خبرهای داغ:
گزارش تحلیلی؛

مهندسی تقلب در انتخابات آمریکا / خلاء قانونی یا بسترسازی هدفمند؟

انتخابات ۸ نوامبر ریاست جمهوری آمریکا در حالی به ساعت صفر خود نزدیک می شود که مشکلات قانونی در روند اجرائی آن نظریه «مهندسی تقلب» در این انتخابات را تقویت کرده است.
کد خبر: ۸۷۷۴۶۲۳
|
۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
به گزارش «بسیج جامعه زنان»، فارغ از اظهارات تبلیغاتی «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۸ نوامبر در این کشور، بررسی های دقیق تر نشان می دهند که ساختار قانونی برگزاری این انتخابات از پتانسیل هایی برخوردار است که نظریه «مهندسی تقلب در انتخابات» را از سخنانی انتخاباتی به واقعیتی برجسته نزدیک تر می سازد.

به عبارت دیگر روند اجرائی این انتخابات به گونه ای است که نه تنها از مشکلات عدیده ای برخوردار است، بلکه کشورِ مدعی دموکراسی را می تواند تا آستانه آنچه ترامپ نیز از آن به عنوان سرقت آرای مردم یاد می کند، پیش ببرد.

برای شفافیت در این موضوع می توان به تشریح ۶ مورد زیر پرداخت.

۱) شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری:

بر اساس آنچه در قانون اساسی آمریکا آمده است، شرایط نامزد ریاست جمهوری به شرح زیر است:
* متولد آمریکا باشد.
* دارای ۳۵ سال تمام باشد.
* حداقل در ۱۴ سال گذشته مقیم آمریکا باشد.

در نگاه اول به شرایط فوق مشخص می شود که قریب به ۱۵۰ میلیون آمریکائی واجد شرایط مذکور هستند؛ این در حالیست که از میان خیل انبوه واجدین شرایط تنها کسانی می توانند حتی به مرحله اول انتخابات راه یابند که به یکی از تنها دو حزب مطرح وابسته بوده و مورد تأیید آن ها باشند؛ چرا که باید ابتدا شانس خود را در برگزیده شدن توسط هر یک از دو حزب به بوته آزمایش گذاشته و در گام بعد در انتخابات «سه شنبه» بزرگ در درون آن حزب به پیروزی برسند. لذا عدم تناسب میان واجدان قانونی و فراوانیِ آماریِ نامزدهای ورود کننده به انتخابات و همچنین محدودیت های آن عملاً اجازه فعالیت های انتخاباتی را از انبوهی از واجدان شرایط سلب و به این شکل نامزدهای بسیاری را حتی از اطلاع یافتن از کم و کیف این روند باز خواهد داشت. در نتیجه با استفاده از خلاء اطلاعاتیِ نامزدان بالقوه، متنفذین می توانند به اقداماتی برای کسب آرای حداکثری دست یابند.

۲) قوانین متفاوت در ایالت های مختلف:

آنچه بر پیچیدگی «مهندسی تقلب» در انتخابات آمریکا» می افزاید، قوانین متفاوت در ایالت های مختلف استآنچه بر پیچیدگی «مهندسی تقلب در انتخابات آمریکا» می افزاید، قوانین متفاوت در ایالت های مختلف است. به عنوان نمونه در آلاسکا ۳۰ روز قبل از انتخابات و در ایالت جورجیا تا ۵ دوشنبه مانده به روز رأی گیری تقاضای ثبت نام رأی دهندگان به انجام خواهد رسید؛ در حالی که تعداد قابل توجهی از ایالت ها مانند آیووا، کلرادو و نیوهمپشایر به گونه ای عمل می کنند که متقاضیان رأی دادن می توانند حتی در همان روز انتخابات نیز برای این کار ثبت نام کنند. اختلافات مذکور از چنان روند گیج کننده ای برخوردار است که حتی رأی دهندگان نمی توانند بر برخی از امور انتخاباتی نظارت کرده و آن را مورد کنترل صحیح قرار دهند.

۳) اطاله زمان در کارزار انتخابات:

طولانی بودن روند زمانی انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به مدت قریب به ۶۰۰ روز از دیگر آسیب هائی است که بر امکان رخ داد تقلب می افزاید. ریشه های بروز تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می تواند از فقدان یک نظام ساماندهی شده در این مدت طولانی تا دست به دست شدن و تغییر در اطلاعات و آمارها به انجام رسیده و به نوعی منشأ تأثیرگذاری و اغوای افکار در فصل طولانی انتخاباتی محسوب شود. طولانی شدن روند مذکور و تحولات متوالی در آمارها و اعداد و گزارش های هر نامزد علیه رقیب خود و گاه توسل به نهادهای این کشور برای پذیرش و یا رد اتهامات رقیب، مردم را با خستگی و آشفتگی ذهنی مواجه ساخته و عملاً قدرت تصمیم سازی آن ها را به نفع حامیان نامزد پیش رو مصادره به مطلوب خواهد  کرد.

۴) تاریخ انتخابات:

از قرن نوزده به این سو، برگزاری انتخابات آمریکا در یکی از سه شنبه های ماه نوامبر تثبیت گردید؛ حال آنکه مشکلات اقتصادی که به ویژه سال ها است با سیر صعودی تورم و کاهش رشد آماره های اقتصادی بر این کشور سایه سنگینی افکنده است، موجب شده تا برخی از واجدان رأی دادن با اولویت گذاریِ تمرکز بر فعالیت های اقتصادی خود، انگیزه شرکت در این میدان را از دست داده و به این ترتیب چنین میدان نبردی برای رقیبی که به ویژه در زمینه گسیل جامعه آماری مطلوبی از هواداران خود با تکیه بر ابزارهای متعدد برنامه ریزی بهتری کرده باشد، مهیا گردد. این در حالیست که اگر انتخابات در یک روز تعطیل برگزار می شد؛ چنین بستری نیز حذف می گردید.

۵) شیوه ثبت نام از رأی دهندگان:

ثبت نام از متقاضیان رأی دادن از دیگر زمینه سازهای بروز تقلب در انتخابات ۸ نوامبر ریاست جمهوری آمریکا است. در حالی که این کشور مدعی برخورداری از سامانه یکپارچه ای برای بسیاری از امور ادرای خود مانند اخذ مالیات است، اما ثبت نام از متقاضیان رأی دادن به صورت خودکار به انجام نرسیده و لذا یکپارچگی و انسجام مورد ادعا در این رویه مهم و تأثیرگذار مشهود نیست. بر اساس این چالش و خلاء تأثیرگذار است که شنبه هفته جاری (۵ نوامبر) شبکه تلویزیونی فاکس نیوز در گزارشی به موارد متعدد ثبت نام مردگان استناد کرده و استدلال تلاش برای اثرگذاری بر نتیجه انتخابات آمریکا توسط افراد و نهادهای تاثیرگذار را مورد بررسی قرار دادفاکس نیوز در گزارشی به موارد متعدد ثبت نام مردگان استناد کرده و استدلال تلاش برای اثرگذاری بر نتیجه انتخابات آمریکا توسط افراد و نهادهای تاثیرگذار را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش فاکس نیوز در شهر لس آنجلس واقع در ایالت کالیفرنیا گزارش شده است که برای یک زن سالخورده به صورت پُستی ۸۳ برگه رأی ارسال شده است در حالی که او تنها در خانه‌ ای کوچک به تنهائی زندگی می‌ کند. اما ماجرا از آنجا به تردیدهای موجود در «مهندسی تقلب در انتخابات ۸ نوامبر» افزود که پلیس در پاسخ به اطلاع رسانیِ این زن از عدم ارتباط موضوع با این نهاد سخن گفته و آن را به اداره پُست مرتبط دانست.

همچنین در ایالت تأثیر گذار کالیفرنیا نیز گزارش ها از بازداشت یک زن به خاطر تلاش برای ثبت نام افراد فوت شده به عنوان رأی دهنده حکایت دارد. در همین ایالت فرد دیگری به خاطر باز کردن صندوق اخذ رأی بازداشت شده است. اما دراین میان ایالت ویرجینیا شاهد ۱۹ مورد ثبت نام مجدد افراد برای رأی دادن بوده که به معنی خلاء قانونی مذکور در این خصوص است.

۶ )پوشش قانونی بر قامت نظام ناعادلانه انتخاباتیِ آمریکا:

در آمریکا قانون انتخابات به گونه ای است که نتیجه کمّی انتخابات در هر ایالت می تواند در تعیین رئیس جمهور بی اهمیت باشد؛ زیرا انتخابات در آمریکا با رأی غیرمستقیم مردم انجام می‌گیرد. برای بررسی بیشتر این بستر تقلبِ انتخاباتی باید به «هیأت گزینشگران رئیس جمهور» (electoral college) توجه کنیم.

مردم به نامزدهای مورد نظر خود در یک ایالت رأی می دهند؛ اما رئیس جمهور در نهایت با آرای «هیأت گزینشگران رئیس جمهور» انتخاب می شود. به این نحو که در ۴۸ ایالت و شهر واشنگتن نامزدی که برنده اکثریت آراء باشد ، مجموع آرای هیأت مذکور را یکجا به خود اختصاص خواهد داد. همچنین نامزدی نیز که تا ۲۷۰ رأی «هیأت گزینشگران» (نصف به علاوه یک تعداد ۵۳۸  نفری کل گزینشگران) را به دست آورد، رئیس جمهور آمریکا خواهد شد.

در این فرایند همانطور که ترامپ نیز پیشتر به آن اذعان کرد، امکان تغییر در آرای اولیه مردم توسط «هیأت گزینشگران» وجود دارد؛ زیرا به لحاظ آماری، این امکان را به وجود می آورد که فردی بیشترین آرای مردمی را به دست آورد و در انتخابات شکست بخورد. نمونه بارز آن را نیز می توان در سال ۲۰۰۸ و نحوه شکست خوردن «ال گور» از «جرج بوش» پسر به تماشا نشست. در نتیجه تلاش در جلب نظر تنها ۵۳۸ نفر که اعضاء «هیأت گزینشگران رئیس جمهور» را تشکیل می دهند کافی است تا میهمان ۴ ساله کاخ سفید به آن راه یابد.

نتیجه گیری:

عوامل فوق و انبوهی ازسایر شرایط زمینه های مهیا برای بروز تقلب در نتیجه انتخابات در آمریکا به شمار می آیند؛ مجموعه ای که از نهادینه شدن «مهندسی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا» حکایت دارد. از این رو آنچه حتی رسانه های مطرح آمریکائی از آن به پیروزی بانک‌ ها، صنعت نفت، تولیدکنندگان سلاح ،صنایع بیمه، بهداشت، درمان و دارویی و یا لابی های پرنفوذ صهیونیستی در انتخابات نام می برند در حقیقت زمینه سازی برای تحقق نیات و اهداف چنین نهادهائی به شمار آمده و بالتعب مردمِ رأی دهنده می توانند از کمترین تأثیرگذاری در این فرایند برخوردار باشند.

انتهای پیام/ز

ارسال نظرات