بشار اسد:

وجود «معارضان میانه‌رو» خرافات است

رئیس‌جمهور سوریه تأکید کرد چیزی به نام «معارضان میانه‌رو» وجود ندارد که بخواهیم آن را از تروریست‌های تندرو جدا کنیم.
کد خبر: ۸۷۵۸۶۲۷
|
۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌و‌گو با شبکه 2 دانمارک، گفت: آمریکا اراده‌ای برای رسیدن به توافق در سوریه ندارد و به همین دلیل پیش از این نیز می‌دانستیم که توافق آمریکا با روسیه موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) بشار اسد درباره چرایی شکست این توافق گفت: چرا که به عنوان مثال «جبهه النصره» در لیست تروریستی آمریکا و سازمان ملل قرار گرفته است اما در سوریه جبهه النصره کارت بازی آمریکا محسوب می‌شود.

او ادامه داد: معارضان میانه‌رو از اساس خرافات است و بنابراین نمی‌توانیم آن را از تروریست‌های تندرو جدا سازیم، چرا که از اساس وجود ندارد.

رئیس‌جمهور سوریه با تأکید بر اینکه مبارزه با تروریسم لازمه راه‌حل سیاسی است، گفت: هرگز نمی‌پذیریم که تروریست‌ها به بخشی از سوریه تسلط یابند و وظیفه ما به عنوان دولت، رو به رو شدن با واقعیت است. تروریست‌هایی وجود دارند که از طرف قدرت‌ها و کشورهای خارجی حمایت می‌شوند و ما باید از کشورمان دفاع کنیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مردم اروپا دشمن سوریه نیستند و تفاوت بسیاری بین آن‌ها و سیاست دولت‌هایشان وجود دارد.

مشروح گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید:

اوضاع حلب

رئیس‌جمهور سوریه در ابتدای این گفت‌و‌گو در پاسخ به سؤال خبرنگار درباره اوضاع وخیم حلب گفت: ما به حلب حمله نکرده‌ایم بلکه ارتش سوریه به دفاع از این شهر تا آزادی آن و تمامی خاک سوریه می‌پردازد. یک هفته فرصت داده شد تا توافق آتش‌بس بین روسیه و آمریکا اجرائیی شود اما هنگامی که این اتفاق نیفتاد؛ ارتش سوریه نیز عملیات خود برای دفاع از شهر را آغاز کرد.

درباره اوضاع وخیم حلب نیز باید بگویم که این وضعیت را نه دولت سوریه بلکه تروریست‌ها ایجاد کرده‌اند آن‌ها سال‌هاست در این منطقه هستند اما اکنون رسانه‌های غربی شروع به سخن گفتن از حلب کرده اند چرا چون که وضع تروریست‌ها وخیم شده است.

بشار اسد همچنین وجود هر گونه محاصره غذایی و دارویی در حلب شرقی را تکذیب کرد.

رئیس‌جمهور سوریه درباره اتهام بمباران بیمارستان‌ها به شبکه 2 دانمارک گفت: ما به عنوان دولت سوریه سیاست بمباران و تخریب بیمارستان‌ها، مدارس و تأسیسات دیگر را در دستور کار خود نداریم، دلایل زیادی هم دارد اولا اینکه اخلاقی نیست و دوما اینکه اگر ما این کار را انجام دهیم برای تروریست‌های مسلح پایگاه اجتماعی ایجاد کرده‌ایم، چیزی که به دنبال آن هستند و این به مثابه یک هدیه برای آن‌هاست و ما چنین کاری نمی‌کنیم چرا که با منافعمان یکسان نیست و مانند خودکشی می‌ماند.

او در این باره ادامه داد: سؤالی که باید مطرح شود این است که چه کسی از بمباران بیمارستان‌ها و از این جنایت منفعت می‌برد؟ روسیه و سوریه با بمباران بیمارستان‌ها و مدارس چه سودی می‌برند؟ هیچ.

بشار اسد افزود: بدون تردید بمباران بیمارستان‌ها جنایت جنگی است، طبق قوانین بین‌المللی بیمارستان‌ها و تمام تأسیسات مسکونی و غیر نظامی مصونیت دارند.

خبرنگار در ادامه از بشار اسد پرسید: شما فرزند دارید و هنگامی که کودکان سوری را در تلویزیون می‌بینید چه احساسی به شما دست می‌دهد.؟

رئیس‌جمهور سوریه در پاسخ گفت: من فرزندانی دارم و احساساتم مانند هر پدر دیگری است. ما در خلال حملات تروریست‌ها افرادی از خانواده خود را از دست داده‌ایم اما هنگامی که به این کودکان نگاه می‌کنم از خود می‌پرسم که چرا این اتفاقات می‌افتد و تروریست‌ها چرا چنین می‌کنند؟ چرا قطر، عربستان و ترکیه دست به این جنایات می‌زنند. من از خود می‌پرسم که چرا کشورهای غربی و آمریکا و هم پیمانانش از تروریست‌ها حمایت می‌کنند؟ من به عنوان رئیس‌جمهور طبعا به این فکر می‌کنم که چگونه می‌توانم کشورم و مردمم را کودکانش را نجات دهم.

بشار اسد همچنین در پاسخ به اینکه چقدر می‌تواند خروج امن افراد غیر نظامی و مسلح از شهر حلب را تضمین کند، اظهار داشت که ارتش سوریه این پیشنهاد را چند روز پیش داد و قبل از دو ماه نیز دولت سوریه چنین پیشنهادی را داده بود و به آن پایبند است.

وی به توافق‌های مشابهی اشاره کرد و گفت که در مناطق مختلف سوریه پیش از این نیز به تروریست‌ها اجازه داده بودند منطقه را ترک کنند.

رئیس جمهور سوریه وجود اشتباهاتی در ارتش سوریه را قبول کرد ولی گفت که این اشتباهات بیشتر فردی بوده است.

بشار اسد در پاسخ به اقدام بعدی نیروهای سوریه و روسیه در حلب نیز بیان داشت که تا زمانی که تروریست‌ها این شهر را ترک کنند، به جنگ با آن‌ها ادامه خواهند داد.

آمریکایی‌ها از همان ابتدا اراده‌ای نداشتند

رئیس جمهور سوریه در مورد توقف گفت‌وگوها و همکاری‌های آمریکا با روسیه در مورد سوریه نیز ابراز تأسف کرد و گفت که وی از قبل می‌دانست که این گفت‌وگوها به نتیجه نخواهند رسید.

وی در چرایی این اتفاق بیان داشت که این مسئله به اراده برمی‌گردد و آمریکایی‌ها از همان ابتدا برای رسیدن به توافق هیچ اراده‌ای نداشته اند و دولت سوریه این را از قبل می‌دانست.

بشار اسد ادامه داد: «بخشی از این توافق مربوط به مقابله با "جبهه النصره" بود که در لیست سیاه آمریکا و نیز سازمان ملل قرار داشت، ولی آمریکا به این گروه تروریستی به عنوان یک برگ برنده نگاه می‌کردو بدون این گروه، آمریکایی ها هیچ برگ برنده واقعی یا ملموس و تأثیر گذار در سوریه نداشتند».

معارضان معتدل مانند اسب تک شاخ اند، وجود خارجی ندارند.

رئیس جمهور سوریه اطلاق معارضان معتدل بر برخی از گروه‌ها تروریستی را غیر واقعی دانست و گفت که چیزی به نام «معراضان میانه رو» ندارد، همانند اسب تک شاخ که وجود خارجی ندارد و خرافات است.

وی ادامه داد: «حتی اگر هم خرافه نباشد، آمریکا نمی‌توانند معراضان میانه رو را از تروریست‌ها جدا کند».

در آمریکا سیاستمدار عاقلی وجو ندارد؛ به همین دلیل احتمال رویارویی مستقیم وجود دارد

بشار اسد در پاسخ به سؤال خبرنگار که آیا احتمال رویارویی مستقیم بین آمریکا و سوریه وجود دارد یا نه، اظهار داشت که تشدید اوضاع از قبل بوده و این احتمال وجود دارد که سوریه و آمریکا مستقیما درگیر شوند؛ چرا که در ایالات متحده آمریکا سیاستمداران عاقلی وجود ندارد و خود این مسئله می‌تواند شرایط بدتری را رقم بزند.

رئیس جمهور سوریه در مورد حمله جنگنده‌های ائتلاف به مواضع ارتش سوریه در دیر الزور و اینکه این حمله همانطور که دانمارک اعلام کرده، اشتباهی بود، تأکید کرد که دولت سوریه احتمال روی دادن چنین حوادثی را رد نمی‌کند، و دانمارکی‌ها و انگلیسی‌ها تصمیم به این حمله نگرفته‌اند، بلکه این آمریکا بود که به آن‌ها دستور داده و گفته است که این هدف، داعش است.

حمله آمریکا به ارتش سوریه عمدی بود و داعش از قبل مطلع بود

وی افزود که اطمینان کامل دارد که آمریکایی‌ها عمدا به مواضع ارتش سوریه حمله کردند؛ چرا که داعش قبل از حمله نیروهای خود را در آن منطقه برای حمله آماده کرده بود.

حمایت از معارضان در سوریه در تعارض با قوانین بین‌المللی است

بشار اسد حمایت کشورهایی چون آمریکا و دانمارک از معارضان و تجهیز آن‌ها به تسلیحات را مردود دانست و گفت که هیچ کشوری حاضر نمی‌شود، افرادی از خارج بیایند و علیه دولت قاونی آن بجنگند و این گونه اقدامات با حاکمیت ملی و قوانین بین‌المللی در تعارض است.

ماندن من در قدرت به مردم سوریه بستگی دارد

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این سؤال که اگر قرار باشد برای تسریع در روند گفت‌وگوها برای پایان دادن به بحران و رسیدن به آینده‌ای تؤام با صلح برای سوریه مجبور باشد از قدرت کناره گیری‌کند، قبول می‌کند یا نه، خاطر نشان کرد که این به مردم سوریه بستگی دارد.

وی همچنین این مسئله را که خود یکی از اسباب شرایط پیش آمده در سوریه باشد، مردود دانست و گفت که اگر این مسئله واقعیت داشت، از سال 2000 که رئیس جمهور شد، باید مخالفت می‌کردند.

بشار اسد تأکید کرد که آزادسازی تمامی سوریه مطابق قانون اساسی سوریه وظیفه اسوت و باید به آن عمل کند.

ارسال نظرات