شاعر دفاع مقدس در گفتگو با «بسیج»:

متولیان فرهنگی در زمینه سرود سهل انگاری کردند

حبیب الله رزمجویی گفت: دستگاه های متولی که در زمینه سرود وظیفه داشتند انصافاً سهل انگاری کردند، مثلاً صدا و سیما در بخش سرود بسیار ضعیف عمل کرد.
کد خبر: ۸۷۲۱۱۶۵
|
۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
حبیب الله رزمجویی شاعر دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج با اشاره به جای خالی سرود و موسیقی انقلابی در کشور و بی توجهی های مسئولان ذیربط به آن گفت: وضعیت سرود در ایران را می توان به دو دوره از اول انقلاب اسلامی تا پایان دوران دفاع مقدس و از پایان دوره دفاع مقدس تا به الان تقسیم کرد.

وی در ادامه این مطلب افزود: پر واضح است که در دوره اول یعنی از انقلاب اسلامی تا پایان دوران دفاع مقدس شاهد اوج گرفتن سرود های انقلابی بودیم و در حال حاضر نیز فرود آن را شاهد هستیم.

رزمجویی یکی از عوامل اصلی افت رویکرد به سرود های انقلابی و مشابه آن مخصوصاً در دوره دوم را عملکرد نامناسب و ضعیف دستگاه های متولی دانست و تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس دستگاه متولی به آن معنا در این حوزه وجود نداشت که سرود و آهنگ هایی را تنظیم کنند، با توجه به ماهیت انقلاب اسلامی این کار به صورت خودجوش انجام می شد و آهنگساز، شاعر، ترانه سرا و خواننده و یا هر کس دیگری یک موضوعی را به طور خود جوش و کمتر متکی به دستگاه های دولتی اجرا می کرد؛ در واقع روحیات آن دوران این را می طلبید و انصافاً خوب هم جواب می داد.

این شاعر دفاع مقدس در ادامه اظهار داشت: اما از پایان دوران دفاع مقدس تا به الان که نیاز به سرود های انقلابی احساس می شود قاعدتاً باید یک دستگاه متولی با رویکرد، اهداف، وظایف و بودجه مشخص این مسئله مهم را دنبال کند تا بتواند آن را به سر منزل رسانده و همان مسیر انقلابی را ادامه دهد.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه این کار توسط دستگاه های متولی واقعیت پیدا نکرد و عملیاتی نشد؛ دستگاه های متولی که در این زمینه وظیفه داشتند انصافاً سهل انگاری کردند، مثلاً صدا و سیما در بخش سرود بسیار ضعیف عمل کرد و در حال حاضر هم ضعیف کار می کند و همچنین معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی بررسی این موضوعات هست در تمام دوران بعد از انقلاب هیچ حرکتی به سمت این کار انجام نداده است البته اخیراً در جشنواره شعر فجر عنوان ترانه و سرود در موضوعات جشنواره ای و فراخوانی گنجانده شده است اما کفایت نمی کند یعنی سیاست گذاری برای این موضوع مهم نمی شود و مسئولان مربوطه حتی بودجه ای هم برای آن در نظر نمی گیرند.

رزمجویی در خاتمه بیان داشت: وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، صدا و سیما و حوزه هنری که البته حوزه هنری مقداری مثمر ثمر تر بوده و فعالیت های بیشتری داشته و سایر دستگاه های متولی حرکت رو به رشد و مفیدی در جهت تقویت سرود و ترانه های انقلابی نداشته اند و این مشکل به دلیل عدم سیاست گذاری مسئولان در این خصوص است که در نهایت موجب افول آن هم شده است.

ارسال نظرات