سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با«بسیج»:

خطاهای پزشکی نتیجه سوء مدیریت مسئولان است

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس گفت: اقدامات درمانی، تشخیصی باید مطابق با استاندارد ها انجام بگیرد و خطای پزشکی مدیریت شود اما اگر مدیریت خطای پزشکی مطابق با استاندارها نباشد مسئله اهمال در پزشکی مطرح می شود.
کد خبر: ۸۷۲۰۷۶۵
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷

محمد نعیم امینی فرد سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج درخصوص اشتباهات پزشکی اظهار داشت: خطاهای پزشکی در کشور باید به حدأقل میزان خود برسد و در این مسئله هیچ شکی نیست البته درصدی از خطاهای پزشکی اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: اقدامات درمانی، تشخیصی و سیستم و فرد ارائه کننده خدمات درمانی باید مطابق با استاندارد ها انجام بگیرد و خطای پزشکی مدیریت شود اما اگر مدیریت خطای پزشکی مطابق با استاندارها نباشد مسئله اهمال در پزشکی مطرح می شود؛ این دو مسئله از نظر حقوقی و قوانین نظام پزشکی کاملاً با یکدیگر متفاوتند.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: تخلفات پزشکی ابتدا در هیئت های حل اختلاف که خود قوه قضائیه هم در آنجا نماینده دارد و بعد در سازمان نظام پزشکی در هیئت های تجدید نظر در تخلفات و نهایتاً در شورای عالی انتظامی بررسی می شود و سپس قوه قضائیه از کارشناسی این سه ارگان حکم خود را صادر می کند.

امینی فرد با اشاره به عوامل دخیل در خطاهای پزشکی و ارائه راهکار های مناسب برای کاهش آن تصریح کرد: از جمله عواملی که موجب خطای پزشکی می شود عامل انسانی و ارائه خدمات درمانی نامناسب است که ضروری است با این افراد خطاکار، برخورد متناسب و فارغ از احساسات انجام داد که تا میزان بسیار زیادی عامل بازدارنده و موثر است.

وی در ادامه این مطلب گفت: راهکار دوم نهادینه کردن مسائل اعتبار بخشی در سطح تیم های ارائه دهنده خدمات پزشکی است ؛ یعنی استاندارد سازی ارائه خدمات که این مسئله در چند سال اخیر شروع شده اما باید هم گسترش یابد و هم نهادینه شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: در سیستم اعتبار بخشی، فاکتورهای مختلفی در سطح بیمارستان ها و مراکز درمانی باید پایش شود در واقع این سیستم در برگیرنده بسیاری از راهکارهای پیش بینی کننده ای مانند آموزش نیروهای انسانی و استانداردسازی تجهیزات پزشکی است که از خطاهای پزشکی جلوگیری می کند.

ارسال نظرات