معاون ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر

مرز انتقاد و انتقام در امر به معروف مشخص شود

معاون ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر گفت: زبان نرم در امر به معروف و نهی از منکر کردن و انتقادها ضروری است و باید مرز انتقاد و انتقام مشخص شود که اگر انتقادها اصولی باشد اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.
کد خبر: ۸۷۶۱۲۵۱
|
۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، حجت الاسلام محمدحسین توانایی در همایش تجلیل از آمران به معروف و ناهیان از منکر حوزه معاونت سازمان های نظامی و قضائی ستاد کردستان، اظهار کرد: برگزاری چنین مراسمات و برنامه‌هایی می‌تواند به ترویج و نهادینه کردن هرچه بیشتر امر به معروف و نهی از منکر در کشور می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم روزی فرا برسد که همه مسؤولان در دستگاه‌ها و ادارات خود از آمران به معروف و ناهیان از منکر تقدیر کنند و فرهنگ نقد و نقدپذیری به صورت کامل در جامعه ما گسترش پیدا کند.

معاون نظارت و بازرسی ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر افزود: تبدیل امر به معروف و نهی از منکر به یک فرهنگ عمومی موجب افزایش بهره‌وری در بین ادارات می‌شود ولی مسؤولان ادارات تا چه میزان به این مهم توجه می‌کنند.

توانایی با طرح این سئوال که آیا دستگاه‌های اداری ما در کشور منتقدان را تشویق می‌کنند، اظهار کرد: تا چه میزان انتقادها در ادارات منجر به توبیخ و برخورد غیر اصولی با منتقدان نمی‌شود.

وی گفت: فرهنگ «نه» گفتن و شور و مشورت باید در کودکی و سنین خردسالی در بین افراد نهادینه شود تا بتوانند زمان ورود به عرصه اجتماع، برخورد مناسب از خود نشان دهند.

به گفته معاون نظارت و بازرسی ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر، متاسفانه آن گونه که باید فرهنگ نه گفتن در زمان لازم و شور و مشورت با فرزندان در خانواده‌های ما نهادینه نشده و آسیب‌هایی آن را در بدنه اجتماع شاهد هستیم.

توانایی گفت: زبان نرم در امر به معروف و نهی از منکر کردن و انتقادها ضروری است و باید مرز انتقاد و انتقام مشخص شود که اگر انتقادها اصولی باشد اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مردم در زمینه امر به معروف و نهی از منکر کردن به چهار دسته تقسیم می‌شوند، گفت: یک دسته را افرادی تشکیل می‌دهند که تذکر پذیر بوده ولی خود تذکر نمی‌دهند، دسته‌ای تذکر دهنده و تذکرپذیر نیستند، گروهی نه تذکر دهنده و نه تذکرپذیر هستند و کلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند.

به گفته معاون نظارت و بازرسی ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر، گروهی از مردم نیز هم تذکر دهنده و هم تذکر پذیر هستند و در برابر جامعه پیرامونی خود بسیار مسوولیت پذیر هستند.

توانایی ترویج امر به معروف و نهی از منکر در کنار عمل به معروفات در جامعه را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: آمران به معروف و ناهیان از منکر باید در کنار تذکر دادن خود نیز عامل به معروف باشند.

وی خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک کار مردمی است و نیروهای انتظامی، حراست و غیره تنها می‌توانند حداقل‌ها را پاسخ بگویند.

معاون نظارت و بازرسی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه برخورد نیروی انتظامی برای کسانی است که منکرات را انجام و تذکر در آنها تاثیر ندارد، تصریح کرد: رسالت پیامبر اسلام بر اساس امر به معروف و نهی از منکر پایه‌گذاری شده است و اجرا و احیای این فریضتین الهی همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

به گفته توانایی، امر به معروف و نهی از منکر یک امر پیشگیرانه است و باید قبل از اینکه فعل منکری در جامعه ما انجام گیرد باید امر به معروف صورت بگیرد.

وی با تاکید بر این نکته که امر به معروف و نهی از منکر یک عمل 100 درصد پیشگیرانه است و این مکانیسم سازندگی اجتماعی را باید جدی‌تر بگیریم.


ارسال نظرات