اظهارات یک جامعه شناس به چالش های پیش روی سالمندان در گفتگو با «بسیج»:

بهداشت مهم ترین عامل افزایش امید به زندگی است

قرایی مقدم گفت: پدیده سالمندی و علل رشد آن به خاطر بالا رفتن سطح بهداشت جامعه است زیرا ارتقای سطح بهداشت جامعه عمر متوسط افراد را بالا می برد.
کد خبر: ۸۷۵۴۹۸۶
|
۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱

امان الله قرایی مقدم، کارشناس و جامعه شناس برجسته کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج، با اشاره به بحران سالمندی طی سال هاای آینده و مشکلات و معضلات پیش روی این قشر گفت: پدیده سالمندی و علل رشد آن به خاطر بالا رفتن سطح بهداشت جامعه است زیرا ارتقای سطح بهداشت جامعه عمر متوسط افراد را بالا می برد و در ایران امید به زندگی در زنان 76 سال و در مردان 73 سال است. برهمین اساس خوشبختانه دین، مذهب و آیین ایرانیان خواستگاه های فرهنگی زمینه های ارتقای بهداشت را در کشور بالا برده است.

وی افزود: اما طی چند سال آینده با بحران سالمندی مواجه هستیم و مهم ترین معضل این قشر خدمات درمانی، نیاز به مددکار،ساخت سرای سالمندان با بودجه های مختلف است.

قرایی مقدم تصریح کرد: تأمین مایحجات زندگی از دیگر معضلات سالمندان است اکنون 90 تا 99 درصد سالمندان توان درآمد مالی ندارند و لذا دولت و وزارت کار و رفاه اجتماعی که به همین منظور به وجود امده اند این مشکل را مرتفع کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین دغدغه های سالمندان احترام است و همان طور که در متون دینی ما سفارش شده باید فرزندان بزرگان و پیران خود را احترام کنند؛ متأسفانه به خاطر غرب زدگی و فراموش کردن سنت ها و باورهای دینی، برخی از فرزندان سالمندان خود را در خانه سالمندان رها می کنند که به لحاظ روحی صدمات جبران ناپذیری به آنها وارد می کند.


ارسال نظرات
آخرین اخبار