مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان:

وزارت جهادکشاورزی تعیین الگوهای مناسب کشت در دستور کار دارد

وزارت جهادکشاورزی تعیین الگوهای مناسب کشت مطابق با پتانسیل های آب و خاک را در دستور کار دارد.
کد خبر: ۸۷۵۷۹۷۶
|
۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان در هجدهمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب گزارش جامعی از وضعیت ذخایر آب زیرزمینی و سیمای مصرف آب در استان و کشور ارائه نمود و گفت: منابع آب تجدیدپذیر کشور از 124 میلیارد مترمکعب در طول سالهای 1345 تا 1375 به حدود 88.8 میلیارد مترمکعب در سالهای 1376 تا 1392 کاهش یافته و این درحالی است که طی سنوات اخیر، متوسط دمای هوای کشور نیز از 18.3 درجه به 19.4 درجه افزایش داشته است.

یوسف رضاپور مصرف فعلی کشور از منابع آبهای زیرزمینی و سطحی را 89.2 میلیارد مترمکعب عنوان نمود و افزود: این میزان مصرف در زمانی که منابع آب موجود تنها 88.8 میلیارد مترمکعب می باشد به معنای عدم رعایت تخصیص سهم حقابه های زیست محیطی و برداشت از ذخایر استاتیک آب زیرزمینی است.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان در ادامه به راهبردهای اتخاذ شده از سوی بخش های مختلف اشاره و اظهار داشت: وزارت نیرو بر تغییر رویکرد از مدیریت عرضه به مدیریت تقاضا تاکید دارد و وزارت جهادکشاورزی تعیین الگوهای مناسب کشت مطابق با پتانسیل های آب و خاک را در دستور کار دارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، توسعه صنایع آب بر صرفا در مناطق ساحلی و بازچرخه پساب صنایع را مورد توجه قرار داده است.

وی به وضعیت منابع آب در استان زنجان اشاره نمود و گفت: استان زنجان در حوزه آبی خزر و زیرشاخه اصلی سفید رود در بخش قزل اوزن قرار دارد که در این مجموعه 49.4 درصد از دشتهای استان جزو مناطق ممنوعه و 50.6 درصد از دشتها در مناطق آزاد قرار گرفته است.

رضاپور میزان مصرف آب در بخش کشاورزی استان را 94 درصد، بخش شرب را 7 درصد، صنعت را 3.58 درصد و سایر بخش ها را 5.88 درصد برشمرد و اظهار داشت: در استان زنجان 10457 حلقه چاه مجاز و 7369 حلقه چاه غیر مجاز حفر شده است و در 1404 چاه مجاز استان نیز اضافه برداشت آب انجام می پذیرد.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش احیا و تعادل بخشی منابع آب، خاطر نشان ساخت: با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به موضوع استفاده بهینه آب و تقویت آبخوان ها، در سه حوزه اجرای طرح های تغذیه مصنوعی، نصب کنتورهای هوشمند و انسداد چاههای غیرمجاز اقدامات موثری در پنج سال اخیر انجام شده است.

ارسال نظرات