پارك بانوان؛ سهم فراموش شده بانوان هراتی

آزادانه ورزش و تفريح كردن در يك پارك يا فضاي عمومي امن تقريبا خواسته تمام زنان است اما با گذشت چند سال از اين خواسته هنوز اين مهم در خاتم به فراموشي سپرده شده است.
کد خبر: ۸۷۲۶۴۷۳
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از خاتم؛ زنان، تاثیر گذارترین قشر بر سلامت و شادابی جامعه می باشند.از این رو، توجه به مسائل بهداشتی و روانی آنان از اهمیت بالایی برخوردار است.

پارک های ویژه خانم ها با اختصاص مکانی سرسبز و آزاد برای استفاده از نور خورشید و امکانات ورزشی و تفریحی، مساله سلامت را مد نظر قرار داده و با متمرکز کردن تعداد زیادی از خانم ها در محل پارک و برگزاری کلاس های آموزشی، بهداشتی و ورزشی، به این ضرورت اصلی جامعه خواهد پرداخت.

پارک های ویژه زنان مکان هایی هستند که بسیاری از زنان و دختران جوان میتوانند با استفاده از لباس های راحت و مناسب، در آن به ورزش و تفریح بپردازند. رعایت امنیت اجتماعی، محصور بودن، مشرف نبودن ساختمان های اطراف به پارک زنان، از ویژگیهای اصلی این مراکز است، هم چنین آفتابگیر بودن، وجود کارکنان و نگهبانان زن، سیستم آب، برق، گاز، تلفن، سرویس بهداشتی، کتابخانه، نمازخانه، از دیگر امکانات رفاهی پیش بینی شده در این مراکز است.

آزادانه ورزش و تفريح كردن در يك پارك يا فضاي عمومي امن تقريبا خواسته تمام زنان است اما با گذشت چند سال از تحقق اين خواسته در شهرستان ها هنوز اين مهم در خاتم در ميان پروژه هاي عمراني متعدد به فراموشي سپرده شده است.

شهرستان خاتم یکی از شهرستان هایی در استان یزد است که شاهد معضل نبود پارک مختص بانوان است و بانوان شهرستان از نبود امکانات ورزشی و رفاهی و همچنین دادن وعده و وعیدهای غیراجرایی رنج می برند و گویا این وعده قرار نیست به این زودی ها تحقق پیدا کند.

در ابتدای شروع فعالیت دولت یازدهم و شورای اسلامی شهر هرات همیشه پروژه پارک بانوان یکی از مباحث اکثریت جلسات بود و این موضوع سال گذشته با حضور خامسی مدیر کل سابق امور بانوان استان یزد در یکی از جلسات فرمانداری مطرح و قولهای داده شد ولی هنوز این طرح در اندر خم یک کوچه است.

این موضوع بارها از طریق سایت طنین خاتم و در گفتگو با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر هرات پیگیری و مواردی دال بر اجرا شدن یا نشدن این پروژه مطرح شد.

آنچه در اکثر نشست ها و جلسات پیرامون پارک بانوان از زبان مسئولین در این سه سال شنیده شد حصار کشی و جدا کردن زمین و کاشتن درخت در این مجموعه است.

سال گذشته یکی از مسئولین شهرستان در گفتگو با خبرنگار طنین خاتم از راه اندازی و افتتاح این پروژه در آینده نزدیک خبر داد و از اعتباری بالغ بر سیصد میلیون تومان برای این طرح سخن گفت.

در ادامه به سراغ علی صادق زاده رفتیم و علت اجرای نشدن این پروژه را جویا شدیم .

شهردار کنونی، نبود اعتبار را مهمترین دلیل راکد بودن این طرح عنوان و میگوید اعتبار سیصد میلیون فقط در حد یک حرف بوده است و چنین مبلغی به حساب شهرداری واریز نشده است.

صادق زاده اجرای طرح پارک بانوان را چیزی غیر ممکن در زمان حال بیان و اظهار داشت: فعلا خبری از تخصیص اعتبار برای راه اندازی این پروژه نداریم.

طنین خاتم؛از منظر جامعه شناسی احداث پارک بانوان ؛ در واقع پاسخ به نیازی است که به دلیل محدودیت های جامعه یا ترجیح شخصی، برای بانوان به وجود آمده است و به اعتقاد برخی از جامعه شناسان، این مساله می تواند تا حدی به تخلیه هیجانات زنان منجر شود.

از آنجا که بانوان نقش مهمی در کانون خانواده و در تربیت فرزندان دارند، توجه به ورزش و تفریح آنان در راستای زندگی بهتر امری ضروری است، این در حالی است که امکانات و فضاهای ورزشی اختصاصی به بانوان در شهر هرات ناچیز است یا اصلا وجود ندارد

به هر حال زمان آن فرا رسیده است که به نیازهای بانوان این منطقه توجه بیشتری شود و به دور از شعارها به شکلی اصولی برای رفاه آنان قدمهایی برداشته شود.

ارسال نظرات