خشونت پلیس آمریکا علیه سیاه پوستان

کد خبر: ۸۷۶۸۳۴۷
|
۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱

به گزارش سرویس بین الملل بسیج خبرگزاری بسیج

موضوع خشونت پلیس آمریکا علیه سیاه پوستان، پدیده تازه ای نمی باشد و هر چند وقت یکبار در شهرها و ایالتهای مختلف آمریکا اتفاق می­افتد. امروزه، به دلیل فراگیر شدن تلفن­های همراه هوشمند و شبکه­های اجتماعی، خشونت پلیس علیه سیاه پوستان، بازتاب و انعکاس گسترده­تری در جامعۀ آمریکا یافته و سبب تجمعات اعترضی در نقاط مختلف آمریکا شده است. در حال حاضر، هشتگ «جان سیاه پوستان هم مهم است» (#black lives matter)  در شبکه های اجتماعی، نقطۀ ثقل پیگیری آخرین تحولات و اخبار مربوط به رفتار خشونت آمیز پلیس با سیاه پوستان می­باشد. این هشتگ، در سال 2013، پس از قتل نوجوان 17 ساله سیاه پوست آمریکایی در ایالت فلوریدا به ضرب گلوله پلیس شکل گرفت و سپس هشتگِ رسمی جنبش حقوق مدنی سیاه پوستان آمریکا در اعتراضات شد و همواره در تجمع ها و راهپیمایی های اعتراضی سیاه پوستان طی سال های اخیر در سراسر آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است.

حدود ۱۲ درصد از جمعیت 223 میلیونی آمریکا را سیاه پوستان تشکیل می‌دهند. طبق آمارها، در هر 36 ساعت یک سیاه پوست به دست پلیس آمریکا کشته می شود و خشونت پلیس نسبت به سیاهان چهار برابر بیشتر از سفید پوستان است. همچنین در آمریکا، از هر 15 مرد سیاه‌پوست، یک نفر زندانی می‌شود که این رقم برای سفید پوستان ۱ به ۱۰۶ است. به طور کلی، سیاه پوستان بیشترین تعداد مقتولانی که بدست پلیس آمریکا کشته شده اند را تشکیل می دهند.

 باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سال 2013 در مورد قتل «ترایون مارتین» اذعان کرد که تقریبا تمامی سیاه پوستان آمریکا، تجربه تلخ برخورد شکاکانه و نامناسب ماموران امنیتی را تجربه کرده­اند. همچنین، در سال 2015 جان بینر، رییس سابق کنگره آمریکا، صراحتاً به وخیم بودن رابطه میان سیاه پوستان و پلیس آمریکا و ظالمانه بودن اقدامات پلیس بر علیه سیاه پوستان اعتراف نمود. در تکمیل موارد فوق باید اشاره داشت که شورای حقوق بشر سازمان ملل، نیز در گزارشی که در سال 2015 منتشر نمود، شکست کامل واشنگتن را در اجرای برنامه بهبود حقوق بشر اعلام کرد و نگرانی شدید خود را  در مورد استفاده افراطی خشونت و اهرم فشار شدید پلیس آمریکا علیه اقلیت ها، به خصوص سیاه پوستان ابراز نمود.     
ارسال نظرات