یک جامعه شناس در گفتگو با «بسیج»:

درآمد بازنشستگی کفاف زندگی سالمندان را نمی دهد

شریفی یزدی گفت: درآمد سالمندان در دوران بازنشستگی کفاف زندگی و معیشت آنها را نمی دهد؛ بحث تأمین معیشت سالمندان از اهمیت بالایی برخوردار است.
کد خبر: ۸۷۵۵۰۶۹
|
۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰

شریفی یزدی، کارشناس و جامعه شناس برجسته کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج، با اشاره به بحران سالمندی طی سال هاای آینده و مشکلات و معضلات پیش روی این قشر گفت: این کارشناس اجتماعی تصریح کرد: طی چهل سال گذشته امید به زندگی در بین مردم دو برابر شده است و این نشان دهنده وضعیت کلی سالمندان است؛ ما طی سالیان آینده با پدیده و بحران سالمندی مواجه هستیم و باید برای آنها برنامه داشته باشیم لذا به نظر می رسد مهم ترین معضل این قشر معیشت آنها است.

وی افزود: درآمد این افراد در دوران بازنشستگی کفاف زندگی و معیشت آنها را نمی دهد و با توجه به اینکه افراد در دوران سالمندی اول با افزایش هزینه ها مواجه می شوند؛ بحث تأمین معیشت سالمندان از اهمیت بالایی برخوردار است.

شریفی یزدی عنوان کرد: یکی دیگر از معضلات، مسأله بهداشت سالمندان است امروز ما متخصص طب سالمندی زیاد نداریم و از طرفی دیگر مراکز بهداشتی تخصص کافی برای درمان و رسیدگی به سالمندان ندارند و ما در نظام بهداشتی با فقدان این بخش مواجه هستیم.

این جامعه شناس تصریح کرد: نکته بعد مغوله پذیرش اجتماعی آنها است متأسفانه نسل نو نسبت به گذشته به سالمندان توجه ندارند این درحالی است که در گذشته سالمندان دارای جایگاه بودند و در درون خانواده همراه با فرزندان زندگی می کردند برهمین اساس این روزها تنهایی سالمندان معضل بزرگی است.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این بحث خانه سالمندان مطرح شد اما تجربه نشان داده این روش خیلی مناسب نیست و افراد دچار آشفتگی می شود؛ موضوع بعد پرستاری از سالمندان است که در این راستا باید برخی از پرستاران در این زمینه آموزش ببینند.


ارسال نظرات
آخرین اخبار