خبرهای داغ:

شام غریبان در آذربایجان غربی/ اشک و آه و ناله به یاد غریبان کربلا

عاشقان خاندان عصمت و طهارت (ع) در شب شام غریبان به یاد مظلومیت حضرت زینب کبری (س)، امام سجاد(ع) و دیگر غریبان خاندان پیامبر(ص) آیین ویژه شام غربیان را با اشک و ناله و ماتم در شهرها و روستاهای استان آذربایجان غربی برگزار کردند.
کد خبر: ۸۷۶۱۲۳۴
|
۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی در این آیین های معنوی که تا نیمه های شب چهارشنبه ادامه داشت، مردم دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در کنار عزاداری برای غریبان دشت کربلا، به یاد شب عاشورای سال 61 هجری قمری چراغ ها را خاموش کرده و شمع روشن کردند.
همچنین مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در رثای مصیبت های اهل بیت امام حسین (ع) به ویژه ام المصائب حضرت زینب کبری (س) به نوحه سرایی پرداختند.
'یابن الحسن بیز گلمیشیخ شام غریبانه، شام غریبانه - بیر تسلیت عرض ائدمگه زینب نالانه، زینب نالانه' نوای حزینی بود که در بسیاری از دسته های عزاداری سرور و سالار شهیدان در جای جای شهر ارومیه و دیگر شهرهای آذربایجان غربی طنین انداز بود.
طبق رسمی دیرین همه ساله همزمان با شام عاشورا، مردم عزادار در سراسر ایران اسلامی به یاد غربت حضرت زینب (س) و اسرای دشت کربلا آیین شام غریبان را برگزار می کنند.
پس از شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و 72 یار باوفای آن حضرت، لشگریان عمربن سعد به دستور وی به خیمه های اهل بیت (ع) حمله کردند و ضمن غارت خیمه ها، آنها را آتش زدند.
همچنین حضرت زین العابدین (ع)، حضرت زینب (س) و بانوان و برخی کودکان کاروان اباعبدالله الحسین (ع) تا پاسی از شب در تاریکی آن شب دشت کربلا به عبادت پرداختند و فجایع بی نظیر روز عاشورا را مرور کرده و اشک ماتم ریختند.
به گواه تاریخ واقعه عاشورا تلخ ترین واقعه در تاریخ بشریت به شمار می رود که در طول مدت چند ساعت در روز دهم ماه محرم و سال 61 هجری قمری به وقوع پیوست.
ارسال نظرات