خطر بیخ گوش گیاهان کوهی استان

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار بویراحمد گفت: با گازرسانی به مناطق روستایی کمک بسیار خوبی به حفظ جنگل‌ها شده است.
کد خبر: ۸۷۳۰۲۵۳
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰

کرامت‌الله فرج‌زاده در نشست بررسی فعالیت‌های انجام شده طرح بین‌المللی زاگرس که با حضور ارزیاب‌های ملی و بین‌المللی در یاسوج برگزار شد، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از جنگل‌های استان در شهرستان بویراحمد وجود دارد.

معاون فرماندار بویراحمد افزود: اما این جنگل‌ها همواره با چالش‌هایی رو‌به‌رو هستند که به واسطه آنها نیز خطراتی این جنگل‌ها را تهدید می‌کند.

وی شهرنشینی و هجوم روستاییان به شهرها را یکی از مهم‌ترین چالش‌ها دانست و گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد طی چند سال آینده جمعیت زیادی از روستاییان ساکن شهرها شده و با تبدیل کردن جنگل‌ها به مسکن و جاده باعث تخریب این منابع خواهند شد.

فرج‌زاده تداخل اراضی کشاورزی با سطوح جنگلی را از دیگر خطرات و آفت‌های تخریب جنگل‌ها عنوان کرد و یادآور شد: برخی اراضی کشاورزی در نزدیکی عرصه‌های طبیعی قرار دارند و گاها کشاورزان اراضی کشاورزی خود را تا سطوح جنگلی و طبیعی ادامه می‌دهند.

فرج‌زاده ادامه داد: اغلب مواقع برای ایجاد مکانی گردشگری در این محل‌ها با تعارضات محلی روبه‌رو شده و کار را برای ما سخت می‌کنند.

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار بویراحمد در ادامه بوته‌کنی گیاهان مرتعی توسط برخی افراد سودجو را از دیگر عوامل موثر در تخریب این منابع خدادادی بیان و خاطرنشان کرد: اگر این روند ادامه داشته باشد طی 10 سال آینده طبیعت تخریب و کلیه این گیاهان از بین می‌روند.

وی تصریح کرد: در واقع ما در حال بهره‌برداری یک طرفه از جنگل‌ها بوده و جنگل‌ها در حال قربانی شدن هستند.

فرج‌زاده گازرسانی به مناطق روستایی و عشایری را از اقدامات قابل توجه دولت برای حفاظت از جنگل‌ها عنوان کرد و گفت: با این کار استفاده مردم از هیزم و قطع درختان کمتر شده است.

وی با تأکید بر حفاظت از جنگل‌ها، این منابع را متعلق به همه نسل‌ها دانست و گفت: همه دستگاه‌ها و مردم موظف به حفاظت از جنگل و طبیعت هستند.

ارسال نظرات