرک تشریح کرد: امام‌زادگان دارای قرب و منزلت بوده و مامنی برای مومنان است که در نگرانی‌ها و مشکلات، آرامش را به قلب فرد هدیه می‌دهد.

وی در خصوص اقداماتی که لازم است در زمینه‌ ترویج فرهنگ وقف در جامعه اعمال شود، خاطرنشان کرد: جاری ساختن فرهنگ دینی در زندگی و حرکت در مسیر قرآن و اهل‌بیت و ترویج این فرهنگ، موجب می‌شود که مردم به خودی خود به امور خیریه، وقف، شهادت، ایثار و... گرایش پیدا کرده و در مسیر درست حرکت کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان توصیه کرد: از مردمبا تقوای استان که در همه زمینه‌ها پیشقدم هستند، خواستاریم که در زمینه امور وقفی و همچنین ادای حق موقوفات نیز پیش‌دستی کنند؛ چراکه در استان ما موقوفات به طور کامل احیا نشده و موقوفات زیادی است که مردم نادانسته در آن ساکن می‌شوند؛ در صورتی که شرعا نیز عبادت در مکان موقوفه مقبول درگاه حق نبوده و از این‌رو افراد باید از اصلیت ملک آگاهی یافته و سپس در جهت پرداخت حق موقوفه اقدام کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها