درگفت و گو با پیر غلام حسینی شهرآبپخش:

حادثه عاشورا یک دانشگاه و دریایی عمیق از معرفت است

حسن بحرانی پیرغلام حسینی و مسئول هیأت تعزیه خوانی اباعبدالله الحسین شهر آبپخش شهرستان دشتستان استان بوشهر گفت: حادثه عاشورا یک دانشگاه و دریایی عمیق از معرفت است
کد خبر: ۸۷۶۶۹۱۲
|
۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۵
به گزارش سرویس  بسیج مساجد و محلات خبرگزاری بسیج، حسن بحرانی پیر غلام اهل بیت(ع) ، از قدیمی های تعزیه شهر آبپخش شهرستان دشتستان استان بوشهر است با اوگفت وگویی داشتیم درادامه شرح مصاحبه با این خادم امام حسین (ع) را می خوانید:

 "حسن بحرانی" فرزند علی، مسئول هیأت تعزیه خوانی اباعبدالله الحسین شهر آبپخش می باشد برگزاری تعزیه در شهر آبپخش ۱۵۰ سال قدمت دارد، ابتدا از شهرهای کازرون و دیگر شهرها به اینجا می آمدند و اجرای برنامه می کردند و به صورت پراکنده برگزاری می شد و از هشتاد سال قبل تا کنون به صورت پیوسته و کلاسیک و با کارگردانی و هنرمندی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان این منطقه. ابتدا کارگردانی و مسئول هیأت به عهده حاج محمد حاجی پور بوده و اکنون هم، پیر غلام اهل بیت(ع) مسئول هیأت است.

مکان اولیه برگزاری تعزیه کجا بوده و آیا این مکان هم، تغییر کرده است؟

بله،ابتدا در حسینیه شیخ باقر خادمی که از قدیمی های تعزیه بودند و از دنیا رفته اند برگزارمی شده و پس از چندین سال و با توجه به استقبال بسیار و چشمگیر مردم و ازدیامجمعیت به میدان امام حسین(ع)، مکان فعلی نقل مکان کردیم .

اساتید شما در تعزیه چه کسانی بودند؟

شیخ باقر خادمی، حسینقلی برگستوان، سید احمد موسوی، حاج سیدحسین موسوی و تعدادی هم بودند که من اسامی آنها فراموش کرده ام.

چه کسی شما را در این مسیر قرار داد و از کی شروع کردید؟

از دوران طفولیت، با دیدن تعزیه، علاقه مند شدم و همچنین ترغیب و تشویق خانواده و بزرگان تعزیه، بازی در نقش های مختلف را پذیرفتم. اولین نقشی را که بازی کردم، نقش پسر مسلمان عمر سعد بود پس از آن، نقش حضرت سکینه(س)، عبدالله بن حسن(ع) و ... را بازی کردم و از سال ۱۳۳۷ تا کنون در تعزیه حضور دارم.

آخرین نقشی که داشته اید و بازی کردید چه نقش بوده؟

 نقش شمر

نقش شمر مورد علاقه شما بود یا به شما پیشنهاد شد؟

هیچ کسی دوست ندارد نقش شمر را بازی کند چرا که شمر(لعنت الله علیه)، مصیبت عظمایی را برای اسلام و بشریت بوجود آورد. در مورد نقش شمر باید بگویم بخاطر توانایی هایی که در خودم سراغ داشتم و بهتر می توانستم این نقش را بازی کنم پذیرفتم.

در مورد نسخه های موجود در تعزیه، آیا این نسخه ها را خود شما نوشته اید یا از جایی تهیه کرده اید؟

ابتدای کار تعزیه در آبپخش، گروه های تعزیه از شهرهای کازرون و دیگر شهرها به شهر آبپخش می آمدند و اجرای برنامه می کردند. هشتاد سال قبل، حاج محمد حاجی پور که کارگردان تعزیه آبپخش بودند، نسخه های تعزیه را از شخصی به نام عبدالحمید خادمی که در شیراز سکونت داشت گرفتند و پس از آن تاکنون، تعزیه در آبپخش بصورت پیوسته و کلاسیک اجرا شده است.

آیا نسخه هایی که امروز مورد استفاده قرار می دهید همان نسخه های قبلی است؟


با نسخه های خوانسار اصفهان مخلوط شده ولی تغییراتش بسیار اندک و کم است.

به نظر شما، مدتی که در این حوزه فعالیت داشته اید چه تغییر و تحولاتی در این مسیر انجام شده است؟(از نظر لباس، نسخه، موسیقی و نوع بازی بازیگران)

باتوجه به تغییراتی که از ۵ سال گذشته که از تعزیه خوانسار گرفتیم برخی از نقش هایی که در نسخه های قبلی نداشتیم در این نسخه داریم و مسلما لباس متناسب با آن هم که برگرفته از آنجاست تهیه کردیم و این از نظر لباس.

اما در مورد نسخه، همان طور که گفتم برگرفته از نسخه خوانسار است مثلا شبیه خوانی هایی که اضافه کرده ایم مانند حضرت جبرئیل(ع)، ظاهر شدن غیبی پیامبر(ص)، امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) و همچنین ملائکه و حوریان بهشتی، جعفر جنی و حضرت یحیی و زکریا.

در نسخه قبلی عروسی حضرت قاسم را داشتیم که در این نسخه دیگر نداریم.

موسیقی و نوع بازی بازیگران هم متناسب با تغییرات نسخه اعمال شده است.

تعزیه دهه اول محرم را از چه روزی شروع و چند مجلس اجرا می کنید؟

از روز چهارم محرم و هشت مجلس به نام های مجلس مسلم بن عقیل، دو طفلان، حر، حضرت قاسم(ع)، حضرت علی اکبر(ع)، حضرت ابوالفضل(ع)، امام حسین(ع) که روز عاشورا و شام غریبان.

پیشنهاد شما به جوانان علاقمند به فعالیت در این عرصه چیست؟

مسلما هر کسی که توان و هنری داشته و دارد و خداوند به او توفیق خرج کردن در راه اهل البیت رسول خدا(ص) را داده باشد مورد اجر و ثواب دنیوی و اخروی خواهد شد. وقتی که یک انسان قدم در راه اهل بیت رسول خدا(ص) می گذارد برکات خداوند را شامل حاصل خود می کند و این ارزش بسیار والایی است که نصیب خیلی ها نمی شود و کسانی که در این راه قدم برداشته اند و طعم و مزه آن را چشیده اند می دانند. راه اهل البیت را رفتن مسلما سختی های خودش را دارد و باید تحمل کرد و این تحمل و صبر را با نیت الهی باید انجام داد همان گونه که امام حسین(ع) برای خداوند صبر کرد و رضایت و تسلیم فرمان او شد. "الهی رضا برضائک تسلیما بامرک "

حادثه عاشورا یک دانشگاه و یک دریای عمیق و گسترده است و ما آن را در قالب هنری نمایشی آیینی تعزیه به مردم عرضه می کنیم و هر کسی به اندازه فهم و درک خود از این دریا می چشد.

حضور نوجوانان و جوانان برای ادامه تعزیه بسیار موثر ، مفید بوده  چرا که اینها نباشند دیگر خبری از این مراسم آیینی نیست و به فراموشی سپرده خواهد شد.در دانشگاه امام حسین(ع) یاد می گیرند که به دیگران بیاموزند درس ایثار و شهادت، درس وفاداری و صبر، درس تبعیت و اطاعت از امام، درس جان دادن برای دین خدا؛ هر چند خودت ولی خدا باشی و هزاران درس دیگر را ... .

از جمله بزرگترین معروف ها، یاری رساندن دین خدا و ولی خداست(چرا امام حسین(ع) در روز عاشورا ندا سر داد؛ هل من ناصر ینصرنی؛ کسی هست که دین خدا را یاری کند) که با برگزاری تعزیه کمکی هر چند ناچیز در زنده نگه داشتن حادثه عاشورا و اشاعه معروف ها در جامعه می کنیم.

برگزاری تعزیه که خود یک نوع امر به معروف و نهی از منکر است و با اجرای تعزیه، تلنگرهایی جدی به انسان ها زده می شود و ما نباید این موضوع را فراموش نکنیم.

جوانان باید بیایند و این نقش ها را بازی کنند. ما که دیگر پیر شده ایم و از کار افتاده شده ایم حضور نوجوانان و جوانان می تواند برای ادامه کار بسیار موثر باشد.

تعزیه خوانی چه تأثیراتی در زندگی شما داشته است؟

من هر چه از امام حسین(ع) خواسته ام اگر به صلاح من بوده به من داده و من که به عنوان خادم امام حسین(ع) کار کرده ام و می کنم بسیار مورد توجه و محبت امام حسین(ع) که محبتی الهی است قرار گرفته ام که یکی از این توجهات این است که محبت مرا در دل مردم به واسطه حضور در دستگاه امام حسین(ع) قرار داده است و امروزه تعزیه آبپخش رابه نوعی به نام من می شناسند.

 از کجا باید تعزیه خوانی را شروع کرد؟

مسلما هر کاری قبل از شروع نیاز به تخصص دارد و تعزیه خوان هم باید یک متخصص باشد.

تخصص در تعزیه چیست؟

 این است که یک تعزیه خوان اصول کار خود را بداند. اول تاریخ صحیح، دوم هدف از قیام عاشورا و سوم موسیقی اصیل تعزیه و خیلی چیزهای دیگر. که از جمله آن؛ یادگیری فن بیان تا نحوه حضور خود در نقش و ایفای نقش. تعزیه خوان باید این اصول را از استاد مجرب بیاموزد. فقط اینکه یک سی دی خوب تعزیه ببیند و از آن تقلیدکند تعزیه خوان نمی شود. باید استاد بگوید که هر کدام از این افعال چه معنا و هدفی دارد. تعزیه خوان یک مبلغ دینی است و باید در تبلیغ دین هوشمندانه فعالیت کند و نباید بازیچه دست دشمن قرار بگیرد که پس از یادگیری و آموزش های لازم از او امتحان گرفته می شود که پس از قبولی در امتحان، مجوز ورود به تعزیه را می گیرد.

سن تعلیم و یادگیری، هر چه سن کمتر باشد مسلما برای یادگیری و آموزش این هنر ارزشی بسیار بهتر است. از نقش های کوچک تا نقش های بزرگ و سنگین

 تأثیرگذاری تعزیه بر مردم خصوصا نوجوانان و جوانان چقدر است؟

در مورد تأثیر گذاری باید این مطلب را اشاره کنم و آن اینکه پس از اتمام یک مجلس تعزیه، کودکان و نوجوانان خودشان نقش ها را بازی می کنند بدون اینکه کسی به آنها گفته باشد و از این طریق خودشان را آماده حضور در نقش ها می کنند و این تأثیرگذاری تعزیه هست و از این طریق می توان مفاهیم دینی را به آنها آموزش داد.

از دیگر نکات قبل توجه، نذورات مردمی است که از همین اثرگذاری هاست.

آیا شیوه و روشی بهتر را سراغ دارید که ارادت خودتان رو به امام حسین(ع) نشان بدهید؟

مسلما روش های دیگری برای بیان و به تصویر کشیدن حادثه عظمای عاشورا در قالب های مختلف هست که از جمله آنها؛ همین سخنرانی هاست که در مدت بیش از ده شب، سخنران ها به بیان درسهایی از عاشورا و ذکر مصیبت آل الله می پردازند. نمایشگاه هایی که در این خصوص برگزار می شود. ایستگاه های صلواتی و پیاده روی اربعین.

پیاده روی اربعین عجب کار با فضیلتی است که هر توفیق حضور داشته باشد خیلی کار بزرگی انجام داده است. اربعین به نوعی نمایش قدرت اسلام است به سراسر دنیا و اگر دلها یکی شود زمینه ساز ظهور. ان شاء الله

در مورد خودنمایی و ریا کاری در تعزیه می خواستم سوالی بپرسم. آیا چنین چیزی هست؟

از خداوند می خواهیم که نباشد. اما مسلما کسانی که تزکیه و تهذیب نکرده باشند دچار چنین عملی می شوند و اگر ما آنها را شناسایی کنیم ابتدا به آنها تذکر می دهیم که دست از این کار بکشد ولی اگر قبول نکردند آنها را کنار می گذاریم و باید آنچنان نقش را بازی کنی که مورد رضایت خداوند باشد.

اگر خاطره ای دارید بفرمایید؟

کسانی که مشکل و گرفتاری داشتند به من مراجعه کرده اند و التماس دعا گفته اند و من هم برای آنها دعا کرده ام و الحمد لله خداوند و امام حسین(ع) مشکل و گره آنها را باز کرده است.

یاد خاطره ای افتادم و آن این بود، فردی می خواست عمل جراحی قلب انجام بدهد. من با نصایح و راهنمایی هایی که به او کردم و او را به انجام آن کار ترغیب کردم که به حمد لله پس از انجام آن کار، بسیار از من تقدیر و تشکر کرد و گفت خدا را شکر که مرا نصحیت کردی که این کار را انجام بدهم.

من هم به ایشان گفت که این لطف خداوند و امام حسین(ع) بوده که این کار را برای شما آسان کرده و عمل با موفقیتی داشته اید.

در پایان اگر توصیه دارید بفرمایید؟

به کسانی که نقش می خواهند بگیرند و یا اکنون نقش دارند و تعزیه خوان هستند و یا می خواهند بشوند توصیه می کنم کاری که مورد پسند خداوند هست انجام دهند و در کارشان ریا کاری نکنند و آنچه خداوند و امام حسین(ع) می خواهند انجام دهند و کاری کنند که امام حسین(ع) از آنها راضی باشد. و اگر امام حسین(ع) راضی نباشد تعزیه او بدرد نمی خورد.

نکته پایانی اینکه، امسال حضور بچه ها و نیروهای بسیجی در امور تعزیه شهر آبپخش بسیار چشمگیر بوده که اغلب این نیروهای از پایگاه مقاومت بسیجی شهدای آبپخش بوده که ما هم به نوبه خود ضمن تقدیر و تشکر از همه آنها، برای آنها آرزوی موفقیت و سربلندی در تمام مراحل زندگی را داریم.
 
گفت وگو:اکبر گرگین پور
تصاویر در ادامه ...


ارسال نظرات