تکرار/ با دستور حيدر العبادي

«بسیج مردمی» رسما بخشی از نیروهای مسلح عراق شد

با فرمان "حيدر العبادي" فرمانده كل قواى عراق، بسيج مردمى (حشد شعبى) رسماً به نيروهاى مسلح الحاق شد.
کد خبر: ۸۷۱۸۷۹۳
|
۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق طی حکمی، اعلام کرد که نیروی «بسیج مردمی» موسوم به الحشد الشعبی، بخشی از نیروی مسلح کشور است.

به گزارش وبگاه شبکه تلویزیونی «رووداو» عراق، مطابق این دستور، نیروهای بسیج مردمی از این پس تشکیلات مستقل نظامی و هم‌ردیف سازمان مبارزه با تروریسم عراق و زیر نظر فرمانده کل قوا (نخست‌وزیر) و بخشی از نیروهای مسلح عراق است که فرماندهی و ستاد و دسته‌بندی و لشگرهای خود را دارد.

دستور نخست‌وزیر عراق قرار است هیأت الحشد الشعبی، طی سه ماه به سازمانی مستقل از زیرمجموعه‌های نیروهای مسلح تبدیل شود که اعضای آن از کار سیاسی منفک میشوند و چارچوب سیاسی، حزبی و اجتماعی خاص خود را خواهد داشت.

احمد الاسدی سخنگوی هیأت الحشد الشعبی دیروز گفته بود که نخست‌وزیری عراق چنین حکمی را صادر خواهد کرد و الحشد الشعبی سازمانی به موازات سازمان مبارزه با تروریسم عراق خواهد شد.

العبادی علاوه بر سمت نخست وزیری، فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق را نیز بر عهده دارد.

نیروهای بسیج مردمی در سال 2014 با فتوای آیت الله «علی سیستانی» مرجع عالی قدر شیعیان عراق جهت مقابله با گسترش داعش و آزادسازی مناطق اشغال شده توسط این گروه تشکیل شد.

بسیج مردمی عراق متشکل از بیش از 42 گروه بوده و به همراه ارتش عراق در عملیات علیه گروه تروریستی داعش شرکت دارند. آزادسازی شهر فلوجه از مهمترین دستاوردهای نیروهای مردمی عراق بوده است.

از مهمترین گروه‌های این نیروها می‌توان به «سرایا السلام»، «منظمة بدر»، «کتائب حزب الله العراق» و «عصائب أهل الحق» اشاره کرد.

به دلیل موفقیت این نیروها در چندین عملیات که مانع پیشروی تروریست‌های داعش به سایر مناطق شدند، مخالفان داخلی و خارجی بسیج مردمی سعی دارند این گروه را شیعی نشان داده و بگویند که در مناطق آزاد شده، غیر شیعیان و بالاخص سنی‌ها مورد ظلم این نیروها هستند.

در بسیج مردمی عراق، نیروهای اهل سنت، مسیحی و اتباع مذاهب دیگر نیز حضور دارند.

«ثامر السبهان» سفیر عربستان سعودی در بغداد، چندین بار در اظهاراتی، این نیروها را متهم به فرقه‌گرایی کرده است.

وزارت خارجه عراق در واکنش به این سخنان السبهان، وی را احضار کرد و در اعتراضی شدید اللحن از وی خواست به قوانین کشور عراق احترام بگذارد.


ارسال نظرات