استاندار ناکوروی کشور کنیا:

استان زنجان از توان بالایی در فراوری محصولات کشاورزی برخوردار است

استان زنجان از توان بالایی در فراوری محصولات کشاورزی برخوردار است و همین مساله می تواند زمینه همکاری این دو استان را فراهم کند.
کد خبر: ۸۷۵۹۸۹۴
|
۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئيس اتاق بازرگانی زنجان در نشست مشترک فعالین اقتصادی با استاندار و هیات تجاری کشور کنیا ضمن قدردانی از زحمات آقای فرج وند سفیر ایران در کشور کنیا با اشاره به ملاقات این هیات با وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران این سفر را بسیار حائز اهمیت دانست و از شرکتهای استانی خواست در نمایشگاهی که به منظور معرفی توانمندیهای اقتصای ایران در کشور کنیا برپا خواهد شد حضور یابند.

رئيس اتاق زنجان افزود: آن دسته از شرکتهایی که بصورت فردی امکان حضور در این نمایشگاه را ندارند درخواست می کنیم دستاوردهای خود را در پاویون اختصاصی استان زنجان که توسط اتاق بازرگانی زنجان تشکیل می شود در معرض دید عموم قرار دهند.

وی خواستار صادرات ۱۰ درصد کالاهای غیرنفتی به این کشور از طریق استان زنجان شد.

همچنین درادامه استاندار ناکوروی کشور کنیا گفت: کشور کنیا در حوزه معدن و کشاورزی از ظرفیت بالایی برخوردار بوده و گندم به عنوان مهمترین محصول زراعی در این استان کشت می شود.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی نقش برجسته ای در اقتصاد کنیا دارد، افزود: کنیا فعالیت گسترده ای در تولید انرژی دارد و درحال حاضر این انرژي از طریق گرمای زمین تامین می شود.

استاندار ناکوروی عدم فراوری محصولات کشاورزی را از نقاط ضعف این کشور خواند و اظهار داشت: استان زنجان از توان بالایی در فراوری محصولات کشاورزی برخوردار است و همین مساله می تواند زمینه همکاری این دو استان را فراهم کند.

در ادامه این دیدار سفیر ایران در کنیا فراهم‌سازی امکان دیدار هیأت تجاری کنیا از استان زنجان در کمترین زمان ممکن را نشان از عزم واراده بالای ، مسؤولان استان در رویکرد اقتصادی خود ، مبنی بر گسترش و توسعه همکاری‌های فی مابین دانست و گفت: حضور مدیران و همچنین تجار جوان در استان زنجان نوید بخش آینده روشنی در تحولات سالهای آتی در استان می باشند.

فرجوند با بیان اینکه تصور عموم مردم از قاره آفریقا و کشورهای آن وجود فقر و کودتا است، افزود: در کنیا یک آزادی به تمام معنا وجود دارد که به رونق اقتصادی این کشور منجر شده است.در حال حاضر رشد سرمایه گذاری خارجی در کشور کنیا ۱۰۰ درصد است که بر اساس پیش‌بینی‌ها، این رشد اقتصادی در سال جاری به ۱۲۰ درصد خواهد رسید.

وی با اشاره به ثبات اقتصادی کشورکنیا و رشد ۵ درصدی آن یادآور شد: کنیا به عنوان دروازه ورودی به شرق آفریقا است و مهمترین مرکز پولی شرق آفریقا محسوب می شود.

سفیر ایران در کنیا به فرصت های سرمایه گذاری در این کشور اشاره کرد و با یادآوری اینکه ۷۵ درصد زمین های این کشور زیر کشت نرفته است، تصریح کرد: این زمین ها نیازی به آبیاری ندارند و آماده واگذاری هستند.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد از مواد غذایی تولیدی در کشور کنیا از بین می‌رود، گفت: محصولاتی چون شیر و مواد غذایی به علت صادر نشدن و تولید مازاد در این کشور از بین رفته و این فرصت بسیار مناسب برای توسعه همکاری‌های دوجانبه است.

سفیر ایران در کشور کنیا با بیان اینکه ۹۰ درصد مصالح ساختمانی در کنیا وارداتی است، گفت: توسعه همکاری‌ها در بخش‌هایی چون تولید، کلید برق با توجه به اینکه قیمت آن در کشور کنیا بین ۶ تا ۲۲ دلار است نیز می‌تواند از زمینه‌های همکاری فی مابین باشد.

وی با بیان اینکه دارو در کشور کنیا گران است، گفت: در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی این کشور آماده واردات بوده و می‌توان همکاری‌ها در این بخش‌ها نیز توسعه پیدا کند.

سفیر ایران در کشور کنیا با اشاره به اینکه درآمد این کشور ۶۲ میلیارد دلار در سال است، اظهار کرد: بسیاری از معادن کشور کنیا هنوز ناشناخته مانده و به تازگی میادین نفتی در این کشور کشف شده است.

همچنین رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیزدراین نشست با بیان اینکه سالانه ۳ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان زنجان تولید می‌شود، گفت: بیش از دو سوم این میزان مازاد بر تولید استان است و به مناطق دیگر کشورها صادر می‌شود.

دکتر جعفری با تاکید بر تولید محصولات با کیفیت کشاورزی در استان زنجان افزود: محصولات تولیدی کشاورزی استان زنجان به دلیل استفاده پایین از سم و کود از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه مصرف سم و کود در محصولات کشاورزی استان زنجان یک سوم میانگین جهانی است، اظهار داشت: وجود فاکتور نور مناسب در تولید محصولات کشاورزی نیز از دیگر دلایل تولید محصولات با کیفیت کشاورزی در استان زنجان است.

این مقام مسئول با اشاره به حضور ۳ هزار فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی در استان زنجان ادامه داد: می‌توان از این ظرفیت برای انتقال فنی این بخش به کشور کنیا استفاده کرد.

همچنین رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان نیزدر این نشست انتقال تکنولوژی‌های فنی و مهندسی بخش معدن به کشور کنیا را از جمله موارد همکاری‌های بین استان زنجان و کنیا اعلام کرد.

مهندس فغفوری با اشاره به بازدیدها این هیات از شرکتهای فعال استانی وتوضیحات استاندار ناکورای وهمچنین سفیر ایران در کشور کنیا گفت ، استان زنجان تقریباً بدون استثنا می‌تواند همه محصولات تولیدی خود را به این کشور صادر کنداما باید هزینه حمل و نقل کالا از مبدأ به مقصد بررسی شود تا توجیه اقتصادی صادرات زیر سوال نرود.

وی با بیان اینکه محصولات چای و کاکائو در کشور کنیا تولید و صادر می‌شود، اظهار کرد: هیأت تجاری و اقتصادی کشور کنیا در بازدید از ظرفیت‌های استان زنجان نسبت به استفاده تکنولوژی‌های به کار رفته در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی استان شگفت زده شده و از کیفیت محصولات تولیدی استان زنجان رضایت کامل داشتند.

گفتنی است، در پایان این مراسم تفاهم نامه همکاری بین نظام مهندسی معدن و هیات کنیایی منعقد شد.

ارسال نظرات