سردار اکبر نجاتی:

انتقال مفاهیم دفاع مقدس نیازمند اطلاع ­رسانی صادقانه است

مدیر کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی در یادداشتی آورده: در مسیر انتقال فرهنگ دفاع مقدس به جامعه، رسانه وظیفه خطیر و بی­ نظیری را بر عهده دارد. رسانه با اطلاع رسانی شفاف و صادقانه این بستر را فراهم می ­کند...
کد خبر: ۸۷۷۲۸۲۶
|
۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۱
به گزارش سرویس راهیان نورخبرگزاری بسیج،سردار اکبر نجاتی به مناسبت برپایی بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات یادداشتی را در زمینه رابطه  و نقش رسانه ها و دفاع مقدس به دفتر خبرگزاری دفاع مقدس ارسال کرد.
 
وی در این یادداشت آورده:
 
در عصر ارتباطات در ‌‌دوره ­ای که رسانه­ ها پیام آوران فکر و اندیشه هستند کوچه­ های دهکده جهانی «مک لوهان» هر روز کوتاه ­تر و تنگ ­تر می­ شود و اهالی آن تسلیم خدایانی می شوند که در جبهه بزرگ فرهنگی اخبار و اطلاعات را در کمتر از کسر ثانیه بر سر آنان آوار می­ کنند.
با این تفاسیر طبیعی است که غول­ های خبری افکار عمومی جهان را به دست گیرند و به آن جهت دهند تا جایی که بتوانند انقلاب مخملی یا نارنجی راه بیندازند و در تمام عرصه­ های فرهنگ و سیاست یک جامعه اثر گذار شوند.

با این مقدمه نقش رسانه در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان ابزار کارآمد مقابله با جنگ نرم مطرح می­ شود اما تجسم عینی این نقش زمانی بود که حسین فهمیده نوجوان 13 ساله زیر تانک دشمن رفت و در پی آن مانور رسانه­ ها بر این اتفاق و جمله معروف امام خمینی (ره) که فرمودند: «رهبر ما آن طفل 13 ساله ای است که نارنجک به خود می­بندد و زیر تانک می­رود» ده­ها هزار نوجوان و جوان را از کلاس­ های درس و مدرسه بیرون کشید و به جبهه­ های جنگ فرستاد.

یک استاد ارتباطات در رابطه با نقش موثر رسانه­ ها گفته معروف «ویلبر شرام» نظریه­ پرداز ارتباطات را نقل می­ کند که وقتی گلوله ارتباطی پیام از رسانه به سمت مخاطب پرتاب می­ شود، به منزله یک گلوله واقعی است که مخاطب را واقعاً از پا در می­ آورد. «اما برای آنکه این فرآیند اثرگذار باشد باید زمینه و ارزش ­های فرهنگی آن هم در جامعه وجود داشته باشد. برای مثال در جامعه ­ای که ایثار مفهوم و تجلی نداشته باشد و افراد و حاکمیت جامعه فقط به سود اقتصادی و منافع شخصی فکر کنند رسانه هرچقدر قوی عمل کند، کمتر اثر گذار خواهد بود.

با نگاهی به تاریخ ایران در ادورا مختلف می­ شود گفت دفاع مقدس منشأ یک تحول بزرگ برای ملت ایران در طول تاریخ و در کل جهان است و این حماسه بزرگ برای همیشه در تاریخ ایران اسلامی باقی خواهد ماند.

بیان وقایع و خاطرات آن دوران از زبان حماسه آفرینان این حماسه سترگ و انتشار رشادت‌ها و دلاوری‌های رزمندگان اسلام و از خودگذشتگی‌های ملت ایران برای نسل‌های آینده از اهمیت بالایی برخوردار است و تأثیرات بسیار مثبتی را به دنبال دارد.

خانواده­ ها جنگ را عضوی از خانواده خود می ­دانستند و مادرانی که فرزندان خود را برای دفاع از کشورشان به میدان می فرستادند از نمونه های بارز این فداکاری ­ها محسوب می­ شوند و یا جوانان و نوجوانان از سرتاسر ایران اسلامی برای حضور در جبهه ها اعلام آمادگی می کردند.

نشر خبر، یک حرکت فرهنگی است و با انتشار وقایع و رخدادها می‌توان تأثیرات زیادی بر روی زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه داشت.

با بررسی نقش رسانه در تبیین فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال مفاهیم این دوران طلایی،  می­ توان به این نتیجه رسید که با وجود پیش زمینه­ های فرهنگی مذهبی و ملی ما، رسانه­ ها بعد از جنگ موفق عمل نکرده­ اند.

یکی از دلایل موفق نبودن رسانه­ ها در این عرصه این است که مدیریت های فرهنگی و رسانه ­ای در جامعه ما ضعیف هستند در حالی که ابزارهای توانمندی را در اختیار دارند اما نحوه به کارگیری آن را نمی ­دانند. به عبارتی ابزارها پیشرفت کرده اما دیدگاه به لحاظ محتوایی پیشرفتی نداشته است.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و دسترسی به وسایل ارتباط جمعی، دیگر خبر در محدوده زمانی و مکانی خاصی قرار ندارد و در یک لحظه اخبار و اطلاعات در تمام نقاط دنیا منتشر می شود که با بهره ­گیری از این توانمندی در عرصه خبر این امکان فراهم می­ شود تا فرهنگ جهاد و مقاومت و مفاهیم ایثار و شهادت را به دنیا صادر کرد.

در این مسیر رسانه وظیفه خطیر و بی­ نظیری را بر عهده دارد. رسانه با اطلاع رسانی شفاف و صادقانه این بستر را فراهم می­ کند تا مردم با اعتماد کامل و بهره ­گیری از اخبار سازنده بتوانند الگوهای مناسب زندگی خود را پیدا کنند و از طرفی هم جوانان میهن اسلامی با الگو گرفتن از رزمندگان دفاع مقدس، هرگونه تجاوز و فتنه گری را خنثی کنند.
ارسال نظرات