معاون پرستاری وزارت بهداشت مطرح کرد

کمبود 120 هزار گروه پرستاری در کشور

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کمبود 120 هزار پرستار در کشور خبر داد و اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت وزارتخانه را در راستای افزایش و ارتقای آموزشی پرستاران تشریح کرد.
کد خبر: ۸۷۴۰۸۱۴
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،  میرزابیگی در گردهمایی مدیران پرستاری بیمارستان‌های مشهد که عصر امروز در بیمارستان قائم برگزار شد، گفت: سیستم مدیران پرستاری باید نگاهی اساسی و بازنگری در فعل مراقبت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اوضاع مراقبت‌های پرستاری نسبت به ده سال قبل بهتر است، ادامه داد: زمانی که کیفیت مراقبت‌های پرستاری افزایش یابد سیستم مدافعین پرستاری در بین مردم و مسؤولان بیشتر می‌شود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه معاونت پرستاری از زمان وزارت قاضی‌زاده هاشمی وارد کار اجرایی شده است، تصریح کرد: اولین کار پس از تشکیل معاونت، برگزاری نشست‌های مشترک با هیأت‌مدیره نظام پرستاری بود و پس‌ازآن برنامه‌های پرستاری در برنامه عملیاتی وزارت بهداشت گنجانده شد.

میرزابیگی در مورد کمبود نیرو گفت: هیچ‌گاه در وزارت خانه مشخص نشده است که چه میزان نیرو می‌خواهیم و از چه نوعی و با چه مدرکی و از چه جنسیتی نیرو لازم است و استانداردها را مشخص نکردیم.

وی با بیان اینکه در سطح نیروی غیرحرفه‌ای مشکل اساسی داریم، افزود: در سال 76  رقم گروه پرستاری نسبت به تخت چهار به یک بود و تعداد بهیاران از پرستاران بیشتر بوده است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: اتفاقی که در این چند سال رخ‌داده است، رده غیرحرفه‌ای را کمرنگ و حذف کردیم و ضرباتی وارد کردیم که پرستار همه‌کاره هیچ‌کاره شود و شأن و منزلتش رعایت نشود.

میرزابیگی از پیشنهاد مدیران پرستاری در شهریورماه سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: پیشنهاد دادیم دوره یک‌ساله سطح غیرحرفه‌ای برگزار شود و مراقبت‌های اولیه پرستاری آموزش داده شود و آخرین جمع‌بندی‌ها به این رسیده که قبل از کارشناسی پرستاری رده یک‌ساله برگزار کنیم و موجودی‌ها اگر شاغل‌اند این دوره را ببینند.

وی با اشاره به اینکه سطح حرفه‌ای شامل مراقبت‌های عمومی و تخصصی می‌شود، گفت: این دوره‌ها مخصوص کارشناسی به بالاتر است و دوره‌های سه تا شش‌ماهه‌ای لازم است که پرستاران دوره‌های حرفه‌ای را آموزش ببینند و به‌عنوان‌مثال پرستار حرفه‌ای  بخش سرطان باشند اما در دنیا 60   دوره حرفه‌ای برای پرستاران وجود دارد اما در کشور ما حدود 18 رده معرفی‌شده‌اند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد نسبت نیروی حرفه‌ای به غیرحرفه‌ای افزود: میزان نیروی حرفه‌ای به غیرحرفه‌ای چهار به یک است و به ازای هر چهار پرستار یک کمک پرستار داریم.

میرزابیگی با تأکید بر نیاز به افزایش ظرفیت دانشکده‌های پرستاری خاطرنشان کرد: بیش از 120 هزار گروه پرستار در سطح کشور نیاز داریم و در این مدت علاوه بر کارهای ریشه‌ای کارهای کوتاه‌مدتی مثل استخدام 16 هزار نفر به‌صورت شرکتی بوده که 7 هزار نفر آن برای بخش‌های تازه تأسیس و 9 هزار نفر برای کمک به بار وظیفه‌ای بیمارستان‌ها استخدام شدند.

وی ادامه داد: آئین‌نامه استفاده از دانشجویان هم جزء کارهای کوتاه‌مدت است که با امضای وزیر تصویب‌شده تا با شرایط ویژه‌ای دانشجوی ترم 6 به بعد بتواند در بیمارستان کمک کند و از این مسیر 4 هزار نفر استخدام شدند.

معاون وزیر تصریح کرد: اجازه تداوم و تمدید طرح هم ازجمله کارهایی است که انجام‌شده و در کنار آن آئین‌نامه جایگزینی مرخصی زایمان به بیمارستان‌ها ابلاغ‌شده و برنامه‌ریزی برای استخدام 10 هزار نفر از نیروهای غیرحرفه‌ای ازجمله برنامه‌های ما بوده است.

میرزابیگی خاطرنشان کرد: ما باید منافع سیستم را اولویت دهیم و منافع پرستاران را در راستای منافع سیستم بیاندیشیم و در همین راستا 12 شاخص پرستاران و مراقبت‌های پرستاری اضافه‌شده است و با همین شاخص‌ها نظام اعتباربخشی دگرگون‌شده است و از مهرماه کلید اجرایی آن زده می‌شود.

همچنین مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این همایش گفت: اولویت‌های کاری حوزه مدیریت پرستاری و بررسی مشکلات پرستاران از اهداف برگزاری این گردهمایی است.

محمدحسن عزتی با اشاره به اینکه پرستاران در رضایت‌مندی و ارائه خدمات درمانی به بیماران نقش محوری دارند، افزود: کمبود کادر پرستاری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه مدیریت پرستاری در این نشست موردبررسی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون کادر پرستاری مراکز زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد 10 هزار نفر عضو دارد اما برای ارائه خدمات مطلوب حدود هزار پرستار و هزار کمک پرستار دیگر در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیاز است.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان خاطرنشان کرد:  باید به‌سختی کار پرستاران به‌عنوان دومین مشکل جامعه پرستاری توجه کرد.

ارسال نظرات