پژوهشگر فضای مجازی در گفتگو با«بسیج»:

بازی های رایانه ای خشن قدرت تحلیل و تفکر را از کودکان می گیرد

محمدهادی بیات گفت: : دانشمندان ثابت کرده اند که بسیاری از بازی های رایانه ای مخصوصاً بازی های خشن، آسیب های شدیدی بر چشم، توانمندی ذهنی و تحلیل در کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان وارد خواهد کرد.
کد خبر: ۸۷۴۴۹۱۹
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴

محمد هادی بیات پژوهشگر حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج درخصوص آسیب ها و تأثیرات منفی بازی های خشن کودکان گفت: در چند سال اخیر بازی های رایانه ای در بین نوجوانان و کودکان فراگیر شده و دغدغه خانواده ها نیز شدت گرفته است، در واقع طوری شده که خانواده ها خودشان باید وظیفه فیلترینگ محتوای دیجیتال را انجام دهند یعنی بدون اینکه شاخص خاصی وجود داشته باشد باید خودمان دغدغه مند باشیم که چه محتوای دیجیتالی را برای کودکان و نوجوانانمان خریداری کنیم.

وی افزود: ما نسبت به کشورهای دیگر در کنار قانون اساسی مولفه ها و الزامات فرهنگی و مذهبی بیشتری داریم و مسلماً انتظار مردم از دستگاه ها و نهاد های حاکمیتی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد ملی بازی های رایانه ای این است که در کنترل محتوای دیجیتال به خانواده ها کمک کنند تا بدین ترتیب خانواده ها هم دغدغه کمتری داشته باشند.

این پژوهشگر حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات با اشاره به آسیب های مختلف افزایش بازی های دیجیتالی مخصوصاً بازی های خشن کودکانه بیان داشت: بازی های دیجیتالی که اکثراً با خشونت همراه هستند آسیب های مختلفی اعم از آسیب های فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و حتی امنیتی دارند، این بازی ها به شکل خاصی بر کودکان و نوجوانان و سبک زندگی آنها و حتی بزرگسالان اثر گذاشته و به همین دلیل است که باید حساسیت بیشتری از سوی مسئولان و خانواده ها وجود داشته باشد.

بیات در توضیح این مطلب اضافه کرد: اگر یک جامعه گیمر داشته باشیم و این افراد از یک سری بازی ها و محتوای خاصی استفاده کنند بر زندگی واقعی آنها تاثیر می گذارد و ما شاهد تهاجم فرهنگی، اجتماعی و محتوایی علیه مردم درعرصه واقعیت خواهیم بود، در حقیقت اخلاق دیجیتالی در بازی ها به جامعه سرایت می کند.

وی با اشاره به آسیب های جسمی و روحی ناشی از استفاده افراطی نوجوانان از بازی های خشن رایانه ای ابراز داشت: دانشمندان ثابت کرده اند که بسیاری از بازی های رایانه ای مخصوصاً بازی های خشن، آسیب های شدیدی بر چشم، توانمندی ذهنی و تحلیل در کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان به دلیل تبدیل واقعیت های فضای مجازی به شاخصه های شخصیتی وارد خواهد کرد.

پژوهشگر حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات خاطر نشان کرد: بازی های رایانه ای مخصوصا بازی های خشن کودکانه آسیب ها و اثرات غیر قابل انکاری بر روح، فکر، روان و جسم کودکان و نوجوان دارد و متاسفانه برای روال دادن به فضای بازی های دیجیتالی و رایانه ای برنامه ای داده نشده و صرفا به شعار و هشدارهای غیرکاربردی اکتفا کردیم و به کاربر می گوییم بازی نکن ولی هیچ برنامه جایگزینی نداده ایم.

وی در خاتمه اظهار داشت: در سالهای اخیر خانواده ها به عنوان تنها دغدغه مندان و متولیان نمی دانند باید برای این خطرات و آسیب های ناشی از بازی ها وفیلم های نامناسب کودکان و نوجوانان خود به چه کسی مراجعه کنند و با برطرف نشدن مشکلات این حوزه همچنان در نگرانی محض به سر می برند.

ارسال نظرات