مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:

فعالیت ۲۸اکیپ بازرسی ویژه عید قربان در زنجان

همزمان با فرا رسیدن عید قربان ۲۸ اکیپ ثابت و سیار نظارت، بازرسی و شرعی ویژه عید سعید قربان در استان زنجان خدمات ارائه خواهند داد.
کد خبر: ۸۷۴۱۶۹۱
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: به مناسبت فرا رسیدن عید سعید قربان با توجه به هماهنگی های به عمل آمده توسط اداره کل دامپزشکی و کشتارگاه صنعتی دام زنجان مرواریدو کشتارگاه شهرستان ابهر برنامه‌ریزی‌های ویژه برای حفظ سلامتی و رفاه همشهریان در دستور کار است.

محمد رشید کرمی افزود: اکیپ بازرسی قبل از کشتار دام های قربانی، دو روز قبل از عید قربان در میدان احشام زنجان حضورخواهند داشت و با توجه به اهمیت سلامت مردم توصیه می‌کنیم شهروندان از میادین فروش احشام، دام قربانی خود را خریداری کنند تا از سلامت دام مطمئن باشند.

وی در ادامه اظهار داشت: برای این امر ۳۵ نفر بازرس دامپزشک در شهرستان ها و استان مستقر بوده و خدمات ارائه خواهند داد.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: بازرسی بهداشتی و شرعی بعد از کشتار در منازل توسط اکیپ های سیار دامپزشکی در روز عید از ساعت هفت صبح الی ۱۲ ظهر انجام می‌شود و شهروندان می‌توانند با تماس با شماره ۱۵۱۲ خواستار حضور دامپزشک و کارشناس مذهبی در محل ذبح باشند و این خدمات نیز رایگان عرضه می‌شود.

کرمی گفت: خدمات کشتارگاهی در قالب ذبح، عملیات کشتار و بازرسی بهداشتی و شرعی در کشتارگاه صنعتی دام زنجان مروارید در روز عید از ساعت هفت صبح تا ۱۲ ظهر فعال است و در این راستا به مردم توصیه می کنیم ذبح گوسفند را در کشتارگاه ها انجام دهند.

وی تاکید کرد: همزمان با فرا رسیدن عید قربان ۲۸ اکیپ ثابت و سیار نظارت، بازرسی و شرعی ویژه عید سعید قربان در استان زنجان خدمات ارائه خواهند داد که از این تعداد ۱۳ اکیپ ثابت و ۱۵ اکیپ سیار است.

کرمی تصریح کرد: در راستای تایید سلامتی دام ها ۱۲ دامپزشک،۲۶ بازرس و کارشناس بهداشت گوشت و ۸ ناظر شرعی در عید قربان فعال خواهند بود.

وی تاکید کرد: شبکه دامپزشکی استان همانند سال های گذشته در قالب بازدیدهایی که از میادین عرضه دام صورت می گیرد آماده ارائه خدمات است و به مردم نیز در تهیه دام سالم و انجام راهنمایی های مورد نیاز را ارائه خواهد کرد و هماهنگی های لازم با شهرداری های استان انجام شده تا بازرسین این ارگان در میادین عرضه دام مستقر شوند و خدمات مورد نیاز را ارائه کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان افزود: قبل از ذبح نیز معاینات لازم صورت می‌گیرد و یک سری هماهنگی‌ها نیز با کشتارگاه‌های شهرستان‌ها و کشتارگاه زنجان انجام شده که در روز عید قربان نیز ناظرین بهداشتی و شرعی خدمات مورد نیاز را ارائه نمایند و این بازرسین در کشتارگاه‌ها مستقر خواهند شد و مردم می توانند در صورت نیاز به این بازرسین مراجعه کنند.

کرمی افزود: در کشتارگاه‌ها هم معاینه‌های فنی و بهداشتی و نظارت شرعی انجام می‌شود و خود کشتارگاه ها نیز در این زمینه همکاری خواهند کرد.

وی به مردم توصیه کرد با توجه به وجود بیماری های مشترک بین دام و انسان و امکان شیوع آن، مردم باید از لحاظ کنترل و پیشگیری از این بیماری ها، نکات مورد نظر را رعایت کنند و در این زمینه با توجه به هماهنگی های صورت گرفته، در این کشتارگاه ها ذبح به صورت سالم و بهداشتی انجام می‌شود و مردم نیز بهتر است ذبح را در کشتارگاه ها انجام دهند و در حین خرد کردن گوشت افراد دستکش استفاده کرده و از ذبح دام در معابر عمومی خودداری کنند.

ارسال نظرات