یادگاری از شهید طهرانی مقدم

موشک قیام، پایگاه‌های آمریكا در منطقه را هدف قرار می‌دهد

موشك قیام با 800 كیلومتر برد، موشكی بدون باله است كه مخصوص هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریكا در منطقه تولید شده است.
کد خبر: ۸۷۳۹۰۸۲
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه مركز اسناد انقلاب اسلامی؛ ایران پس از گذشت حدود 25 سال (مقطع سال­ های 63 تا 89) از ورود به جمع تولیدكنندگان موشك اعم از بالستیك و كروز در بردهای متنوع، حالا نیاز به یك موشك جدید داشت تا با آن بتواند در صورت وقوع جنگ، پاسخ مناسبی به آمریكا بدهد.
 
لذا باید موشكی طراحی می ­شد كه متخصص زدن پایگاه­ های آمریكایی باشد. برای این كار ابتدا باید گفته می‌شد كه این موشك حتما باید بالستیك عمل كند، یعنی از جو خارج شده و به محض رسیدن به بالای سر هدف، وارد جو شده و با سرعت بالا خود را به هدف بكوبد.

 لذا شهید طهرانی مقدم و تیم موشكی ایران، طراحی موشكی را در دستور كار قرار دادند كه بتواند با دقت بالا حداكثر تا 800 كیلومتر اطراف ایران را كه مملو از پایگاه‌های نظامی آمریكا است پوشش داده و این پایگاه‌ها را در صورت لزوم، با دقت بالا هدف قرار دهد.

 
در این راستا بود كه جمهوری اسلامی ایران این ایده را عملیاتی كرد و سرانجام در 29 مرداد سال 89، موشكی جدید به نام "قیام" رونمایی شد.

 
 
این موشك با "برد 800 كیلومتری" و استفاده از لانچرهای متحرك خودرویی، ویژگی‌های یك موشك مناسب را داشت اما باید ویژگی‌های دیگری هم داشته باشد كه بتواند از دید رادارهای مستقر در پایگاه‌های آمریكا در منطقه بگریزد لذا این موشك بدون بال طراحی شد تا از انعكاس امواج راداری مصون بماند.

 
از نكات برجسته "قیام" تحلیل چگونگی مسیریابی و حركت آن بدون وجود بال است كه این مهم توسط یك تكنولوژی روز دنیا در موشك بالستیك قیام عملیاتی شده است.

 
موشك‌ها در یك مسیر مشخصی حركت می‌كنند كه اگر آن را یك بردار فرض كنیم، موشك باید در همین خط سیر، حركت كرده و از آن به هیچ وجه منحرف نشود كه این كار در موشك‌های با بال، توسط بال‌های موشك و بالك‌های پایدار كننده انجام می‌شود.

 

 خروجی موتور موشك بالستیك قیام

 با دستیابی به فناوری پایداری موشك بدون بال‌های هدایت كننده ، این بال­ ها در موشك قیام 1 حذف شدند تا امكان شناسایی موشك توسط رادارها (اعم از رادارهای فرا افق‌نگر و رادارهای سامانه‌های ضدبالستیك) كاهش یابد.

 
همین تكنولوژی در سال­ های اخیر در برخی پرنده‌های بدون سرنشین آمریكایی به كار رفته است كه منجر به افزایش توان رادارگریزی نیز شده است، چیزی كه در مورد موشك بالستیك قیام نیز صدق كرده و این موشك را علاوه بر داشتن قابلیت بالستیكی، به قابلیت بالایی در رادارگریزی مجهز كرده است.

 
موشك قیام همچنین از سوخت مایع بهره می برد كه احتمالا در نمونه های به روز شده موشك قیام، امكان استفاده از شلیك موشك با استفاده از سوخت جامد نیز برای این موشك مهیا شده است.

 موشك بالستیك قیام، ماموریت زمین به زمین داشته و كلاهكی معادل 645 كیلوگرم را با موتور تك مرحله­ ای به سوی اهداف مورد نظر (حداكثر تا 800 كیلومتر) هدایت می كند.

 
تكنولوژی­ های به كار رفته در موشك قیام به حدی پیشرفته و مهم بود كه سید مهدی فرحی رئیس وقت سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع در آن زمان درباره این موشك گفته بود: "تجربه 25 ساله صنعت دفاعی كشور در عرصه هوافضا، در این موشك خلاصه شده است."

این موشك در سال ­های اخیر علاوه بر اینكه می‌توانست با كلاهك جنگی بلاست یا شدید الانفجار به اهداف حمله‌ور شود، به كلاهك‌های بارانی نیز مجهز شده است.

  

 كلاهك‌های شدیدالانفجار قابلیت این را دارند كه برای هدف قراردادن نقاط تجمع و یا مكان‌های ضدحریق همچون آشیانه جنگنده‌ها، مورد استفاده قرار گیرند و كلاهك‌های بارانی نیز قادرند بارانی از موشك‌های كوچك چند كیلویی را بر سر اهداف پهن شده‌ای مثل مواضع پهن شده در یك منطقه وسیع، باندهای فرودگاه‌ها، پایگاه‌های وسیع دشمن ریخته و آنها را با دقت بالا هدف قرار دهند.
 

نیروی هوا فضای سپاه با در اختیار داشتن چنین موشكی كه كار به­ روزرسانی و تولید نمونه‌های دیگری از آن در حال انجام است، امروزه می‌تواند در صورت وقوع هر نوع جنگی، غالب پایگاه‌های متعلق به آمریكا در منطقه را با دقت هدف موشك‌های قیام قرار دهد.
ارسال نظرات