در شورای فرهنگ عمومی شهرستان ری تاکید شد؛

الزامات پرداختن به بیانات گهر بار سید الشهدا (ع) در شورای فرهنگ عمومی

خبرگزاری بسیج: شورای فرهنگ عمومی شهرستان ری دور جدید فعالیت خود را با رویکرد محتوا محور و همگرایی فرهنگی و اجتماعی آغاز کرد.
کد خبر: ۸۷۶۰۱۲۸
|
۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ هفتاد و دومین نشست شورای فرهنگ عمومی، به ریاست حجت الاسلام «سید علی شاهچراغی» امام جمعه شهرری، «برزین ضرغامی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری، «هدایت الله جمالی پور» معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ری در تالار اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

حجت الاسلام «سید علی شاهچراغی» امام جمعه شهرری در سخنانی با اشاره به ایام شهادت حضرت امام حسین (ع) گفت: کربلا یک دانشگاه است که حضرت سید الشهدا (ع) توانست چنین نهضت عظیمی را برپا دارد و این چراغ هر روز پر فروغ تر شود.

وی افزود: به تعبیر دیگر، عاشورا یک کتاب است و در هر فصلی عشق به خدا، ادب، رضایت الهی، سربلندی، وفا، عزت و... به تصویر کشیده شده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان ری با اشاره به آغاز به کار مجدد این شورا، تاکید کرد: بیانات و کلمات گهر بار حضرت سید الشهدا (ع) هر کدام دریایی از معروف ها است که پرداختن به این معروف ها در شورای فرهنگ عمومی از الزامات است.

وی ادامه داد: لازم است معروفها، منکرها و روشهای امر به معروف و نهی از منکر، مطابق تعالیم دینی همواره مورد تاکید باشند. اگر در فعالیتهای تبلیغی، بر ترویج معروف تاکید شود، به مرور رفتارهای صحیح و دعوت به رفتارهای شایسته فراگیر خواهد شد و از طرفی ترویج امر به معروف به مرور جایی برای فعل منکر نخواهد گذاشت.

امام جمعه شهرری یادآور شد: موضوع امر به معروف و نهی از منکر، زمان بردار نیست، آنچه در دهه اول محرم بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، موضوع عزاداریها است و تلاش شده در این ایام به مسائلی چون حرمت اسراف، تاکید برنماز اول وقت و اقامه نماز ظهر عاشورا و عزاداری سالم و صحیح پرداخته شود.

«برزین ضرغامی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز در این نشست با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی معروف و استفاده از توان فکری و تجارب ارزنده در این امر افزود: با بررسی طرح ها و ایده های خلاق و سازنده در این شورا می توان بسیاری از معضلات اجتماعی و فرهنگی را کاهش داد و یا ریشه کن کرد.

وی گفت: نگاه این شورا، تقویت و تکیه بر مسئولیت اجتماعی و استفاده از ظرفیت شهرستانی است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان تهران افزود: کارهای فرهنگی خوبی در شهرستان انجام می شود که اهداف مشترکی را دنبال می کنند. اگر در این فعالیتها همگرایی بیشتری وجود داشته باشد، نتایج ملموس تر و تاثیرگذار تری در پی خواهد داشت.

وی به جزئیات طرح باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان اشاره کرد که این طرح کمک بزرگی به افزایش سرانه مطالعه میان کودکان و نوجوانان، تقویت فرهنگ گفتگو و مهارت در بحث و قدرت تحلیل و تفکر در کودکان و نوجوانان، عادت دادن دانش آموزان برای مراجعه به کتابفروشی، گسترش فرهنگ همکاری و مشارکت در انجام یک کار گروهی، ارتباط بین اهل قلم و کودکان و نوجوانان و کمک به گسترش تبلیغ و معرفی کتاب می کند.

در ادامه «هدایت الله جمالی پور» معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ری نیز با اشاره به کارکرد جلسات شورا در راستای اعتلای فرهنگ شهرستان افزود: امروز در شرایطی هستیم که هجمه های فرهنگی از گوشه گوشه دنیا، جوانان ما را هدف قرار داده و باید تمام ظرفیت های کشور در خدمت استخراج یک مدل فرهنگی قرار گیرد که ضمن داشتن جاذبه برای جوانان از حریم فرهنگی جامعه نیز صیانت شود.

وی افزود: این مسئله، دغدغه اصلی مقام معظم رهبری است که وظیفه داریم به آن جامه عمل بپوشانیم، لذا نارسایی های فرهنگی است که معضلات اجتماعی را به بار می آورد.

نائب رئیس شورای فرهنگ عمومی تاکید کرد: جلسات شورای فرهنگ عمومی در هماهنگی و همگرایی بین دستگاه های فرهنگی، کمک بزرگی می کند و باید با استفاده از ظرفیت شهرستان، اصلاحات فرهنگی را در دستور کار قرار دهیم.

وی نقش فرهنگ را در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، بسیار مهم توصیف کرد و افزود: اصحاب فرهنگ و هنر با تولید آثار و فرهنگسازی می توانند نقش بسزایی در تقویت و نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی داشته باشند.

وی همچنین نوید داد که شبکه استانی صدا وسیما به صورت مستقل ایجاد و بخش بزرگی از طرفیت شهرستان ری در این شبکه منعکس شود.

«سید محمد موسوی» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری و دبیر شورای فرهنگ عمومی از بزگزاری کنگره و بزرگداشت استاد حجت الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم عصار (ره) در 19 دی ماه، برگزاری باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان و تقویت شورای فرهنگ عمومی در دوره جدید خبر داد.

 

 

 

ارسال نظرات