خبرهای داغ:
معاون وزیر آموزش و پرورش در ارومیه:

نیل به توسعه با آموزش امکان پذیر است

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با تاکید بر اینکه وقوع توسعه باید با آموزش همراه باشد گفت: امکان ندارد که کشوری بدون آموزش با کیفیت بتواند مسیر توسعه را دنبال کند.
کد خبر: ۸۷۶۴۳۰۸
|
۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، علی باقرزاده در مراسم گردهمایی شورای پشتیبانی سوادآموزی استان آذربایجان‌غربی اظهار داشت: بشر در طول حیات خویش سرمایه‌های بسیاری را تجربه کرده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: در این باره سال‌ها سرمایه فیزیکی منشا اصلی توسعه قلمداد می‌شد سپس بتدریج نقش انسان جایگزین سرمایه فیزیکی شد و در دهه‌های اخیر نیز سرمایه اجتماعی به عنوان سرمایه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به شاخص‌های اصلی سرمایه اجتماعی افزود: انصاف، مشارکت، اعتماد و رضایت از جمله مهم‌ترین شاخص‌های اصلی سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود.

باقرزاده با بیان اینکه در 15 سال گذشته یک بعد از سرمایه به عنوان سرمایه روان‌شناختی شکل گرفته است گفت: در این رابطه مهم‌ترین برنامه روانشناختی امید، خوشبختی، خودباوری و خودکارآمدی است.

نیل به توسعه با آموزش امکان پذیر است

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با تاکید بر اینکه وقوع توسعه باید با آموزش همراه باشد بیان کرد: امکان ندارد که کشوری بدون آموزش با کیفیت بتواند مسیر توسعه را دنبال کند.

باقرزاده اظهار داشت: هم‌اکنون بخش قابل توجهی از مسائلی که کشورهای توسعه یافته بدان توجه می‌کنند بحث آموزش غیررسمی بزرگسالان است در حالی که کشورهای در حال توسعه از آن غافل هستند.

90 درصد کشاورزان تحصیلات پایینی دارند

معاون وزیر آموزش و پرورش با ابراز تاسف از اینکه هم‌اکنون نزدیک 90 درصد کشاورزان و بهره‌برداران بخش دامی تحصیلات زیرمتوسط دارند افزود: در حالی که در سایر کشورهای پیشرفته،سهم تولید و توسعه در اختیار افراد تحصیل کرده قرار دارد.

وی تصریح کرد: بنابراین بسیاری از آسیب‌های اجتماعی با این مسئله گره خورد است، برای مثال در ایران منابع تجدیدناپذیر آب به صورت بی رویه به هدر رفته و هر ایرانی معادل 50 نفر چینی انرژی فسیلی مصرف می‌کند و از سوی دیگر گندم و نان نیز به عنوان یک کالای راهبردی به راحتی اسراف می‌شود.

بی سوادی در بین نانوایان و رانندگان بیشتر است

باقرزاده با ابراز تاسف از اینکه آمار بی‌سوادی در بین صنوفی همچون نانوایان و رانندگان از همه بیشتر است گفت: در بررسی‌های انجام شده مشخص شده است که 90 درصد افراد عابرپیاده که در تصادفات جاده‌ای فوت می‌کنند، 70 درصد موتورسواران و 50 درصد رانندگان فوت شده، از افراد بی‌سواد یا کم‌سواد جامعه هستند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: این آمار سبب می‌شود که صنعت بیمه سالانه برابر بودجه آموزش و پرورش به علت تصادفات ،خسارت و بیمه پرداخت کند.

90 درصد معتادان کم سواد هستند

وی اظهار داشت: از سوی دیگر 90 درصد افراد دچار اعتیاد بلندمدت، کم سواد یا ترک تحصیل‌کرده هستند پس این مشکلات هزینه‌های بسیاری را برای جامعه در پی دارد.

باقرزاده با تاکید بر اینکه باید آسان‌ترین، کوتاه‌ترین و ارزان‌ترین راه را برای مبارزه با بی‌سوادی انجام داد بیان کرد: بی‌شک برای شکل‌گیری جنگ های آینده دنیا نیز آموزش لازم است چون جنگ‌ها در ابتدا در اذهان شکل گرفته و سپس در عمل رخ می‌دهد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، ریشه‌کنی سواد را بسیار دشوار، پرهزینه و تدریجی خواند و گفت: با وجود اینکه کشور فرانسه سابقه 110 ساله در مبارزه با بی‌سوادی دارد اما یک درصد جمعیت این کشور بی‌سواد بوده و یا در کشورهای پیشرفته‌ای چون آمریکا و انگلیس نیز دو درصد بی‌سواد هستند.

وی افزود: هم‌اکنون به علت اهمیت فراوان سوادآموزی، در تمامی کشورهای دنیا تحصیل اجباری و رایگان بوده و اولیایی که کودکان خود را برای سوادآموزی راهی مدرسه نکنند مجازات می‌شوند.

اهتمام دولت در ریشه کنی بی‌سوادی

باقرزاده با اشاره به اینکه شورایی که در کشور شکل گرفته شورای پشتیبانی بوده و دولت تمامی راه‌های میانبر را برای موفقیت در رسالت خود طراحی کرده است اظهار داشت: در طول دو سال گذشته 230 جلسه توسط استانداران و نیز یک هزار و 700 جلسه توسط فرمانداران در زمینه سوادآموزی شکل گرفته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به علل ریشه‌کن نشدن بی‌سوادی گفت: متاسفانه با توجه به اینکه تاکنون جامعه هدف به درستی شناخته نشده، به همین سبب بی‌سوادی در جامعه ریشه‌کن نشده است.

ارسال نظرات