خبرهای داغ:
حجت‌الاسلام مجتهدشبستری:

لزوم پیگیری ابعاد مختلف فاجعه منا در مجامع بین‌المللی/ وزارت امور خارجه گزارش تحقیقات خود را بصورت عمومی منتشر کند

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر لزوم پیگیری ابعاد مختلف فاجعه منا در مجامع بین‌المللی توسط مسئولین مربوطه، گفت: کمیته حقیقت‌یاب که با دستور رهبری تشکیل شده و نیز وزارت امور خارجه باید در خصوص دلایل رخ دادن فاجعه منا سکوت خود را بشکنند و مردم را در جریان دلایل این امر قرار دهند.
کد خبر: ۸۷۳۹۳۵۸
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «جواد مجتهد شبستری» در آستانه سالگرد وقوع حادثه منا اظهار کرد: این جنایت بزرگ در سرزمین مقدس منا در حالی رخ داده که حاجیان با لبان تشنه در حال اجرای مناسک حج بودند ولی قساوت و جنایتکاری مسئولین سعوی موجب رخ دادن فاجعه عظیم و دردناک برای مسلمانان سراسر جهان شد.

وی افزود: چنین فاجعه ناگوار هرگز از اذهان مردم پاک نخواهد شد و برای همیشه ملت ایران‌اسلامی و کشورهای مسلمان داغدار این جنایت رژیم سعودی خواهند بود.

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری، با انتقاد از سکوت مجامع بین‌المللی در قبال این فاجعه دردناک، تاکید کرد: این سکوت در حالی اتفاق می‌افتد که رژیم آل‌سعود هیچ توضیحی در خصوص فاجعه نداده و حاضر به پذیرش مسئولیت خود در برابر حجاج و نیز حادثه رخ داده نیست.

وی، در ادامه با اشاره به اینکه باید دلیل ارائه‌نشدن گزارش رسمی از دلایل ماجرا بعد از گذشت یکسال به صراحت بیان شود، ابراز داشت: رژیم سعودی مسئولیت تمام اتفاقات را متوجه خود حجاج دانسته و این یعنی شانه خالی کردن از مسئولیت حرمین شریفین؛ بنابراین مسئولین کشورهای اسلامی باید در مجامع بین‌المللی خواهان توضیح لازم در مورد فاجعه منا باشند.

حجت‌الاسلام شبستری، وقوع فاجعه منا را لکه ننگی بر پیشانی آل‌سعود دانست و گفت: رژیم آل‌سعود سالیان دراز است که لکه‌های ننگ بسیاری بر پیشانی خود دیده و این مورد نیز یکی از همین لکه‌های ننگین است و باید پاسخگوی چنین جنایت فجیع و عظیمی باشد.

وی، بی مبالاتی و نالایقی آل‌سعود در مدیریت حرمین شریفین را دلیل اصلی بروز چنین فجایعی عنوان کرد و بیان داشت: با این اتفاق لزوم تغییر مدیریت حرمین شریفین بیش از گذشته آشکار شده و دولت های اسلامی باید در این راستا همفکری کرده و تصمیم جدی بگیرند.

این نماینده خبرگان رهبری، فرمایش رهبر‌معظم‌انقلاب‌اسلامی در خصوص پیگیری جنایت منا را اولویت کاری مسئولین مرتبط در وزارت امور خارجه خواند و تصریح کرد: متاسفانه با این وجود همچنان وزارت امور خارجه و مسئولین مرتبط هیچ گزارشی ارائه نداده‌اند و هنوز هیچ اطلاعی از تشکیل یا عدم‌تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در خصوص فاجعه منا منتشر نشده که مردم به وجود آن دلخوش باشند!

وی، اضافه کرد: گزارش مربوط به فاجعه منا باید توسط وزارت امور خارجه به اطلاع عموم مردم و خانواده شهدا برسد تا به این ترتیب تلاش های آن ها دیده شده و نیز پیگیری یکساله این وزارت روشن شود.

حجت‌الاسلام شبستری، ورود جدی‌تر دستگاه دیپلماسی به موضوع منا را خواستار شد و اظهار کرد: این موضوع می تواند به عنوان مطالبه جدی در مجمع عمومی سازمان ملل که بزودی برگزار خواهد شد مطرح شود تا شاهد شکل‌گیری حساسیت جهانی نسبت به آن و نیز پیگیری مجامع بین المللی در خصوص فاجعه منا باشیم.

وی، تاکید کرد: البته سکوت سازمان ملل در قبال این فاجعه خود گویای بسیاری از نکات است اما وجود سازمان‌های دیگری نظیر کنفرانس کشورهای اسلامی، سازمان همکاری‌های اسلامی و نیز کنوانسیون حقوق بشر می تواند زمینه مناسبی برای شروع مطالبات در این خصوص باشند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، فعالیت‌ها و روشنگری های مسئولین سازمان حج و زیارت و مسئولین دیگر در رابطه با فاجعه منا را قابل تحسین دانست اما با بیان این نکته که باید بیش از پیش به این امر توجه شود، خاطرنشان کرد: برگزاری یادواره‌های مختلف، سالگرد شهدا که بزودی برگزار می‌شود، مصاحبه‌های رسانه‌ای و نیز حضور در منزل شهدا جزو بهترین کارهایی است که برای زنده ماندن نام و یاد این شهدای گرانقدر انجام می‌شود ولی باید در این خصوص توجه شود که مردم همچنان منتظر اقدام عملی وزارت امور خارجه و نیز سازمان حج و زیارت برای پیگیری و ارائه گزارش در رسانه‌ها هستند.

ارسال نظرات