کارشناس اجتماعی در گفتگو با«بسیج» مطرح کرد

ترویج فرهنگ تجمل گرایی با تبلیغات نادرست تلویزیونی

سلیمانی گفت: ترویج فرهنگ مصرف گرایی در جامعه و تبلیغ آن در تلویزیون باعث رواج تجمل گرایی و فرهنگ‌ های غلط در جامعه می شود چراکه تجمل گرایی باعث ایجاد تفاخر نیز می شود.
کد خبر: ۸۷۵۰۶۸۸
|
۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳

سعیده سلیمانی کارشناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به تبلیغ مصرف گرایی و تجملات در صدا و سیما و تبعات آن در سطح جامعه اظهار داشت: یکی از تبعات تجمل گرایی در جامعه بالارفتن سن ازدواج است بدلیل اینکه بیشتر خانواده ها به تجمل گرایی روی آورده و برای تهیه جهیزیه در بین اقوام به سراغ بالاترین قیمت ها و اجناس میروند.

وی یکی دیگر از تبعات تجمل گرایی در جامعه را افزایش چشم و هم چشمی دانست و افزود: افزایش فاصله‌ بین دو طبقه فقیر و ثروتمند نتیجه همین موضوع است، با افزایش مصرف و تجمل گرایی در بین ثروتمندان, قشر ضعیف جامعه که قدرت تهیه‌ این وسایل و توان مصرف بالا را ندارد فاصله ی طبقاتی آنها افزایش می یابد.

این کارشناس اجتماعی تجمل گرایی در امر تحصیلی دانش آموزان را نیز تأثیرگذار دانست و خاطر نشان کرد: تجمل گرایی حتی در امر تحصیل دانش آموزان و دانشجویان تاثیر دارد و خانواده‌ هایی که توان تهیه لوازم التحریر و لباس های گران قیمت را ندارند اعتماد به نفسشان پایین آمده و خود را با قشر ثروتمند مقایسه کرده و ممکن است باعث افت تحصیلی و یا سرافکندگی آنها شود.

سلیمانی تأکید کرد: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با رسانه ای که در اختیار دارد باید مصرف گرایی را کاهش دهد و بر تولید داخلی و آموزه های دین اسلام و فرهنگ ایرانی تکیه کند؛ امامان معصوم (ع) با فرهنگ تجمل و فخر فروشی همواره مخالف کرده و بر عدم اسراف و تبذیر و قانع بودن تأکید داشته اند.

این کارشناس اجتماعی در خاتمه بیان داشت: ترویج فرهنگ مصرف گرایی در جامعه و تبلیغ آن در تلویزیون باعث رواج تجمل گرایی و فرهنگ‌های غلط در جامعه می شود چراکه تجمل گرایی باعث ایجاد تفاخر نیز می شود.

ارسال نظرات