اجرای بازسازی واقعه غدیر خم در کهگیلویه

بازسازی واقعه غدیر خم در شهر دهدشت در نقطه‌ای که از لحاظ جغرافیای سرزمینی و توپوگرافی به سرزمین کعبه شباهت دارد انتخاب شده و این واقعه با هنرمندی ۲۰۰ نفر از هنرمندان شهرستان کهگیلویه و با حضور مسئولان و اقشار مختلف مردم اجرا شد.
کد خبر: ۸۷۴۷۹۶۱
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰
سراسر حیات طیبه رسول ‌اکرم(ص)  و لحظه به لحظه آن در نزد مسلمانان دارای اهمیتی بس شگرف و والاست چرا که نه تنها کلام رسول‌ اکرم(ص) به نص صریح آیات قرآن عاری از هر گونه هوا و هوس و متصل به سرچشمه وحی است بلکه عمل و فعل آن بزرگوار نیز بر تک تک مسلمانان حجت است.

مقاطعی خاص از زندگی پیامبر اکرم(ص) به جهات گوناگون از اهمیتی ویژه برخوردار است که یکی از بارزترین آنها واقعه غدیر خم است که این واقعه از ابعاد مختلف و از جهات متفاوت دارای درخشندگی و برجستگی‌های خاصی در تاریخ اسلام است و کمتر مقطع تاریخی را می‌توان در جهان اسلام یافت که از لحاظ سند، اطمینان از اصل وقوع، کثرت راویان و اعتماد بزرگان و علمای مسلمین، قوت و استحکامی نظیر این رویداد مهم داشته باشد.

پیامبر اکرم(ص) بنابر امر الهی در سال دهم هجرت تصمیم به زیارت خانه خدا و به‌جا آوردن حج نمودند و مردم را از این امر مطلع و حتی برای آگاه‌ کردن اهالی مناطق مختلف قاصدانی را به آن شهرها گسیل داشتند. فرستادگان حضرت نیز این پیام را به مردم رساندند که این آخرین حج رسول خداست و این سفر دارای اهمیت فراوانی است.

پس از این اعلام جمعیت کثیری در مدینه جهت همراهی با رسول خدا (ص) و به‌جای آوردن اعمال حج جمع شدند به طوری که مورخان و صاحب‌نظران از این سفر با عنوان حجه‌الوداع، حجه الکمال وحجه التمام یاد می‌کنند.

امروز عصر حرکت مردم به سمت کوی پاسدارن شهر دهدشت خبر از رخداد بزرگی می‌داد و تعداد زیادی از زنان، مردان و حتی خردسالان را می‌دیدیم که به صورت دسته جمعی و پیاده در حال حرکت به سمت محل بازسازی واقعه خدیر خم بودند و با دیدین این صحنه‌ها این فکر به ذهن‌ها خطور می‌کرد که هر چند این افراد در آن هنگام نبودند اما الان با شور و شوق فراون آمده‌اند که با رسول خدا(ص) و مولای خود جانشین بر حق پیامبر(ص) بیعتی تازه کنند و بگویند که شهادت می‌دهیم که امام علی(ع) بعد از پیامبر(ص) جانشین بر حق و ولی خداست.

صحنه و بازی خوب هنرمندان و اجرای خوب راویان همه دست به دست هم داده بود تا در بازسازی این رخداد فرهنگی بزرگ افرادی که برای تماشا آمده بودند با فریاد ” یا علی ” و ” اشهد ان علیا ولی الله ” هنرمندان را همراهی کنند و صحنه‌های این واقعه تاریخی به صورت عینی و ملموس در ذهن ها برای همیشه نقش ببندد.

یکی از افرادی که برای تماشای این رخداد عظیم فرهنگی آمده بود با بیان اینکه ما احادیث و روایات زیادی در منزلت امام علی(ع) داریم اظهار داشت: همان طوری که پیامبر(ص) فرمود واقعه غدیر خم را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان برسانند بازسازی این واقعه می‌تواند برای آشنایی نسل جوان ما با رخداد بزرگ غدیر نقش خوبی داشته باشد.

وی گفت: ما با مشاهده بازسازی واقعه غدیر آن را به صورت عینی مشاهده و به نسل های آینده منتقل می‌کنیم.

یکی از بانوان جوان که غرق در تماشای این برنامه بود در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم ضمن رضایت از بازسازی این واقعه که برای اولین بار در این شهرستان اجرا می‌شد عنوان کرد: با توجه به فضاسازی که دشمنان ما در فضای مجازی نسبت به بحث ولایت مطرح می‌کنند بازسازی و اجرای واقعه غدیر سبب می‌شود که نسل جوان ما با واقعه غدیر خم و بحث مهم ولایت بیشتر آشنا شوند و به طور عینی این واقعه را لمس کنند.

فرمانده سپاه ناحیه کهگیلویه در حاشیه این برنامه با اشاره به اینکه این مراسم نمادین بازسازی واقعه عید غدیر خم، عید بزرگ شیعیان است گفت: این برنامه با همکاری عزیزان در مجموعه بسیج و اداره ارشاد شهرستان کهگیلویه و با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از هنرمندان شهرستان کهگیلویه برگزار شد.

سرهنگ سعید برومندزاده تصریح کرد: هدفی که در این کار فرهنگی و هنری مد نظر است تبیین عینی واقعه بزرگ غدیر خم با زبان هنر برای مردم است که این عید بزرگ مسلمانان را از ابعاد مختلفی که وجود دارد به خصوص برای نسل جوان بیشتر روشن و تبیین کند.

وی با اشاره به اینکه توسط مردم شهر دهدشت استقبال خوبی از این رخداد فرهنگی صورت گرفت خاطرنشان کرد: این برنامه فرهنگی مذهبی در بیش از ۱۸۰ نقطه از کشور با همکاری مجموعه بسیج در حال برگزاری است.

برومندزاده با بیان اینکه این برنامه برای اولین بار در شهرستان اجرا شده است تصریح کرد: در سال‌های آینده این برنامه و سایر برنامه‌های فرهنگی- مذهبی با جدیت بیشتری پیگیری و اجرا می‌شود.

رئیس اداره ارشاد شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه هنر زاییده نیاز آن چیزی است که انسان احساس می‌کند باید داشته باشد اما ندارد و همین احساس نیاز خواسته یا ناخواسته ما را به وادی هنر می‌کشاند گفت: امروزه هنرمندان هنر ایرانی که چه در هنر تعزیه و چه در عرصه نمایش فعالیت می‌کنند بعد از مدتها آماده شدند که واقعه غدیر را برای مردم شهرستان بازسازی نمایند.

سید ایرج کاظمی این واقعه را یکی از مهم‌ترین حوادث تاریخ اسلام نامید و افزود: واقعه جاویدان غدیر خم که به نصب ولایت مولای متقیان حضرت علی(ع) انجامید تأثیرگذارترین حادثه صدر اسلام پس از مبعث رسول اکرم(ص) محسوب می‌شود که بازسازی این رخداد بزرگ در راستای غدیرشناسی و تبیین جایگاه این واقعه عظیم است.

به خوبی آشکار است یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ پرفراز و نشیب اسلام که در بین عامه مسلمانان، واقعه‌ای مسلم، پذیرفته شده و قطعی تلقی می‌شود واقعه غدیر خم است.

در میان علمای اهل تسنن از قرن دوم تا قرن سیزدهم ۳۶۰ تن حدیث غدیر را در آثار خویش نقل کرده‌اند که ۳ تن از صاحبان صحاح سته (صحاح ششگانه) و دو تن از پیشوایان فقهی اهل تسنن نیز در شمار این راویان جای دارند.

در میان بزرگان و محدثین اهل سنت و به دنبال دقت آنان بر روی راویان و طرق متفاوت نقل حدیث غدیر، اندیشمندان بسیاری، حدیث غدیر را حدیثی حسن و عده کثیری روایت غدیر را روایتی صحیح دانسته‌اند و حتی نزد عده‌ای از بزرگترین صاحب‌نظران اهل تسنن با توجه به شمار فراوان راویان و طرق متعدد نقل حدیث که روایت غدیر دارد آن را حدیثی متواتر ذکر کرده و علما، بزرگان و محدثین شیعه نیز بالاتفاق، غدیر را حدیثی متواتر می‌دانند.

از منظری دیگر آنچه که بر گونه غدیر رنگ جاودانگی می‌زند و اهمیت این واقعه را بیشتر می‌کند نزول ۲ آیه از قرآن‌کریم آیه‌های ۳ و ۶۷ سوره مائده در ارتباط با این رویداد بزرگ است که بر طبق نظر مفسران نام‌آور شیعه و سنی، شأن نزول این آیات مربوط به واقعه غدیر خم است.

با توجه به اینکه دشمنان اسلام با شگردهای مختلف در پی کمرنگ کردن این واقعه تاریخی هستند و پس از انقلاب اسلامی با حربه‌های مختلف سعی در تضعیف عقاید مذهبی مردم داشته‌اند بازسازی واقعه بزرگ غدیر خم می‌تواند به اهمیت و تبیین جایگاه امامت و ولایت در جامعه بپردازد.

این بازسازی واقعه غدیر خم در شهر دهدشت، کوی پاسداران به سمت قبرستان جدید نقطه‌ای که از لحاظ جغرافیای سرزمینی و توپوگرافی به سرزمین کعبه شباهت دارد انتخاب شده و این واقعه با هنرمندی ۲۰۰ نفر از هنرمندان شهرستان کهگیلویه و با حضور مسؤلان و اقشار مختلف مردم اجرا شد.

ارسال نظرات