پژوهشگر فضای مجازی در گفتگو با «بسیج»:

استفاده افراطی از فضای مجازی باعث افسردگی است

استفاده افراطی از فضای مجازی باعث کاهش روابط اجتماعی و ایجاد افسردگی در جوانان و نوجوانان خواهد شد.
کد خبر: ۸۷۴۲۷۳۵
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹

محمد امان الهی کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با اشاره به سو استفاده های اخلاقی از نوجوانان در فضای مجازی گفت: در فضای مجازی چند حوزه مختلف آسیب وجود دارد که بیشترین جرایم و تخلفات وسوءاستفاده ها در راستای این چند حوزه بروز می‌کنند.

وی حوزه‌های فساد در فضای مجازی برشمرد و افزود: حوزه‌های آسیب عبارت اند از حوزه خشونت که از طریق بازی های رایانه ای، روان فرزندان را تهدید می کند و حوزه فحشا و فساد که بی عفتی و بی بند باری را ترویج می کند.

امان الهی در ادامه بیان کرد: دیگر حوزه‌هایی که آسیب‌زاست حوزه اعتیاد و گرایش به سوءمصرف مواد مخدر و داروهای روان‌گردان و حتی اعتیاد ورود به فضای مجازی است و حوزه کلاه‌برداری که در استفاده فضای مجازی باید مراقب این حوزه‌ها باشند .

پژوهشگر فضای مجازی بابیان اینکه ورود و استفاده افراطی از فضای مجازی باعث کاهش روابط اجتماعی و ایجاد افسردگی در جوانان و نوجوانان خواهد شد، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر این‌گونه افراطی‌گرایی موجب بروز مشکلات در روابط اعضای خانواده منجر به ایجاد تنش، مشاجره و درگیری شده که باعث ایجاد بی‌حرمتی و کاهش اعتماد به بزرگ‌ترها به‌ویژه والدین می‌شود.

وی تأکید کرد: چنین مسائلی روان نوجوانان و جوانان را به‌هم‌ریخته و باعث افزایش ارتباطات مجازی بدون توجه به مسائل امنیتی می‌شود که زمینه سوءاستفاده از نوجوان و جوان و انحرافات دیگر او را فراهم می‌آورد، بدان دلیل که در فضای آنلاین هر فردی غریبه است و این امکان وجود دارد که فردی باسن بالا خود را دوست کودک قرار داده و آسیب‌هایی بوجود اورد.

کارشناس فضای مجازی در پایان توصیه کرد: ارتباطات و گفت‌وگوهای حضوری اعضای خانواده در فضای خانواده بیشتر شده و گفتمان‌های خانوادگی تشکیل شود، همچنین روابط با اطرافیان و اقوام افزایش یابد و جلساتی ویژه به‌دوراز موبایل و فنّاوری در فضای خانوادگی تشکیل‌شده، تا ارتباطات حضوری و صمیمیت‌های خانوادگی روز افزون شود.

ارسال نظرات